Vrijdag 24/09/2021

david beckham

Neem een bohemienachtig, Zuid-Amerikaans vissersdorpje, bestrooi het met wat Europese allures, en je krijgt de hottest place to be in Uruguay waar ook de Hollywood-vip's massaal hun weg naartoe vinden. José Ignacio, dat is zon, zee, surf en Shakira.

het nieuwe

Saint-Tropez ligt

in uruguay

Latino lovers en volbloed levensgenieters zijn het er unaniem over eens: José Ignacio - gelegen langs de zuidkust van Uruguay op nog geen drie uren rijden van Buenos Aires - is momenteel de meest chique plek in Zuid-Amerika. Denk Europese jetset die hier graag stijlvol rondhangt, en aan de Argentijnse babes in glitterbikini's op Josés uitgestrekte zandstranden. Of Hollywoodsterren die aan het netwerken zijn met de rijke vip's die de Hamptons en Saint-Tropez inruilen voor dit tot voor kort onbekende dorp.

Deze nieuwe hotspot was tien jaar geleden niet meer dan een minuscuul vissersdorpje. Witgekalkte, eenvoudige huisjes, ongeasfalteerde, stoffige weggetjes, een vuurtoren als oriëntatiepunt, verlaten zandstranden en de occasionele verdwaalde straathond. Dat decor is er nu nog steeds, maar de vissers maakten plaats voor welstellende vakantievierders. Zij ontvluchten hier het te drukke Punta del Este (op een half uur rijden van José), en verkiezen de anonimiteit en het low-profile karakter van dit bohemienachtige microdorp.

"Punta del Este is het Miami van Zuid-Amerika. Wolkenkrabbers met zicht op zee, een veel te drukke boulevard, lawaaierige nachtclubs, te overvolle stranden en te weinig privacy", vertelt Mike, een bankier uit New York, die al zo'n vijf jaar elke winterse februarimaand de States inruilt voor de 30+ graden van José Ignacio.

Mike heeft het over het unieke Zuid-Amerika meets Europa-sfeertje dat je op weinig andere plekken in de wereld vindt. De looks zijn latino, net als de taal, het heupwiegen, de opzwepende muziek en wat er op het bord komt. Alles errond doet dan weer erg Europees-mediterraan aan. Lange lunches, voorafgegaan door nog langere aperitiefmomenten, liefst met enkele glazen clericó, een witte sangria en na het eten espresso's nippen, met de gemanicuurde voeten in het zand.

De slogan van José Ignacio is 'Aqui solo corre el viento': 'Enkel de wind waait hier'. Maar ook ontelbare bekende namen waaien regelmatig naar José over. Shakira kocht hier onlangs een haciënda, Naomi Campbell flaneert er graag langs het strand, Julio Iglesias, Bruce Willis en Ralph Lauren zijn hier ook geen onbekenden.

Het Hollywoodeffect werkt natuurlijk. De vastgoedprijzen schoten de laatste jaren de lucht in. Zo is er het exclusieve vastgoedproject Villalagos, op een kwartiertje rijden van José Ignacio. Het bestaat uit enorme, architecturale villa's die over een zee van groen uitkijken, met daarachter de eigenlijke oceaan. "De dochter van acteur Michael Caine is daar een stulpje aan het bouwen en ginder een van de managers van David Beckham", wijst Gabriella van Villalagos aan. Voor een van deze vakantievilla's betaal je rond de 1,5 miljoen euro. De verhuurprijzen van vakantiehuizen zijn hier goed te vergelijken met de Cote d'Azur of Toscane. Topmaanden zijn december, januari en februari. "Na maart en tot november wordt alles wel een stuk betaalbaarder."

José Ignacio zorgde er wel ondertussen voor dat het geen tweede Punta del Este wordt. Enkel laagbouw, geen al te grote structuren in het dorp, alles moet elegant en rustig blijven. Een mooi voorbeeld is het hotelletje Posada Arenas de José Ignacio. Een rustige plek met een achttal eenvoudige maar comfortabele kamers die uitkijken over een fijn zwembad. De eigenaar is een architect uit Montevideo, die samen met zijn familie de posada runt.

Maar niet alles is kleinschalig en gemoedelijk langs deze kust. Grote namen in de wereld van luxehotels willen hier in Uruguay zijn: Four Seasons is er al met een hotel in haciëndastijl, de hippe Fasano hotelgroep uit Brazilië ook en The Setai, een van de iconen uit Miami, opent hier vlak naast Jose Ignacio op het einde van het jaar. Luxemerken zoals Lacoste, Rolex en Chivas Regal, die hier regelmatig feestjes organiseren, reserveerden nu al hun vip-avonden. Nochtans zijn de partyplanners niet ontevreden met huidige locaties als het ultrapopulaire La Huella restaurant, vlak op het strand. Een andere favoriet is Marismo, op een kwartiertje wandelen van José Ignacio-centrum. Uruguayaans lamsvlees op de parilla, een groot haardvuur dat buiten op het terras knettert, veel mooi volk en een rekening zoals je bij ons zou verwachten. Hip en trendy kosten overal geld, zelfs in José.

