Vrijdag 09/12/2022

De aantrekkingskracht van Flagey

kunstgrepenfrançois curlet in elsene

Het zou wel eens kunnen dat het voormalige Flagey-omroepgebouw in Elsene als een magneet gaat werken op andere culturele initiatieven. Fondation pour l'Architecture, Hyperspace van Marie-Puck Broodthaers en het weinig bekende Le Blac van Michèle Lachowsky en Joël Benzakin zijn al goed en wel bezig in deze snel veranderende buurt.

Le Blac is het nieuwste initiatief van Joël Benzakin, die al heel wat kunstige waters doorzwom in het Brusselse en vooral met tentoonstellingen van onder meer Daniël Buren in de ruimtes onder Hotel Méridien pal naast het centraal station toch heel wat furore maakte. Le Blac staat voor 'Le beau local d'art contemporain' en is gelegen op de enorme betonnen zolder van Théatre Marni. Die lichtloze ruimte is immens en perfect voor de presentatie van kunst die zich van nieuwe media bedient.

Na een uitmuntende tentoonstelling van Michel François en een kleine renovatie is het nu de beurt aan de Franse Brusselaar François Curlet. Wellicht is dit de beste tentoonstelling die Curlet ooit maakte omdat hij nu voor de eerste keer een grote, moeilijke ruimte wist te betoveren met video, een affiche, een heuse loungesculptuur en een installatie die de tijd in en op kunstige paraplu's relativeert. In doen en denken leunt François Curlet heel nauw aan bij de wereld van Honore d'O. Beiden maken op een permanente manier een energie los die leidt tot inspirerende gedachten voor kunst. Bij Curlet is de vorm van zijn speelse kronkelende gedachten, die zwalpen op de grens tussen kunst en leven, nu tot een beklijvende tentoonstelling gerijpt.

Centraal in de sterk verduisterde ruimte staat een enorme kokosnoot, gemaakt van chocoladebruin polyester. Je kunt als toeschouwer In de reusachtige prachtige noot kruipen om er even in alle rust te verpozen. De Coconut kan zelfs lichtjes wiebelen, zodat een jachtig mens in de geborgenheid van de ruime, bruine noot zich op een eiland waant. De vele recente loungeachtige interventies haperen soms in vervelende en lege referenties aan design van pakweg de 'oranjejaren' zeventig. Curlet maakt zijn cocosnoot letterlijk tot een cocon, een plek in een tentoonstelling waarin je je letterlijk kunt laten gaan op de golven van de fantasie.

Het is een sculptuur waarin Curlet items zoals exotisme, lounge, dagdromerij, Robinson-eiland, Bounty en het verlangen naar geborgenheid samenklit in een sterk werk waarin iedereen met volle teugen het zijne/hare kan projecteren. Vanuit de Coconut kun je kijken naar een al even indringende korte video rond het figuurtje Annlee. Het mangafiguurtje werd voor een prikje gekocht door de Franse kunstenaars Pierre Huyghe en Philippe Parreno met de bedoeling om het niet alleen van de ondergang en vergetelheid te redden maar ook om het als een lege schelp ter 'invulling' door te geven aan bevriende kunstenaars zoals Rirkrit Tiravanija, Dominique Gonzalez-Foerster en Joe Scanlan.

François Curlet maakte een prachtige inhoudelijke invulling van Annlee door via een advertentie in de krant een jonge vrouw uit te nodigen om gedurende een aantal maanden haar verhaal op te tekenen. Die notities werden het scenario voor een op de rug geprojecteerde Annlee, die kijkend over de zee het verhaal vertelt. Pas helemaal op het einde van het filmpje draait Annlee zich om en zie je wie er verborgen zit achter het mooie, lichtjes wapperende haar. Dit complexe maar uiterst mooie werk cirkelt rond de begrippen auteursrecht, commercie en toe-eigening.

François Curlet schittert in Le Blac en weet meteen een van de meest inspirerende tentoonstellingen van het najaar af te leveren.

Luk Lambrecht

Coconutour & Annlee witness screen van François Curlet loopt nog tot 16 december (van dinsdag tot zaterdag van 11 tot 18 uur) in Le Blac, Vergniesstraat 25 in Elsene. Info: 02/502.38..30.

Bij Curlet is de vorm van zijn speelse kronkelende gedachten, die zwalpen op de grens tussen kunst en leven, nu tot een beklijvende expo gerijpt

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234