Zaterdag 05/12/2020

De apostelen van de heilige Steve Jobs

Precies een jaar geleden stierf Steve Jobs, co-oprichter van Apple. Al enkele jaren voor zijn dood was hij het huidige managementteam van Apple aan het klaarstomen voor een toekomst zonder hem. Slagen ze in hun missie? Een tussenbalans.

De belangrijkste figuur die in de gaten werd gehouden na het vertrek van Jobs, en zeker na diens overlijden, was de nieuwe CEO Tim Cook. De voormalige directeur operaties maakte faam binnen de Apple-rangen dankzij zijn talent voor procesbeheersing en logistiek. Onder de vleugels van Cook scoorde Apple zijn beste kwartalen ooit. Cook krijgt veel kritiek over zijn houterigheid tijdens presentaties, maar daar staat tegenover dat hij minder grillig en hautain is dan Jobs: hij zou voor zijn lunch geregeld aanschuiven bij een groepje Apple-werknemers in de kantine.

Cook is een rustige kapitein die de beurskoers van het bedrijf naar een absoluut hoogtepunt dreef: Apple volgde Exxon Mobil op als het grootste beursgenoteerde bedrijf ter wereld. Tegelijk krijgt Cook nog steeds kritiek over het feit dat hij meer een volger is dan een leider.

De andere dauphin van Steve Jobs was de Britse designer Jonathan Ive, die sinds de bolvormige iMac eind jaren 90 wordt geroemd voor de iconische vormen van alle nieuwe Apple-toestellen. Zijn recentste wapenfeiten - een nieuw ontwerp van de MacBook en de iPhone 5, die eveneens gewoon verder borduurde op het monolitische ontwerp van de iPhone 4 - waren niet bijzonder spectaculair, maar grote 'herdesigns' waren de afgelopen tien jaar dan ook eerder schaars bij Apple.

Waaraan Jonathan Ive momenteel bezig is, is niet helemaal duidelijk. Sommigen, zoals het zakenblad Fast Company, menen te weten dat hij zijn afscheid bij Apple aan het voorbereiden is. Maar zelf zegt hij in de Britse krant The Daily Telegraph dat hij volop aan het design van een top-secret nieuw product aan het werken is.

Met zijn 44 jaar is Scott Forstall misschien wel het jonkie in het Apple-managementteam, maar zijn positie is relatief gebeiteld dankzij de cijfers die zijn afdeling laat zien.

Van de 27 miljard euro die Apple tijdens het zomerkwartaal van 2012 had verdiend, kwam er meer dan 19 miljard euro uit de verkoop van iPhones en iPads. Die twee toestellen draaien op het iOS-besturingssysteem dat door Forstalls afdeling wordt overzien. Dat is dus driekwart van de omzet (Mac-computers, met hun 3,8 miljard kwartaalomzet, zijn op dit moment nog maar iets van 12 procent in Apples zakencijfer waard). Maar niettemin is die sterke positie momenteel aan het wankelen: de iPhone is wereldwijd marktaandeel aan het verliezen aan smartphones die draaien op Android, met die van de Koreaanse erfvijand Samsung op kop.

Het afgelopen jaar heeft er zich één belangrijke wissel voorgedaan in de rangen van Apples topmanagement: hardwarepief Bob Mansfield gaf afgelopen zomer de fakkel door aan zijn rechterhand Dan Riccio.

Onder Mansfields auspiciën werdhet afgelopen jaar de nieuwe MacBook-laptops gelanceerd, maar onder het nieuwe bewind van Dan Riccio zagen de nieuwe iPad en de iPhone 5 het daglicht. Zeker die laatste twee waren meteen een enorm commercieel succes. Nochtans is de tijdelijke voorsprong die nieuwe Apple-producten op gebied van hardwarekracht vroeger steevast hadden op hun grootste concurrenten, vandaag aan het afbrokkelen. De iPhone 5 steekt op sommige gebieden (zoals bijvoorbeeld de schermresolutie) zelfs maar schraal af tegen zijn concurrent Samsung Galaxy S III.

Apples internetbaas Eddy Cue plukt eigenlijk nog altijd de vruchten van een resem deals met de grote platenmaatschappijen die hij, samen met Jobs, afsloot in 2002 en 2003. Het maakte van muziekwinkel iTunes, dankzij zijn nummers aan één euro per stuk, een internetdienst die de hele muziekindustrie overhoop haalde. In 2008 herhaalde hij dat nog eens met de App Store voor iOS-toestellen, die ondertussen goed is voor een app-economie met een waarde van 3 miljard euro. Apple roomt daarvan 30 procent af, goed dus voor bijna een miljard euro opbrengst uit software die anderen hebben gemaakt. Alleen over Cues laatste wapenfeit, de e-boekhandel iBooks, blijft het opvallend stil: Apple liet geen nieuwe verkoopscijfers meer los sinds eind april van dit jaar, toen het op 100.000 verkochte elektronische boeken zat.

Jarenlang was marketingbaas Phil Schiller zo'n beetje de Sideshow Bob van Steve Jobs: memorabel was bijvoorbeeld een keynote in 1999, toen Schiller tijdens Jobs' presentatie van zes meter hoog in een groot kussen moest duiken om de schokbestendigheid van de toen gelanceerde iBook-laptop te onderstrepen. Maar los van die kuren toonde Schiller zichzelf als een marketinggenie, die vooral naam maakte met zijn switch-campagne om pc-gebruikers naar de Mac te halen. Het afgelopen jaar zat hij er echter een paar keer naast: zijn belangrijkste blunder was de reclamecampagne rond de (goeddeels mislukte) virtuele assistent Siri op de nieuwste iPhone- en iPad-modellen, waarvoor hij acteurs als Zooey Deschanel, John Malkovich en Samuel L. Jackson voor de camera haalde. Een doorzichtige truc, vond het publiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234