Vlaamse locals

Maar vanwaar komt nu die ontegensprekelijke aantrekkingskracht van dit stukje Zuid-Amerikaanse kust? "Uruguay is in het algemeen een goed bewaard geheim en een echt paradijs", beweert de Vlaming Kris Ghesquiere. Deze thirtysomething uit Oostende trok jaren de wereld rond en het land dat hem het meest bijbleef, was zonder twijfel Uruguay. Een paar jaar geleden kochten hij en zjin partner Eva een oude haciënda net buiten José Ignacio. "We zagen de boerderij en het was meteen raak", lacht Eva. "Nadenken was niet nodig."

"We voelden meteen dat het goed zat. Er is hier een positieve vibe die je op weinig andere plekken in de wereld vindt", vertelt Kris bij een glas Patricia, het lokale goed te smaken bier. "De mensen zijn vriendelijk, het is hier veel veiliger dan in pakweg Argentinië, de wegen liggen er perfect bij, alles wordt bijna maniakaal onderhouden en zelfs buiten het seizoen is er een internationale scene van interessante mensen die Uruguay als hun nieuwe thuisbasis uitkozen." Volgens het koppel is het ook een groot pluspunt dat bijna iedereen naast Spaans ook Engels spreekt.

Neem het gezellige kustplaatsje Manantiales. Ga hier een goedkope pizza eten in No Me Olvides, een lokale place to be voor strandgangers. Of La Manga Rosada, een schat van een winkeltje waar je omkeerbare, geborduurde bikini's kunt kopen en een selectie aan hippe kleren gemaakt uit de lokale Uruguayaanse wol. De eigenares spreekt vlotjes Engels, net als Adrian, de eigenaar van de oudste shop van het dorp. "Van waar ben je? Belgica! Hey, is er iets aan de hand met jullie regering? Komt het doordat er twee talen zijn in België? Spreken jullie Vlaams of Frans?"

Een beetje verder verkoopt Irene Gonzales Frizzera in haar Dye Vooshka!-winkeltje een mooie selectie van unieke Uruguayaanse ontwerpen, van kledij tot juwelen en hebbedingetjes in lokale wol. Irene vertelt dat ze net een superdruk seizoen achter de rug heeft. "In december en januari van dit jaar was hier van crisis absoluut niets te merken, alle hotels zaten overvol. In het hoogseizoen zijn er wachtlijsten om een kamer te boeken, restaurants en bars puilen uit van het volk en mijn winkeltje draait zeven dagen per week tot 's avonds laat. Maar in maart keert de rust terug, en gaat het er een pak meer laid back aan toe. Eindelijk tijd om zelf weer eens naar het strand te gaan", lacht Irene.

Zuid-Amerika's numero uno chef

Gelukkig is de streek rond José Ignacio meer dan strand alleen. Rijd je even het binnenland in, dan krijg je het echte Uruguay te zien. Uitgestrekte velden en weiden, haciënda's, paarden en lokale cowboys. Hier, op nog geen half uur van de kust, kun je gaan lunchen, dineren en zelfs uitslapen bij de nummer 1-chef van Zuid-Amerika. Francis Mallmann is misschien geen klinkende naam bij ons, maar wel een bekend figuur in de Verenigde Staten en een celebrity tv-chef in Zuid-Amerika. De grijzende en rijzige chef kun je soms ontmoeten in zijn restaurant-hotel in Garzón, een dorp van een honderdtal inwoners, waarvoor hij jaren geleden José inruilde.

Zijn creaties hebben allemaal met vuur te maken. Parilla oftewel BBQ, bakken in kleiovens, naast het vuur, over het vuur, in de as van het vuur... Vlees passeert de grill, maar evengoed vis, groenten en zelfs fruit. Ooit gooide hij in Argentijns Patagonië, zijn geboortestreek, een complete koe op de parilla. In zijn kookboek Seven Fires lees je dat hij nog nooit zoveel genoegen haalde uit het neerschrijven van een recept. "Ingrediënten: één medium grote koe." Voor Francis was dit recept het definitieve afscheid van de traditionele klassieke Franse keuken die hij jarenlang beoefende en onder de knie kreeg in sterrenrestaurants in Frankrijk zelf. Maar ondanks het feit dat hij zich hier thuis voelt, ging Mallmann onlangs in op het aanbod een nieuw restaurant te openen in het luxueuze Setai hotel, weer in José Ignacio. Mallmann keert dus terug naar José, net zoals zoveel andere reizigers, die aan dat sfeertje van je ne sais quoi, latinostijl natuurlijk, elegant ten prooi vallen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234