Maandag 16/12/2019

De allergrootste hit heet 'Featuring'

De hitlijsten rijgen steeds meer collaboraties aan elkaar. Volgens Britse media gaat die featuring-trend dit jaar zelfs helemaal ontsporen. En dat is allemaal te danken (of te wijten) aan Spotify en andere streamingdiensten.

Samen sterk? In de muziek is dat niets nieuws onder de zon. Aerosmith wist het dertig jaar jaar geleden al, toen ze 'Walk This Way' met Run-DMC opnamen: "Wij veroverden wat van hun fans, zij wat van de onze. Iederéén won." Maar nooit eerder deelden zoveel popsterren, urban acts en dj's de credits. Ooit was het meest voorkomende woord in de hitlijsten love. Vandaag is dat feat, kort voor featuring. Het idee achter die collaboratiekoorts? Succes heeft vele vaders, zoals het gezegde luidt.

Vorig jaar kende de featuring-fixatie een ongeziene opstoot, in de nasleep van 'Despacito'. Die hit van Luis Fonsi en Daddy Yankee werd naar de absolute wereldtop gestuwd door Justin Bieber. De popster hoorde de song in een nachtclub - toen al een fenomeen in Latijns-Amerika. Hij was op slag verkocht en voegde zelf een strofe toe aan een remix. Dat duwtje in de rug zorgde ervoor dat 'Despacito' de hitlijsten in liefst 35 landen zou aanvoeren. Maar nog indrukwekkender: de song verpulverde het streamingrecord. Ironisch genoeg gaf Fonsi zijn ambassadeur daarmee het nakijken. Tot dat ogenblik spande 'Sorry' van Justin Bieber nog de kroon als de meest gestreamde song aller tijden.

Elke click telt

Met meer dan 4,5 miljard streams bewijst 'Despacito' hoe aantrekkelijk een indrukwekkende gastenlijst is geworden voor artiesten. Vele kleintjes maken een grote, maar één grote kan je ook gigantisch maken. "Je voegt Justin Bieber toe aan een catchy song, en je krijgt een heel ander verhaal," gaf Fonsi zelf toe aan BBC.

Ook Ed Sheeran, die sowieso al bovenaan de voedselketen staat in de popwereld, bleef niet ongevoelig voor de lokroep van de collaboratie. Met Beyoncé en Andrea Bocelli nam hij 'Perfect' nog twee keer afzonderlijk opnieuw op: de song in drie versies staat momenteel weinig verrassend op één in verschillende landen.

Queen B is overigens niet de enige met wie Sheeran onlangs in zee ging. In de Ultratop tref je hem nu ook aan naast Eminem (die trouwens zopas ook een nummer opnam met Beyoncé), en daarnaast circuleren nog een tiental songs waar hij een andere act op sleeptouw neemt. Of zélf op sleeptouw wordt genomen.

Ook Belgen laten zich niet onbetuigd in die trend. In de Ultratop neemt Geike Arnaert het vandaag op tegen Bløf, terwijl blackwave. het aanlegt met David Ngyah. Dimitri Vegas & Like Mike sloegen de handen dan weer in elkaar met David Guetta, die op zijn beurt Kiiara introduceert in hun kwartetje dat (logischerwijs) 'Complicated' heet. De singleslijst wordt op dit moment voor minstens de helft beheerst door samenwerkingen.

Een belangrijke reden daarvoor: gedeeld telt dubbel op streamingplatforms als Spotify. Anders gezegd: elke click telt afzonderlijk voor álle betrokken partijen - zowel financieel als op vlak van exposure. Een jonge belofte pikt op die manier een graantje mee van een gevestigde naam, en voor artiesten als Sheeran of Kendrick Lamar is het de uitgelezen tactiek om geen moment uit de schijnwerpers te verdwijnen. Je kon het afgelopen jaar niet naast hen luisteren.

Piekpositie

Toch blijkt de formule geen waterdichte garantie op succes. Het recente verbond tussen Eminem en Beyoncé werd na amper drie weken uit de Ultratop gekeild, met een armzalige piekpositie op 32. Ook wereldwijd sloeg die collaboratie geen gensters.

Het grote probleem van artiesten die hun plaat volstouwen met featuresis dan ook dat hun eigen identiteit dreigt te verwateren. Zo werd ook de collaboratie tussen popsterren als Katy Perry en Selena Gomez met urban sterkhouders als Migos of Gucci Mane door fans en critici afgedaan als vergezocht en weinig authentiek. Zoals elke oud-strijder weet: niet elke samenzwering rekent op waardering.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234