Zondag 23/02/2020

Dateline USA: Volt

Tom Vandyck, correspondent van De Morgen in de VS, maakt elke week een stand van zaken op in het land van Barack Obama.

Amerika is het land van de auto, dat wist u al. Maar het land van de elektrische auto? Dat klinkt al een heel stuk minder aannemelijk. Als het aan Detroit ligt, komt daar echter verandering in. Eind dit jaar wordt hier (en even later ook in Europa) namelijk de Chevrolet Volt gelanceerd, de elektrische wagen die nu al enkele jaren als de redder van de Amerikaanse auto-industrie aangekondigd wordt. Chevrolet doet er dan ook veel aan om daarvan een heus cultuurevenement te maken.

Dat zal men betrachten met een andere klassieker: de Grote Amerikaanse Road Trip. Een vloot Volts rijdt de komende weken het hele land door, om in steden als Los Angeles, Washington, New York, Chicago en nog een handvol andere aan het volk voorgesteld te worden. Amerika is namelijk niet alleen het land van de auto maar ook dat van de open weg en de eindeloze horizonten. Nu komt het er dus op aan om te bewijzen dat een elektrische wagen daar thuishoort.
Dat zal niet makkelijk zijn. De eerste besprekingen zijn weliswaar lovend, maar de Volt is cultureel behoorlijk tegendraads in dit land. Een kleine wagen, en nog milieuvriendelijk ook, dat gaat regelrecht in tegen een hele hoop dingen waar Amerika door de jaren heen voor gaan staan is.

Amerika is namelijk ook het land van buitenmaatse SUV's en pick-uptrucks, voorstedelijke McMansions van 350 vierkante meter en megamalls waar de airco vierentwintig uur op vierentwintig draait. In veel kringen geldt dat je met spilzucht je patriottisme bewijst. Dat uit zich in biefstukken van een kilo, cola's van een liter, popcorn per emmer en vanouds ook in buitengewoon dorstige auto's. Veel Amerikanen menen nu eenmaal dat ze geboren zijn met het recht op overmaat.

Voor de duidelijkheid: ik vind dat meestal best. Ik ben niet zo'n Europeaan die meewarig doet over de gulzigheid van de Amerikanen. Integendeel: gul gesneden hompen vlees, sloten frisdrank en een wolkenkrabber hier en daar, ik vind dat van een aanstekelijke levenslust getuigen. Maar het is natuurlijk wel zo dat je de planeet regelrecht de verdoemenis in jaagt als je met zulke dingen vandaag de dag niet heel goed oplet.

Het blijft dus even aankijken hoe de Volt ontvangen zal worden in dit land. Ongetwijfeld zullen sommige mensen hem zien als het gedroomde exponent van hun progressieve, milieubewuste levensstijl, terwijl anderen hem zullen wegwuiven als een elitair gadget voor gekken die in klimaatverandering geloven. Zoals de Toyota Prius al aantoonde, past een elektrische wagen als symbool van je culturele identiteit naadloos in het rijtje van Barack Obama, de publieke radio en de lokale bioboer. Dat dus in tegenstelling tot het rijtje van Sarah Palin, Walmart en de Dodge RAM pick-uptruck.

Aan de andere kant mag je de meeste Amerikanen ook weer niet voor achterlijken houden. Er was natuurlijk een reden waarom GM en Chrysler, die jaren zwaar op dorstige SUV's en pick-ups gewed hadden, vorig jaar met tientallen miljarden aan belastinggeld van de ondergang gered moesten worden en ook Ford angstwekkend dicht bij het bankroet kwam. Amerikanen hoefden hun producten simpelweg niet meer.

Sinds duidelijk werd dat benzine nooit meer een dollar per gallon (3,8 liter) zal kosten, zie je ook steeds meer kleine Japanners op de weg. Toen de Smart hier een paar jaar terug gelanceerd werd, moest je op de wachtlijst om er één te kopen. De Toyota Prius blijft tot nader order hét rijdende statussymbool voor links.

Dat de Volt dat ook kan worden, lijkt aannemelijk. Vraag is of hij ook uit de grootstedelijke progressieve bastions zal kunnen breken en mannen in houthakkershemden in Oklahoma of Nebraska kan overtuigen. Dat hij in de VS gemaakt wordt, is wat dat betreft al een troef. Maar er staat meer op het spel dan patriottische gevoelens. Na de Chevy Volt komt er een hele golf andere elektrische vehikels aangerold, te beginnen met Nissan Leaf, die in december in de showrooms staat. Als Amerika ooit nog zijn CO2-uitstoot omlaag wil krijgen, zal het en masse met zulke vehikels moeten gaan rijden. En dan heb je dus een auto nodig waar je een Amerikaan in krijgt zonder dat-ie zich een gecastreerde softie voelt.

 Een kleine wagen, en nog milieuvriendelijk ook, dat gaat regelrecht in tegen een hele hoop dingen waar Amerika door de jaren heen voor gaan staan is  
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234