Woensdag 01/12/2021

‘Dat motortje, dat ben ikzelf ’

Fabian Cancellara heeft gedaan wat hij ook vorig jaar in Monaco deed: hij won met overmacht de proloog. Van mechanische doping kon geen sprake zijn: de fiets ging na de finish onder de scanner. Hij testte negatief.

Proloog 2010: het recht van antwoord van Fabian Cancellara

De triomf van Cancellara was de nederlaag van Team Sky en Bradley Wiggins. Oerkracht versus spitstechnologie. Spannend was het niet.

Elke ritwinnaar van de Tour zal het ondergaan: na de zege wacht de confrontatie met de internationale media. Cancellara ging van camera naar camera en telkens kreeg hij dezelfde vraag: “Hoe zat dat nu precies met dat motortje?” En elke keer maakte hij ook dezelfde grap, een keer of zeven na elkaar. ‘s Ochtends bij het ontbijt had hij zijn strategie met ploegmaat Stuart O’Grady besproken: “Stewie, ik heb een batterij van tien minuten. Dat moet net volstaan voor 8,9 kilometer.” Het was dus een grap, maar dat van die tien minuten was alvast waar. ‘Cança eindigde in 10:00, tien seconden vóór de Duitse nummer twee Tony Martin. Hij staat verder boven elke verdenking. Na de finish ging de fiets in de scanner, kostprijs 52.000 euro. Het toestel ontdekte geen motor.

Het gebruik van de scanner geeft aan dat gelooft gehecht wordt aan mechanische doping. Wat vind jij daarvan?

“Ze mogen een motortje zoeken als ze dat willen. Zolang ze maar weten dat ik de motor ben. Eigenlijk hoeven ze niks anders te scannen dan mijn benen. Ik dacht dat scanners voor iets anders werden gebruikt. Deze overwinning is niet bedoeld als statement. Mijn vorig proloogzeges boekte ik op dezelfde manier.”

Het verhaal blijft je achtervolgen.

“Dat filmpje op YouTube is 2,6 miljoen keer bekeken. Ik vraag me af hoe al die internetbezoekers vandaag aankijken tegen mijn overwinning.”

Er waren zaterdag een paar thema’s bij de start van de proloog. Eén: de volgorde. Wie rijdt wanneer? Bij Team Sky, een ploeg van innovaties, doorbraken ze een aloude Tourtraditie. Kopman Bradley Wiggins, winnaar van de proloog in de Giro, startte als eenenveertigste, lang voor al wie straks een concurrent wordt voor het geel. De reden voor de keuze van Team Sky was de weersverwachting. Het Britse superteam werkt samen met de nationale zeilfederatie en die hebben dus weermannen en weervrouwen in dienst. Volgens hun expertise was het simpel: vroeg vertrekken betekende rijden in de zon, laat vertrekken was rijden in de regen. Maar de natuur liet zich niet voorspellen: Wiggins kreeg nat asfalt, schuwde het risico en eindigde op plaats 77. Cancellara kende de weersvoorspelling net zo goed, maar besloot er geen aandacht aan te besteden.

Heb je overwogen om vroeger te starten?

“Ik ben laat vertrokken, ondanks de weersvoorspelling. Eigenlijk hebben we niks op voorhand uitgerekend. Ik deed het uit respect voor de wielertradities: de fans en de media zien de favorieten liever op het eind van een proloog.”

Won je nu dankzij of ondanks het weer?

“De weersomstandigheden schommelden: eerst droog, dan nat en daarna weer droog. Ik zat in de bus te wachten op het geel van de zon. Dat kwam uiteindelijk ook. Ik heb geluk gehad, zoals je weet is dat een voorwaarde om te winnen.”

Een ander thema vooraf: hoe pak je een proloog aan? Bij Team Sky zweerden ze bij hun bekende strategie: alle beetjes helpen. Een accumulatie van ‘marginal gains’, noemen zij het zelf. Voor de start gingen hun renners in een speciale kamer waarin de buitentemperatuur werd gesimuleerd en waar de renners zich rustig konden voorbereiden op hun duel met de klok. Buiten aan de bus stond een groot televisiescherm, met een livestream van de gebeurtenissen binnenin. Zoals gezegd: Sky houdt van innovaties. Maar baten deed het dus niet, want Cancellara toonde net wat hem kenmerkt: geen drukkamer, gewoon recht door, ‘alles kaputt fahren’. Een proloog met een rechte lijn als heen- én terugreis deed de rest.

Cancellara was en is de eerste gele trui van deze Tour. Omdat er geen bonificatieseconden te verdienen zijn bij de sprints en omdat Cancellara houdt van kasseien, zou dat nog even zo kunnen blijven.

Dit jaar zijn er geen bonificaties, dat betekent dat jij langer het geel kunt houden.

“Het helpt mij in ieder geval. Ik heb geluk. Maar het is de Tourdirectie die beslist. Zoals het ook hun beslissing is om dit jaar geen ploegentijdrit te hebben. Reglementen veranderen voortdurend. De komende ritten over de kasseien zijn niet vlak. Maar ik wil in het geel naar Arenberg, dat is zeker.”

Komt er een dag waarop je in Parijs nog altijd het geel draagt?

“De Tour winnen is een droom en dat moet het ook blijven. Maar een droom is niet hetzelfde als een doel. Doelen houden een droom in stand. Die regel gaat ook op voor mij. Ik heb nog andere ambities in te lossen voor ik me op mijn droom wil toeleggen. Maar wees gerust: ik heb nu zestien dagen in het geel gereden, dat is ook al mooi.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234