Dinsdag 15/10/2019

De apenplaneet is weer helemaal terug

Na het uitstekende openingsweekend van de sciencefictionfilm Rise of the Planet of the Apes in de Amerikaanse bioscopen is de franchise opnieuw springlevend, onder meer omdat de digitale tovenaars van WETA blijven verbazen. En de oneliner

'Caesar is home' zal de populariteit van 'E.T. phone home' niet

meteen overstijgen, maar toch

ook massaal herinnerd blijven.

POTA staat voor Planet of the Apes en verwijst naar de inmiddels legendarische sf-klassieker uit 1968, met Charlton Heston in de hoofdrol. In 2001 probeerde Hollywoodstudio 20th Century Fox deze franchise nieuw leven in te blazen door topregisseur Tim Burton een remake te laten draaien met Mark Wahlberg in de hoofdrol. Maar dat werd een pijnlijke flop.

De franchise leek toen dood en begraven. Maar Hollywood is koppig en blijft het opnieuw proberen. En het succes, zowel kritisch als commercieel, van Rise of the Planet of the Apes lijkt hen gelijk te geven: de franchise is opnieuw springlevend.

De mythologie begon dus in 1968 met de eerste Planet of the Apes-film van Franklin J. Schaffner. Een ruimteschip, dat een halfjaar eerder vanop de aarde vertrokken was, crasht op een planeet. De overlevenden, onder leiding van kolonel George Taylor (Charlton Heston), vermoeden dat ze ergens in de verre toekomst terechtgekomen zijn waar de planeet én de mensheid gedomineerd wordt door intelligente, pratende apen. Helemaal op het einde - de iconische scène met het vernielde Vrijheidsbeeld op het strand - ontdekt Taylor, tot zijn verbijstering, dat zijn ruimteschip in feite teruggekeerd is naar onze aarde, waar de mensheid het blijkbaar definitief verknald heeft.

Deze nieuwe film is zowel een update, een prequel als een zogenaamde origin story. Een update omdat het verhaal zich in het heden afspeelt, meer bepaald in en rond San Francisco. Een prequel omdat de plot aanvangt nog vóór de apen de planeet overnemen. En ook een origin story omdat hier vertrokken wordt van een scenario waarin de oorsprong van de latere mythologie uit de doeken wordt gedaan.

Hoe dat precies in zijn werk gaat, moet je het best zelf ontdekken. We willen alleen verklappen dat het allemaal begint met genetische experimenten. Neurowetenschapper Will Rodman (James Franco) zoekt een remedie tegen alzheimer. Het nieuwe geneesmiddel, dat beschadigde hersencellen in staat moet stellen om zichzelf te herstellen, wordt uitgetest op apen. Een doorbraak lijkt dichtbij, want bij een van de proefdieren is duidelijk sprake van een verhoogde intelligentie. Maar dan loopt er iets dramatisch fout.

Digitale exploten

In essentie is Rise of the Planet of the Apes dus, net als het origineel, een uitgesproken cautionary tale. De mensheid moet blijkbaar nog altijd gewaarschuwd worden voor zijn eigen aanmatigende hybris en ook voor de wijze waarop we met andere diersoorten omspringen. Daarnaast blijft dit natuurlijk ook een stevige spektakelfilm, waarbij de destructieve finale op en rond de Golden Gate Bridge ook de veeleisende actiefan tevreden kan stellen.

Het succes van Rise heeft toch vooral te maken met de verbazingwekkende digitale exploten van de WETA-tovenaars. WETA is het FX-bedrijf dat indertijd door onder meer filmmaker Peter Jackson werd opgericht in Nieuw-Zeeland en dat sindsdien wereldberoemd is geworden met zijn werk voor The Lord of the Rings, King Kong, Avatar en - voor binnenkort - The Adventures of Tintin. Hier is het vooral het performance capture-procédé dat steeds performanter blijkt te worden, waardoor de apen het niet langer van make-up en harige kostuums moeten hebben, maar als het ware fotorealistisch in beeld worden gebracht, dankzij de performance van menselijke acteurs.

De digitale apen zien er bijzonder levensecht uit, waarbij alleen een domme kniezer kan opmerken dat de ogen toch wel zéér menselijk lijken. Maar hé, dat is net wat dit verhaal wil vertellen. En die 'menselijke' blik is ook noodzakelijk om het publiek te laten meeleven met de apen en hen zelfs toe te juichen wanneer zij uiteindelijk in opstand komen. En ook nog om ontroerd te worden als de zelfbewuste chimpansee Caesar helemaal op het einde laat weten dat hij, hoog in de takken van de sequoia's buiten San Francisco, 'thuis' is gekomen.

INFO:
Rise of the Planet of the Apes
Regie: Rupert Wyatt
Met: James Franco, Andy Serkis, Tom Felton, Freida Pinto, John Lithgow
Duur: 106 minuten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234