Zondag 25/10/2020

David Lynch spuugt op Hollywood

VENETIE l David Lynch maakte met Inland Empire na vijf jaar stilte opnieuw een imponerende, mysterieuze film. De regisseur is bovendien bozer dan ooit.

Door Ronald Ockhuysen

Het mysterie begint al bij de persmap die elke journalist in zijn postvak krijgt gedeponeerd. Anders dan gebruikelijk wordt er in de informatie over David Lynch' nieuwe film met geen woord gerept over het verhaal. Ook de motivatie van de regisseur ontbreekt. Het enige houvast dat wordt geboden is een zesregelige omschrijving over "een mysterie in een wereld binnen andere werelden".

Het was afgelopen woensdag op het Filmfestival van Venetië de dag van David Lynch. De Amerikaanse regisseur kreeg een Gouden Leeuw voor zijn oeuvre uitgereikt. Na een reeks loftuitingen volgde de galapremière van Inland Empire, waarvan geen enkele genodigde wist waarover die ging.

"Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor een vrouw ik eigenlijk speel", erkende eerder op de dag hoofdrolspeelster Laura Dern. Kort daarvoor waren er twee persvertoningen geweest van de bijna drie uur durende film en ook na afloop daarvan wist vrijwel niemand wat Lynch precies met zijn film wilde vertellen. De regisseur zelf zei desgevraagd alleen dat iedere bezoeker van de film zijn intuïtie moest vertrouwen. "Geloof me. Het gaat wel ergens over."

Inland Empire is een claustrofobische speurtocht door het onderbewustzijn van een actrice. Aan het begin van de film oogt zij nog als een deftige dame met een grote villa in Beverly Hills. Zodra de opnamen van een nieuwe klus beginnen, raakt zij verdwaald in een duistere wereld waarin een malle buurvrouw, Poolse maffiosi, prostituees, zingende seksbommen, moordzuchtige mannen en een zwetende psychiater - om een paar personages te noemen - haar pad kruisen. Wie die types precies zijn, blijft onduidelijk, evenals de tijd en ruimte waarin zij zich precies bevinden.

Lynch maakte met Inland Empire een imponerende en radicale film, die in zijn oeuvre een plek vindt naast Eraserhead en Lost Highway. Ditmaal is er zelfs niet, zoals in Lost Highway, sprake van twee delen die twee waarheden laten zien. De door Laura Dern gespeelde actrice komt in Inland Empire al na vijf minuten in een onderstroom van de werkelijkheid terecht, waarin onderdrukte zaken als wraakzucht, jaloezie en perverse lusten geuit worden en extra worden opgestuwd door een geluidsdecor waarin een hartenklop en vervreemdende geluiden voor nog meer dreiging zorgen.

David Lynch wordt met het stijgen der jaren bozer en bozer. Het is geen toeval dat aan het slot van de film juist op de Walk of Fame van Hollywood Boulevard flink wordt gebraakt. De man die zijn films alleen nog maar in Europa gefinancierd krijgt, spuugt op Hollywood en zijn op doelgroepen gerichte verhaaltjes.

Wanneer Inland Empire in Vlaanderen

uitkomt, is nog niet bekend

Ik heb geen idee

wat voor vrouw ik eigenlijk speel

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234