Zaterdag 04/04/2020

Kerstmis

De aftrap van het Britse kerstgevoelseizoen komt van Elton John

Elton John in John Lewis commercial.Beeld RV

Warenhuisketen John Lewis trotseert de crisissfeer in het Verenigd Koninkrijk met zijn jaarlijkse kerstcommercial, die geldt als hét startschot van de kerstperiode.

Was het precies het goede moment of een gevalletje ongelukkige timing? Op donderdag, temidden van het Brexit-tumult, lanceerde de Britse warenhuisketen John Lewis zijn jaarlijkse kerstcommercial. Als het al een traditie is, dan is het nog een jonge: de eerste John Lewis-kerstcommercial werd in 2007 gemaakt en in de loop der jaren werden de regisseurs bekender, werd het budget groter en werden de gebruikte liedjes (vaak akoestische versies van bekende Britse songs) geheide kersthits.

Terwijl premier Theresa May voor haar leven vocht en de ene na de andere minister met slaande deuren vertrok probeerde John Lewis de kerstsfeer te kickstarten met een 2 minuten durend pop-epos waarin de levensloop van Elton John centraal stond. Geschatte kosten: 8 miljoen euro. In de openingsbeelden zien we hem in een huiskamer de toetsen van een piano beroeren, een voorzichtige ouverture die Your song inleidt (‘It’s a little bit funny) en ons vervolgens met zwiepende camerabewegingen langs decennia Elton John terug in de geschiedenis brengt. Totdat we de kleine Elton bij een schoolvoorstelling zien (vuistregel: er zit altijd een schoolvoorstelling in een kerstcommercial) en, nog een stap terug, hoe hij als klein jongetje een piano van zijn moeder en grootmoeder krijgt. Die kleine Elton beroert de toetsen... en we zijn weer in het nu, waar de oudere Elton, bijna teder, de klep sluit. Het moment om de ogen te deppen. “Some gifts are more than just a gift” (sommige cadeaus zijn meer dan alleen een geschenk) is de wervende slotzin, fraai woordspel met ‘gift’ en ‘give‘.

Andere warenhuisketens pakken ook uit, maar qua kerstgevoel lijkt John Lewis, een dag later, een Brexit-crisis en vele miljoenen views verder, de slag om de kerstcommercial te hebben gewonnen. Er was ook kritiek, want ging dit wel over Kerstmis? Was dit niet een commercial voor de afscheidstournee van Elton John?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234