Donderdag 16/07/2020

De 5 voor 2007

Wie zal de

mannenmode

in 2007 vorm geven? Een

top 5 van de

ontwerpers

die klaarstaan

om de manier

waarop mannen zich kleden

te veranderen.

Door Kim De Craene

De Amerikaanse modeontwerper Thom Browne won vorig jaar de prijs van ontwerper van het jaar volgens de Council of Fashion Designers of America en wordt bejubeld om zijn opvallende en letterlijk spannende kleren. Hij weet wat de Amerikaanse man die stevig in zijn schoenen staat, wil: eenvoudige en exclusieve kledij.

Krap en kort, daar gaat het om bij Browne. De broekspijpen en mouwen zijn altijd acht centimeter te kort en de pasvorm laat geen ruimte voor veel vet of spieren. De pakken worden vaak omschreven als 'schooljongensstijl'. De 40-jarige New Yorkse designer maakt bijzondere, opvallende en dure kleren. Ze zijn modern en tegelijkertijd retro. Rond Browne hangt een aura van exclusiviteit. Slechts een paar winkels verkopen zijn kleren. Een reden waarom hij zo opvalt in de Verenigde Staten is het marktsegment waarin hij opereert. Kwalitatieve kleren voor de vermogende man kwamen de afgelopen decennia uit het buitenland. Volgens een criticus in The New York Times maakte Browne een levensvatbaar hoekje voor luxueuze mannenkleren. Hij doet voor mannen wat andere ontwerpers al jaren voor vrouwen doen: kleren interessant en verrassend maken. Het 200 jaar oude merk Brooks Bros. heeft de diensten van Browne ingehuurd om een kleine collectie voor hen te ontwerpen. Als een instituut op modegebied een jong talent als Browne zo'n kans geeft, zou zijn mode wel eens kunnen boomen. Binnenkort blote enkels in alle Amerikaanse vergaderzalen?

Mannenmodemaker John Varvatos debuteerde in 2000. Nog voor zijn collectie in de winkels lag, had hij al een prijs op zak: de Perry Ellis Award, voor opkomend talent. Varvatos verhuisde in 1983 van Michigan naar New York om er aan de slag te gaan bij Polo Ralph Lauren. Bij Calvin Klein lanceerde hij de mannenlijn. Ondertussen mag hij acteurs Adrien Brody en Brad Pitt tot zijn vaste klanten rekenen. Varvatos heeft een eclectische aanpak van mode. Hij combineert luxueuze materialen met casual stukken. Zo komt hij tot een eenvoudige maar elegante look die geschikt is voor kantoor én rode loper. Vakmanschap is belangrijk. De lijn is uitgegroeid tot op maat gemaakte kledij, sportkledij, accessoires en schoenen. In 2001 nam Converse hem in de arm om hun sneakerklassieker Jack Purcell onder handen te nemen. Voor de tweede keer hangt nu ook zijn kledinglijn voor mannen en vrouwen voor Converse in de rekken. Betaalbare en inventieve silhouetten die perfect passen bij een afgetrapte All Starschoen.

Nu sportkledij de hit is van het seizoen, is het moment van Kim Jones aangebroken. Kim Jones is een Britse designer die sinds hij afstudeerde aan het Saint Martins College for Arts & Design een cultaanhang ontwikkelde met zijn verfijnde, casual kledij. Hij heeft de gave om sportkledij interessant, persoonlijk en ongewoon te maken. In september 2003 presenteerde hij zijn eerste catwalkshow, een jaar later debuteerde hij in Parijs. Behalve voor zijn eigen collectie ontwerpt Jones ook voor sportmerk Umbro. Het inmiddels opgedoekte Britse magazine The Face noemde hem enkele jaren geleden al een van de 100 meest invloedrijke mensen in de modewereld. Hij stond op nummer 20. Bovendien werkt hij ook als stylist voor tijdschriften als i-D en Arena Homme Plus.

Voor zijn lente- en zomercollectie liet Jones zich inspireren door het vernuft van Zuid-Afrikaanse kinderen die improviseren met dingen die ze vinden op straat. Wielershorts komen in katoen-kasjmier, onder een sneaker plaatst hij een plateauzool. Kim Jones gaat verder dan sneakers en trainingspak.

De mannenmode van Lanvin, het Franse modehuis, boeide de laatste decennia weinig. Sinds een jaar vliegt de collectie de winkels uit, met dank aan een nieuwe ontwerper, de Nederlander Lucas Ossendrijver. De damescollectie van Lanvin werd dankzij Alber Elbaz een toonaangevend merk. Nu is de mannenlijn aan de beurt. Een nieuwe ontwerper, nieuwe kleren, herenmodeshows in Parijs, het was Lanvin menens. Lucas Ossendrijver, 36 jaar, geboren in Amersfoort, ontwerpt sinds een jaar de mannenmode van Lanvin en oogst daarmee wereldwijd jubelende kritieken. Ossendrijver wil er iets heel klassieks van maken. Luxueuze Franse mode, maar anders uitgevoerd: jong, zacht, met andere materialen en nieuwe toepassingen. Hij haalt nieuwe versies van klassiekers zoals de militaire wollen winterjas uit het rek. Ossendrijver maakt mode van het fluisterende soort waarvan het spektakel niet af knalt. De aandacht moet naar de kleren gaan, naar de kwaliteit van stof en ontwerp. Niet naar de ontwerper die als een filmster in de publiciteit staat. In 2007 moet de collectie veel groter worden en gaat Ossendrijver zich ook met een nieuwe mannengeur bemoeien.

Marc Jacobs is een unicum in het modewereldje: hij geeft zelf toe dat hij niet veel begrijpt van mannenmode. Daarom gaf hij vorig jaar de leiding van de mannenlijn van Louis Vuitton aan Paul Helbers, voordien werkzaam bij Martin Margiela. Helbers houdt ervan harmonie te zoeken tussen extremen. Bewijs daarvan was zijn eerste collectie die vorig seizoen in Parijs werd voorgesteld: victoriaans Engeland meets Hawaï. Het Engelse thema was zichtbaar in de fijne snit en het ruitjesmotief, de Hawaïaanse toets gaf een beetje flair aan het geheel. Net als bij de vrouwenlijn was er aan accessoires geen gebrek: Helbers ziet graag ook de mannen met grote lederen handtassen en zilveren schoenen. Afwachten of er ook voor de mannenaccessoires van Vuitton wachtlijsten zullen ontstaan. Die zouden alvast Marc Jacobs' vertrouwen bevestigen. n

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234