Dinsdag 11/05/2021

De 14 reistrends voor 2014

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer

Van 'Millennial'-reizen met de smartphone in de hand over trips naar herstellende landen tot vakanties met oma en opa. Wij lijstten voor u de reistrends en bestemmingen voor 2014 op.

1. De grote vijf met de kleinsten
Afrika zit qua familievakanties in de lift, zeker de malariavrije gebieden in Zuid-Afrika en kindvriendelijke (en veilige) bestemmingen zoals Namibië, Kenia (gewoon wegblijven uit Nairobi, de rest is veilig) en Tanzania. Populaire films zoals 'The Lion King' en 'Madagascar' dienen als perfecte PR voor tot de verbeelding sprekende, Afrikaanse landen. Veel safarikampen ontwikkelden bijzondere programma's voor de kleintjes, bijvoorbeeld geen lange 4x4-ritjes en speciale, educatieve uitstapjes. De safarioperator &Beyond lanceerde zo onlangs het speciale WILDchild programma. De Belgische Afrikaspecialist Thika Travel ziet ook een stijging in boekingen met jonge kinderen en reizen met verschillende generaties.

In de praktijk: Logeren in het malariavrije Gondwana Game Reserve op 30 minuutjes van het kuststadje Mossel Bay langs de Garden Route. De Indische Oceaan combineren met 11.000 hectares wildernis waar je de Big Five kunt zien. Er zijn special Junior Ranger programma's met babysit en 'kids safaris'. Vanaf ongeveer 60 euro per persoon per nacht, jonger dan 4 jaar: gratis.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


2. Huizenhuur of -ruil met een twist

Iedereen kent tegenwoordig websites zoals Airbnb.com en Homeaway.com maar voor diegenen die niet zomaar het eerste beste appartementje in Berlijn willen huren, zijn er nu andere opties. Behomm is een initiatief van een creatief bureau uit Barcelona en is een alternatief platform om aan huizenruil te doen. Niet iedereen kan meedoen, je moet een creatief beroep hebben (art director, fotograaf, schrijver, architect, schilder, designer,..) en je huis moet ruilwaardig en interessant zijn. Interessante huurhuizen vind je ook via vrij nieuwe websites zoals Urlaubsarchitektur.de of welcomebeyond.com dat enkel maar logies (van B&B tot vakantievilla's) met de juiste looks aanbiedt. Homeaway.com lanceerde ook onlangs een speciale website enkel voor luxueuze vakantievilla's.

In de praktijk: De Spaanse architecte Anna Noguera presenteert een fijn staaltje van renovatie met Alemanys 5, twee vakantiehuizen te huur in het hartje van het historische centrum van Girona, Spanje. Het gebouw dateert uit de 16de eeuw en is dankzij de restoratie een symbiose van sober en strakke lijnen en elementen zoals ruimte, licht, steen, vuur en water. Prijzen vanaf 140 per nacht. Via www.welcomebeyond.com

null Beeld behomm
Beeld behomm
null Beeld Alemanys5
Beeld Alemanys5


3. Tegengestelde polen

De trend van reizen naar de extreme uiteinden van de wereld zet zich ook in 2014 door. Antarctica blijft een hotspot ondanks de nieuwe richtlijnen en restricties die het Witte Continent nu enkel met kleinere schepen die op veilige brandstoffen varen bereikbaar maken. Ook Arctische gebieden worden populairder. Van Siberië, Arctisch Canada tot meer betaalbare trips naar Spitsbergen en Groenland.

In de praktijk: Het Vlaamse Asteria Expeditions organiseert deze zomer een Nederlandstalige expeditiereis naar Spitsbergen, het eiland boven Noorwegen. Op zoek naar ijsberen aan boord van comfortabele expeditieschepen terwijl in de verte de Noordpool loert, vanaf 3.500 euro per persoon voor 10 dagen.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


4. De creatieve reiziger gaat lokaal

In tegenstelling tot de culturele reiziger, is de creatieve reiziger veel meer betrokken bij zijn omgeving in den vreemde. De culturele reiziger zal musea of kerken bezoeken, reizen om een kunsttentoonstelling te zien terwijl de creatieve reiziger eerder een beroep zal doen op 'local' om de culturele pareltjes van een stad te ontdekken of een artiestenstudio zal bezoeken om meer interactie met de creatieveling zelf te krijgen. De creatieve reiziger wil meer in de scene zijn en mensen leren kennen om de bestemming onder de huid te laten kruipen.

