Zondag 24/10/2021

De amusantste albums

Naar aanleiding van de expo Willy Vandersteen vertelt vroeg De Morgen kenners naar hun favoriete Sus & Wis. Jana Antonissen

Geert De Weyer (stripjournalist 'De Morgen')

De bronzen sleutel

"Ik kan niet zeggen dat De bronzen sleutel het beste album is, maar het is wel mijn persoonlijke favoriet. Het verhaal speelt zich af aan de Middellandse Zee en onderwater. Als kind las ik het in een periode dat ik erg gefascineerd was door Jacques Cousteau.

"Jaren later, als stripjournalist, ontdekte ik nog allerlei nieuwe dimensies in het verhaal. Zo is Prins René III van Mocano een allusie op Prins Reinier III van Monaco. Vandersteen trok zelfs persoonlijk naar Monaco om er de onderwaterwereld goed te observeren. Zelf een begenadigd diepzeeduiker, laat hij zijn personages in De bronzen sleutel dan ook al duikend de bodem van de zee verkennen."

Kim Duchateau (cartoonist 'De Morgen')

De geverniste zeerovers

"Als kind sprak de mysterieuze titel me meteen aan. Vandersteen was een meester in suspense. Of zoals Lambik in het album zelf zegt: 'Ik word gek van al die geheimzinnigheid. Bovendien is het album niet enkel mysterieus, er zit ook een vlaagje horror in verwerkt en zelfs totale absurditeit is nooit veraf. Stoelen die tot leven komen en de personages aanvallen: puur surrealisme. Je ziet hier duidelijk invloeden van Dalí en Magritte.'

"Met de albums uit de jaren 50 leverde Vandersteen volgens mij zijn beste werk af. Humor, absurditeit, spanning: alle goede elementen zitten vervat in deze reeks. De Blauwe Reeks vind ik veel minder goed. Geef mij maar de Rode Reeks."

Karl Van den Broeck (staflid Strip Turnhout)

De dollemusketiers

"In Vandersteens parodie op De drie musketiers verschijnt het personage van Jerom voor de eerste keer, als een brute kracht die een primitief taaltje spreekt en enkel gekalmeerd kan worden met behulp van een kopje anijs. Dit is Vandersteen op zijn best.

"In tegenstelling tot wat veel kenners menen, vind ik de Blauwe Reeks niet de beste. De echte ziel van Vandersteen zit hier niet in. Er is geen enkel personage zonder gebreken. Ook Suske & Wiske zijn in de Blauwe Reeks veel afgeborstelder. De hele reeks komt op mij wat geforceerd en snobistisch over. De albums zijn zeker goed getekend, maar ze maakten Vandersteen niet uniek."

Lies Lefever (comedienne)

Het dreigende dinges

"Het dreigende dinges kwam uit in de jaren 80 en is dus niet meer van Vandersteens eigen hand. Als kind had ik dat niet door, ik las gewoon de oude strips van mijn oudere broers en zussen. Achteraf hoorde ik dan dat dit niet de authentieke Suske & Wiske was en daarom zogezegd minder goed. Maar ik vond die strip op dat moment wel heel leuk.

"Ik vond Suske en Wiske veel leerrijker dan Jommeke. Vandersteens verhalen zitten vol met zinspelingen en verwijzingen naar mythes of historische feiten. De nieuwste Suske & Wiske-strips lees ik niet meer, wegens te modern. Stripfiguren die een gsm hebben, dat is me toch wat te futuristisch."

Céline Verbeeck (actrice in 'De duistere diamant')

De dulle Griet

"Ik moet eerlijk toegeven dat ik voor de film niet echt veel Suske & Wiske's las. Het is pas sinds de film dat ik de strips heb herondekt en er meer ben beginnen lezen. Eén favoriet kan ik er niet uitpikken, liever tweeall-time favourites: Het eiland Amoras en De dulle Griet. In Het Eiland Amoras zitten alle ingrediënten van het klassieke Suske & Wiske-verhaal: avontuur, de kracht van vriendschap en een subtiel geschiedenislesje. Een typisch voorbeeld van deze klassieke ingrediënten is ook te vinden in De dulle Griet. Een mooi getekend verhaal, volledig gebaseerd op het prachtife schilderij van Pieter Breughel de Oude."

Patrick Van Gompel (vtm-journalist en stripkenner)

De Texas rakkers

"Ik heb altijd al gevonden dat de ware aard van Vandersteen beter in de RodeReeks zat. De Blauwe Reeks is toch meer een historische reeks."

"In mijn jonge jaren was ik meteen onder de indruk van De Texas rakkers. Dit fantasierijke album is me altijd bijgebleven. In de strip worden de personages verkleind en in flesjes gestopt, Vandersteen is hier echt in topvorm. De Texas rakkers is een persiflage op de Amerikaanse TV-feuilleton Tales of the Texas Rangers. Dit album gaf mij als jonge jongen echt het ultieme cowboy-en-indiaangevoel. Nu we erover spreken, dit is misschien wel een goede gelegenheid om het album eindelijk eens te herlezen."

Leen Vandersteen (dochter van)

Het eiland Amoras

"Vooral de eerste tien strips staan het meest in mijn geheugen gegrift. Ik heb ze zien ontstaan op mijn vaders tekentafel. Tot deze reeks van behoren onder andere De koning drinkt en Het eiland Amoras. De koning drinkt veroorzaakte oproer omdat er zoveel drank aan te pas kwam. Het hoort dus niet echt om dit je lievelingsalbum te noemen. Ik ga voor Het eiland Amoras, omdat met dit album alles begonnen is.

"Mijn vader vertelde me eens dat hij zich voor haar minder goeie kantjes op mij geïnspireerd heeft. Ik herken inderdaad ook veel van mezelf in Wiske: ze is koppig, altijd in voor avontuur en toch ook een beetje een kwajongen."

Luc Morjaeu (sinds 2005 chef van het tekenteam van Suske & Wiske)

De duistere diamant

"Alles klopt hier gewoon. Humor, geheimzinnigheid, sfeer; het zit er allemaal in. De latere albums heb ik eerlijk gezegd niet meer gelezen. Ik was toen ook iets te oud geworden. De jongere generatie geeft vaak de voorkeur aan de recentere Suske & Wiske-strips. Vaak doet Vandersteen hen wat vreemd aan en snappen ze hem niet altijd. Ik zag zelf ook bij mijn dochters dat ze meer moeite hadden om door de oudere albums te geraken. Ach, iedereen verkiest uiteindelijk de strips van tijdens zijn eigen jeugd. Bij mij is dat net hetzelfde. Van de latere albums vind ik De rillende rots echt een leuk album. Daar was ik erg tevreden over."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234