Zondag 16/05/2021

NieuwsOnline fraude

Datingsite met nepprofielen blijkt campagne staatssecretaris De Bleeker te zijn

Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming. Beeld ISOPIX
Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming.Beeld ISOPIX

Zondag waarschuwde consumentenorganisatie Test Aankoop nog voor de bedenkelijke datingsite Instamatch, vandaag blijkt het doorgestoken kaart te zijn. Instamatch is een nepsite, die deel uitmaakt van een campagne van Eva De Bleeker (Open Vld), staatssecretaris voor Consumentenbescherming. Dat schrijft De Standaard vandaag.

Onder meer Christophe Ramont, bekend van het VTM-programma Blind getrouwd, maakte eerder al reclame voor de nepsite bij zijn 40.000 Instagram-volgers. Ramont kwam dan ook aan bod in de waarschuwing van Test Aankoop. Nog vier andere bekende Instagrammers maakten reclame bij hun volgers voor bedenkelijke producten of diensten. Dat blijkt nu allemaal deel uit maken van een campagne van De Bleeker, die hiermee de aandacht wil vestigen op misleidende en frauduleuze reclameboodschappen op sociale media.

De Bleeker onthulde gisterenavond dat het een stunt was tijdens een persconferentie: “Voor reclameboodschappen op tv en radio bestaan duidelijke regels, die de consument beschermen tegen oplichters. Dat wettelijke kader voor influencers staat nog niet op punt. Met de stunt willen we de bestaande aanbevelingen voor influencers opnieuw onder de aandacht brengen.” Volgens De Bleeker bereikten de reclameboodschappen van de vijf influencers in goed 24 uur zo’n 100.000 mensen.

In samenspraak met influencers wil de staatssecretaris aan een sterker wettelijk kader bouwen. Momenteel zijn er wel al aanbevelingen rond influencer-marketing. Influencers moeten bijvoorbeeld transparant zijn op hun kanalen wanneer het gaat over een reclameboodschap. Hoe dat wettelijk kader eruit zal zien kon De Bleeker nog niet zeggen. “In de eerste plaats willen we sensibiliseren en vooral ook de consument bewustmaken van frauduleuze reclame op sociale media.”

Reële valkuilen

De datingsite Instamatch bleek dus nep te zijn. Maar de problemen omtrent nepprofielen in online dating blijven uiteraard reëel. In 2020 ontving het meldpunt van de FOD Economie 1.287 meldingen van vriendschapsfraude of romantische fraude. In 2019 en 2018 waren dat er respectievelijk 718 en 382.

De financiële schade sinds 2016 wordt geraamd op bijna 24 miljoen euro. Al ligt dat bedrag wellicht nog veel hoger. Veel slachtoffers zijn namelijk beschaamd om dit aan te geven. “Onterecht”, zegt relatie-experte Rika Ponnet. “Het kan immers iedereen overkomen. De behoefte aan contact en verbondenheid is vandaag zo groot dat het al de rest kan overstijgen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234