In de praktijk: websites zoals rentalocalfriend.com, spottedbylocals.com, likealocalguide.com tonen de interesse van reizigers om dieper te graven in een lokale scene.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


5. Sexy Zuid-Amerika

Alle spotlights staan in 2014 op Brazilië. Net zoals voor het WK Voetbal in Zuid-Afrika, werkt Brazilië hard aan een betere reputatie en meer veiligheid. Met het WK in juni en juli dit jaar en de Olympische Spelen in 2016 zitten de vliegtuigen richting Brazilië de komende jaren extra vol. Andere hotspots in Zuid-Amerika zijn Panama, een land met mooie zandstranden, en een vernieuwde interesse in veilig en goed georganiseerd Chili waar dit jaar het ene coole hotel na het andere opent.

In de praktijk: Chili kan op enkele toffe hotelopening rekenen: The Singular en Castillo Rojo in Santiago de Chile, Hacienda Hotel Vira Vira in noordelijk Patagonië en Uman Lodge wat verder naar het zuiden.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


6. Meer 'multi-generatiepret'

Quality time met het hele gezin, zelfs met opa en oma erbij. Hotels, cruisemaatschappijen en zelfs vakantievilla's richten zich meer en meer op kleine groepjes van familieleden waarin verschillende generaties en leeftijden samen vakantie vieren. Zelfs Club Med gaat mee met de trend en biedt villa's aan met meer ruimte voor het gezin maar toch activiteiten voor elke leeftijd. De jongsten leren tennissen, de ouders bekomen van een drukke carrière aan het zwembad en de grootouders golfen (of tennissen met de kleinsten, waarom niet).

Vakantievilla's met annexen waar bijvoorbeeld de grootouders iets meer rust en privacy hebben zijn enorm in trek. Maria Nikolakaki van Beyond Spaces, die luxevilla's in Griekenland verhuurt ziet een stijging tot 30 procent in boekingen. Vooral de meer onbekende en rustige eilandjes zijn bij de multi-generatiefamilies in trek tijdens het seizoen en de populaire bestemmingen zoals Mykonos en Santorini tijdens de rustiger maanden.

In de praktijk: Villa Vuitton op Mykonos, gebouwd in natuursteen met zicht op zee en gigantisch zwembad is erg populair. De villa heeft vijf slaapkamers en ligt in een gebied waar er niet meer gebouwd mag worden. Bij de villa komen extraatjes zoals chefs, nannies, butlers tot zelfs conciërgediensten die dingen regelen voor elke generatie.

null Beeld kos
Beeld kos


7. Twee voor de prijs van een

Waarom voor een bestemming kiezen als je kunt voor meerdere gaan? Stop-over bestemmingen zitten in de lift. Wie slimme en niet noodzakelijk duurdere vliegtickets boekt, kan vaak gratis stops maken. Vanuit België kan je in de zomer met Icelandair naar Noord-Amerika vliegen via IJsland en daar enkele dagen doorbrengen vooraleer door te vliegen. Hetzelfde kan met bestemmingen in Azië die via het Midden-Oosten bereikbaar zijn. Met Etihad Airways via Abu Dhabi naar Thailand en een paar dagen de woestijn verkennen. Vaak bieden de luchtvaarmaatschappijen interessante hotelpakketten aan via de website.

