Dinsdag 31/01/2023

De afdankertjes van Sinterklaas belanden vanaf morgen op Ebay

Via eBay werd de afgelopen maand in ons land elke twee minuten een stuk speelgoed verkocht

Cadeautjes van de sint komen online door de schouw

De komst van Sinterklaas heeft dit weekend voor een historische piek van 3,3 miljoen elektronische betalingen gezorgd. Maar dat is niet alles, want ook de internetverkoop brak records. Dat behalve de sint ook kinderen mee met de tijd zijn, blijkt dan weer uit een vaststelling van eBay dat daags na het sinterklaasfeest al massaal nieuw speelgoed te koop aangeboden wordt op het internet.

Brussel

Eigen berichtgeving

Vanessa Debruyne

De piek in de verkoop hoeft niet echt te verbazen. Na de Luxemburgers zijn de Belgen per hoofd van de bevolking de grootste invoerders van speelgoed ter wereld. Dat blijkt uit cijfers van de VN-handelsorganisatie Unctad (zie grafiek). Dat komt omdat er in ons land veel speelgoed geconsumeerd wordt, maar nagenoeg niets meer geproduceerd wordt. De overgrote meerderheid van onze speeltjes wordt geproduceerd in China. De kloof tussen arm en rijk valt niettemin enorm op in de speelgoedcijfers. In het Westen wordt er zo'n 70 euro per inwoner uitgegeven aan speelgoed, zowat tienduizend keer meer dan in landen als Liberia, Somalië of Tadzjikistan.

Die diepe kloof zullen de kinderen die vanmorgen, of dit weekend al, vol spanning opgestaan zijn om te zien wat de sint hen heeft gebracht niet aan hun hart laten komen. Maar kinderen zijn niet altijd tevreden met wat er uit de zak van Sinterklaas komt. Bij het onlineveilinghuis eBay merken ze al snel wat er wel en niet in de smaak is gevallen. "In de week die volgt op Sinterklaas en Kerstmis zien we altijd een piek in het aanbod van speelgoed. Het gaat om cadeautjes die de mensen toch liever niet hadden ontvangen. En die proberen ze dan maar te verkopen op eBay. Om met dat geld dan maar iets anders te kopen, waar de kinderen wel mee willen spelen", zegt Peter Burin van eBay.

Toch zijn het niet alleen de foute geschenken die na het vertrek van de sint op het net worden aangeboden. "Soms kunnen de ouders de wildgroei van speelgoed in hun huis ook niet meer aanzien. Als 6 december gepasseerd is, moet er in de speelgoedkast plaats worden gemaakt voor de nieuwigheden. En dan vliegen heel wat oude speeltjes eruit", legt Burin uit. Ook bij webwinkel Kapaza merken ze na de feestdagen een explosieve stijging in hun speelgoedaanbod, dat vandaag ruim 6.500 advertenties telt. "Kort na het vertrek van Sinterklaas en de Kerstman is er altijd een piek. Terwijl de vraag dan net een stuk lager ligt", zegt Richard Oosterhof van Kapaza.

Via de veilingsite eBay werd er de afgelopen maand in ons land elke twee minuten een stuk speelgoed verkocht. Het gaat in de eerste plaats om games en spelconsoles. Daarnaast zijn de meest ingevoerde trefwoorden Lego, Playmobil, Barbie, Axion Man, Matchbox en Knexx. "De Belgen hebben ontdekt dat ze het afgedankte speelgoed van hun kinderen nog gemakkelijk kunnen verkopen op het internet, in plaats van het aan de kringwinkels te doneren of op rommelmarkten te verkopen. Meestal zijn die speeltjes nog helemaal niet versleten, maar hebben hun opgroeiende kinderen er gewoon geen interesse meer voor. Aan de andere kant heb je ook steeds meer mensen die op het internet op zoek gaan naar een lagere prijs of een speeltje dat in de plaatselijke winkel niet meer voorradig was. En in plaats van dan het hele land af te schuimen, gaan ze liever achter hun computer zitten", zegt Burin. Bij Kapaza merken ze vooral een sterke vraag naar Playmobil, figuren als Bob de Bouwer, Furby, Buzz Lightyear en speelgoedauto's.

De Belgen kopen almaar meer online en ook de sint heeft het internet ontdekt. Volgens Bank Card Company was er het afgelopen weekend een recordaantal transacties op het net, al is het nog te vroeg om daar een concreet cijfer op te plakken. Uit een recent onderzoek van Deloitte blijkt dat bijna 65 procent van de Belgen op het internet shopt. In de eerste plaats om tijd te besparen en dan pas geld. Maar hoewel ook webwinkel Kapaza net als eBay een stijging heeft gemerkt van de onlinespeelgoedverkoop kunnen ook de 'echte' winkels niet klagen.

Afgelopen zaterdag werden er in de Belgische distributie meer dan 3,3 miljoen elektronische betalingen verricht. Een record voor het eerste weekend van december. Er werd voor zo'n 170 miljoen euro uitgegeven. Toch werd het jaarrecord niet verbroken. Op 2 juli werd er 3,5 miljoen keer een bankkaart door een betaalterminal gehaald. Dat was de start van de koopjesperiode. "We verwachten dat er een nieuw record zal worden gebroken op 24 december. Voor al die mensen die op het laatste nippertje nog een kerstpakje nodig hebben", voorspelt Marina De Moerloze van Banksys. "We rekenen voor die topzaterdag op 3,6 tot 3,7 miljoen transacties".

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234