Zaterdag 18/09/2021

'De abdijwereld is iets aparts'

Precies één maand na de 71ste verjaardag van Piet Jaspaert liep het in veel Colruytwinkels storm voor de bouwsteenpakketten van Westvleteren. Missie geslaagd dus voor Jaspaert en zijn collega's van de marketingwerkgroep van de abdij.

Jaspaerts echtgenote voorspelde bij zijn pensioen als woordvoerder van KBC in 2002 al dat hij voltijds de wereld zou verbeteren. Of toch zoiets. "Mijn vrouw heeft altijd gelijk", glimlacht Jaspaert diplomatisch. En diplomatisch, dat is de huidige voorzitter van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame wel. Wat meer vertellen over zichzelf naar aanleiding van de Westvleterenactie is geen probleem, maar dat we toch de andere leden van de werkgroep niet mogen vergeten, benadrukt hij.

Marketeers Jan Callebaut en Krishan Maugdal en Luc Struyf van Eclips Design overtuigden de paters van Westvleteren er samen met Jaspaert van om hun bier eenmalig grootschaliger op de markt te brengen om geld op te halen voor hun verbouwingen. Zo'n 93.000 bouwsteenpakketten worden sinds gisteren verkocht in de winkels van Colruyt aan wie de aankoopbon uit De Standaard, Knack of Le Vif knipte. Tachtig procent van de pakketten is al de deur uit en aangezien er 325.000 bonnen werden verdeeld, moeten veel geïnteresseerden het dus toch zonder hun Westvleteren stellen.

Het was de West-Vlaamse gouverneur, een kennis uit het bestuur van het Concertgebouw in Brugge, die Jaspaert vroeg om de paters van Westvleteren van communicatieadvies te voorzien. Kort na zijn studies was Jaspaert tenslotte al de eerste leek die perschef werd in het bisdom van Antwerpen. "De abdijwereld is toch nog iets aparts", verzekert Jaspaert, maar de wereld van de communicatie kent hij ondertussen vanbinnen en vanbuiten.

Tijdens zijn zestienjarige carrière als woordvoerder bij KBC moest hij de bank onder andere door het KB Luxschandaal loodsen. "Ik heb daarom ook veel respect voor wat de bankwoordvoerders vandaag doen. Het is zo ondankbaar dat de economische realiteit de plannen van de banken doorkruist", reageert Jaspaert. "Het is een titanenwerk om nu geloofwaardig te blijven overkomen."

Veel tijd om zich daar zorgen over te maken, heeft hij evenwel niet. Jaspaert is momenteel onder andere bestuurder bij het Festival van Vlaanderen en Erfgoed Vlaanderen. Tot vorig jaar was hij nog voorzitter van de Open Monumentendag en in een verder verleden was hij voorzitter van Toerisme Vlaanderen en van de Nederlandstalige Jeugdraad.

Jaspaert richtte kort na zijn pensioen ook Boodschap zonder Naam (BZN) op. Die organisatie lanceerde de Week van de Goeiendag, waarbij mensen geld konden winnen als ze elkaar op straat begroetten. "We hebben BZN na drie jaar stopgezet omdat het in crisistijd te moeilijk werd om nog geld te vinden", vertelt Jaspaert. Maar de basis voor de actie van Westvleteren was ondertussen wel gelegd. "Voor BZN ontmoette ik mensen bij Colruyt. Ik contacteerde hen nu ook voor Westvleteren en het klikte weer meteen. Dat is een van de redenen waarom het bier nu in hun winkels ligt."

Jaspaerts netwerk is behoorlijk uitgebreid, want bij zijn vertrek bij KBC trad bijvoorbeeld Jean-Luc Dehaene op in zijn afscheidsfilmpje. Dehaene was verbondscommissaris bij de scouts toen Jaspaert nationaal leider was bij de KSA. Samen startten ze het jongerenmagazine Vandaag. "Ja, ik onderhoud mijn netwerk," geeft Jaspaert toe, "maar je moet actief blijven om aan te sluiten bij de jongeren die het nu voor het zeggen hebben." Dat lijkt voorlopig geen probleem.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234