In de praktijk: Een andere mooie stop-over route vanuit Brussel is vliegen met Turkish Airlines dat lid is van Star Alliance. Je combineert dan de eindebestemming met een citytrip in Istanbul. Zo spaar je alvast een vliegticket uit.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


8. Met papa en mama mee in de rugzak

Avontuurlijke bestemmingen zitten al langer in de lift, niks nieuws. Wel een nieuwe trend is verre en exotische bestemmingen opzoeken samen met de kleinsten. In plaats van kinderen thuis te laten bij de grootouders, worden ze gewoon meegenomen. De Dansende Kameel is een Belgische reisorganisatie die speciale en verre reizen organiseert voor het hele gezin. Speciale en individuele rondreizen in Azië, avontuurlijke trips in het zuiden van Marokko, India met het hele gezin... Ook de Belgische website www.family-adventure.be is succesvol met speciale buitensportreizen naar Spanje, Ladakh in India, Nepal en Lapland.

In de praktijk: Zestien dagen naar Bali met kinderen vanaf 6 jaar en een combinatie van fijne boetiekhotels en speciale, kindvriendelijke activiteiten (dolfijnen watch, Balineese vliegertjes oplaten, lokale dansen leren,..) vanaf 1057 euro per persoon, vluchten niet inbegrepen.

null Beeld dansende kameel
Beeld dansende kameel
null Beeld dansende kameel
Beeld dansende kameel


9. Ontdekkingsreizigers met stijl

Kleinschalige, intieme expeditieschepen zijn volgens reisexperts de toekomst. Ze nemen de gasten mee naar onbekende uithoeken van de wereld waar je anders moeilijk geraakt. De nieuwe trend is die van expeditieboten met stijl. Overdag expedties met de Zodiacbootjes of op vulkanen hiken en langs koraalriffen zwemmen en 's avonds genieten van Michelinsterren diners met aangepaste wijnen na een ontspannende sessie in de fraaie spa.

In de praktijk: Het Duitse Hapag Lloyd vaart met hun expeditieschepen zoals de Hanseatic en de Bremen naar verre uithoeken in de wereld zoals de Noordwest Passage en het hoge noorden van Rusland en combineert dit met fine dining en gala avonden en extreem comfortabele suites. Van Mauritius naar Kaapstad in 19 dagen kost 7.390 euro per persoon.

null Beeld hanseatic
Beeld hanseatic


10. Slimmer (en comfortabel) vliegen

Van een noodzakelijk kwaad naar genieten om in een vliegtuig te stappen. Wie meer comfort in luchthavens en vliegtuigen wil, krijgt in de toekomst daar meer mogelijkheden toe. De trend in de VS is al merkbaar, daar kan je tegenwoordig voor loungebezoek betalen. Het bezit van die elitaire gold status kaart is zo niet meer nodig. Hetzelfde doet SAS: wanneer je economy vliegt, kan je voor 30 euro extra toegang krijgen tot de lounge met gratis internet, drankjes, eten, kranten en comfort. Online tools zoals Routehappy.com laten je toe om de beste en nieuwste vliegtuigen op te zoeken naast de beste zitjes. Meer en meer airlines zoals American en zelfs KLM laten hun passagiers toe om te bieden voor upgrades en betere zitjes.

In de praktijk: Dat reizigers meer belang hechten aan comfortabel vliegen voor minder geld, toon de opkomst en populariteit van de vele websites over hoe je mijlen kunt sparen en gebruik maken van lidmaatschapskaartjes van airlines en hotelketens. In België organiseert TravelMagic zelfs speciale seminaries over hoe je in eerste klasse kunt vliegen voor economyprijzen.

null Beeld sas
Beeld sas


11. De Himalaya roept

De vraag naar reizen op en rond het Himalaya gebergte zit enorm in de lift. Jean-Christophe Guerin, zaakvoerder van het Belgische Continents Insolites merkt een opmerkelijke toename van reizen naar het Indische continent. Rik van Belle, zaakvoerder van het Vlaamse Explore The Himalaya, kan de aanvragen voor landen zoals Bhutan, Nepal en ook India bijna niet volgen. Ook hij ziet een enorme stijging in familievakanties, op maakt, die richting Himalaya gaan. Groepsreizen zijn totaal niet meer in en de focus ligt op individuele trips volgens leeftijd, smaken en interesses.

