Zaterdag 04/12/2021

David Brent was beter op kantoor gebleven

Vorig jaar bracht David Brent - het onconventionele alter ego van Ricky Gervais - al een plaat uit. Vanaf vandaag is de bijbehorende mockumentary te zien op Netflix. Maar heeft de wereld vijftien jaar na The Office wel nood aan nog meer Brentisms?

Eigenlijk wisten we al hoe het David Brent is vergaan sinds de laatste aflevering van The Office. Voor de goededoelenactie Comic Relief op BBC haalde Ricky Gervais zijn personage in 2013 nog eens van stal. Brent was niet langer manager in een kantoor, maar deur-aan-deurverkoper van kuisproducten. De centen die hij daarmee verdiende, investeerde hij in zijn ultieme droom: muziek.

Samen met rapper Dom Johnson nam Brent het 'politieke' reggaenummer 'Equality Street' op. Zowel de single als de korte tv-special werden lovend onthaald. Allicht was dat ook de drijfveer om nog een keer groot met de antiheld uit te pakken. Maar dat draaide wat anders uit.

Vorige zomer verscheen Life on the Road, het zogezegde debuutalbum van David Brent. De plaat kreeg niet eens zo'n kwade kritieken, van Humo zelfs 3,5 sterren. "Wie zijn oren op de sporen legt, krijgt er een hoorn des overvloeds aan oneliners, Brentisms, woordspelingen, flauwe en geslaagde grappen voor terug", klonk het.

Maar naast de plaat schreef en regisseerde Gervais ook de gelijknamige film. Die kwam enkel uit in de Britse zalen en kreeg het zwaarder te verduren. "Gervais had dapperder dingen met zijn personage kunnen doen", schreef The Guardian. "Het dapperste was allicht Brent te laten voor wat hij was."

Tijdens het openingsweekend bracht de film 1,78 miljoen euro op. Ter vergelijking: Finding Dory verkocht datzelfde weekend bijna dubbel zoveel kaartjes, en dat in de vierde week van vertoning. Een wereldwijde bioscooprelease werd uiteindelijk geschrapt, in plaats daarvan koos Gervais eieren voor zijn geld. Hij verkocht de rechten aan Netflix, waar de film nu te zien is.

Pijnlijk ongemakkelijk

In David Brent: Life on the Road geeft de zelfverklaarde rockster ontslag om op tournee te kunnen met zijn zelfgeschreven muziek. Hij strikt een hoop beroepsmuzikanten, huurt een heuse tourbus en versiert een handvol optredens. Om natuurlijk van de ene teleurstelling in de andere te rollen.

Voor de fans van The Office is de film vooral niet The Office. Toch heeft Gervais bewust iets anders willen maken. "Ik heb altijd gezegd dat ik The Office nooit zou terugbrengen en zal dat ook nooit doen", klonk het bij de première. "Het zou wat zielig zijn mochten dezelfde mensen na vijftien jaar nog steeds aan dezelfde tafels in hetzelfde kantoor werken."

In de tv-special uit 2013 waren de uitspraken van Brent nog altijd even pijnlijk ongemakkelijk en briljant grappig. In de film blijft Gervais vooral hangen bij die ongemakkelijkheid. Niet dat hij grappig móét zijn. Met zijn Netflix-reeks Derek bewees de komiek dat hij ook drama aangrijpend kan brengen, maar dan wel in combinatie met komische personages. Bij gebrek aan de vertrouwde gezichten uit The Office, ontbreekt hier de nodige dynamiek. Het contact met zijn nieuwe collega's is te vrijblijvend, dat met zijn bandleden zelfs onbestaand.

Toch, Gervais blijft een meesterverteller. Maar de tragiek van dit verhaal is al verteld. Pas in de laatste tien minuten creëert Brent weer de nodige empathie, het gevoel waar je als kijker aanvaardt dat hij het allemaal wel goed bedoelt. Combineer het einde van de film met die eerdere Comic Relief-special, en je krijgt een geniaal sluitstuk aan de kroniek van The Office. Nu is de spin-off vooral zoals Brent zelf: pijnlijk ongemakkelijk.

David Brent: Life on the Road, vanaf vandaag op Netflix

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234