In de praktijk: Op mountainbiketrip in Mustang, op de grens met Tibet, met zicht op de besneeuwde Himalaya-toppen zoals de Annapurna, Dhaulagiri en de Nilgiri. Drie weken lang intensieve Himalaya vanaf 1.915 euro.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


12. Recovery travel

Wat staat voor reizen naar landen die herstellende zijn van iets negatief. Onder die categorie zie je een stijging in trips naar landen zoals Bosnië, Albanië, Servië, maar evengoed landen die onlangs slecht in de pers kwamen zoals Kenia en Egypte door politieke problemen, de Filipijnen door natuurrampen en zelfs Griekenland door de economische situatie. Veel reizigers vinden dit een motivatie om naar hier af te reizen en het land en zijn inwoners een hart onder de riem te steken.

In de praktijk: Gaan skiën in Bosnië, bijvoorbeeld met Ski Sarajevo. De bestemming is een alternatief skiparadijs zoals de regio rond Jahorina, op 28 kilometer van de hoofdstad van Bosnië. Prijzen zijn scherp, rond 300 euro, voor vijf dagen logies met ontbijt en lunch, transfers van de luchthaven en begeleiding van een tourmanager. Een skipas van vijf dagen kost ongeveer 130 euro met toegang tot feestjes, festivals en wandeltours met gids.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


13. De verrijzenis van de Millennials

Millennials, tussen de 18 en de 30 jaar oud, zijn fan van reizen en gaan graag internationaal. Ze houden meer van steden dan van aan het strand gaan liggen, ze reizen meer uit interesse dan om bepaalde activiteiten te gaan doen en ze houden vooral van trips met vrienden dan georganiseerde groepsreizen te doen. Dit is ook een groep van reizigers die eerder sociale status wil bereiken door ervaringen te consumeren dan gewoon dingen te kopen. Social media spelen daarbij een zeer grote rol en vakantiefoto's of -momenten delen via deze kanalen, is een absolute must. Millennials (en wie niet eigenlijk) eisen ook overal gratis internet op hotel, in de luchthaven en zelfs op het vliegtuig.

In de praktijk: Er was al Facebook, Twitter, Pinterest, en Instagram (het eerste Instagram-hotel, de 1888 in Sydney deed onlangs de deuren open) maar tegenwoordig zijn er ook nieuwere platforms zoals Medium.com om ervaringen met beeld te posten of zelfs hotelgroepen zoals Four Seasons die je laten spelen met Pinterest om het verblijf voor te bereiden via PinPackGo. Via websites zoals peek.com kan je jouw perfecte dag op reis samenstellen en posten.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer


14. Eten of gegeten worden

In het nieuwe jaar zal meer gereisd worden om lekker te gaan eten. Wie vorig jaar naar Kopenhagen reisde om bij de beste chef van de wereld aan tafel te schuiven zal misschien dit jaar naar San Sebastian in Spanje reizen of een trip naar Lima, de culinaire hoofdstad van Zuid-Amerika, op de agenda zetten. Niet alleen reizen om bij top chefs te eten, zit in de lift maar ook reizen om goede ingrediënten te proeven of ontdekken. Op truffeljacht in Italië is niks nieuws maar saffraan gaan plukken in Abruzzo is dan weer iets anders. Foodies willen hun foodie vrienden laten verwateren door hun culinaire avonturen en ontmoetingen met internationale sterrenchefs. Foodpelgrimstochten zitten duidelijk in de lift.

In de praktijk: Vroeger kon je met Roger Van Damme en Thomas Cook op culinaire reis naar Marrakesh, Sergio Herman gaf kookworkshop op de Maldiven en de Belgische sterrenchef Gaëtan Colin gaf grillcursussen aan vakantiegangers in een Corsicaanse vakantieclub. Wie nu met Brussels Airlines vliegt kan van Geert Van Hecke's creaties in business proeven of vliegen met KLM in business van Sergio's gerechtjes snoepen.

null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
null Beeld David De Vleeschauwer
Beeld David De Vleeschauwer
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234