Woensdag 18/09/2019

Interview

"Dat Jennifer Lopez haar billen liet verzekeren, is een mythe"

De Italiaanse televisiepresentatrice Licia Colò (niet op foto) liet haar décolleté verzekeren. "Dat was werk op de vierkante centimeter." Beeld Thinkstock

De Amerikaanse slapstickkomiek Ben Turpin was de eerste die een lichaamsdeel liet verzekeren - zijn schele ogen - maar sindsdien hebben tal van sterren zijn voorbeeld gevolgd. Voor Lloyd's in Londen is het goed om te laten zien dat ze overal een dekking voor hebben, voor de artiest een mooi marketinginstrument.

Wie zegt dat het verzekeringswezen saai is? Halverwege een gesprek met underwriter Jonathan Thomas over het verzekeren van lichaamsdelen komt het decolleté van de Italiaanse televisiepresentatrice Licia Colò ter sprake. "Dat was werk op de vierkante centimeter", herinnert hij zich. "Eerst moesten we bepalen wat precies een litteken is, om vervolgens het verzekerde gebied te definiëren. We kozen ervoor dat net boven de tepels te laten beginnen en het door te laten lopen tot boven op de schouder."

De Brit wijst met zijn vinger naar de bovenkant van het schouderblad. "Het is een wat esoterische tak van verzekeren," geeft hij toe, "maar wel een waar mensen in de kroeg zich iets bij kunnen voorstellen. Natuurlijk is het een beetje dwaas. Alles heeft echter een prijs."

Daar valt iets voor te zeggen. Wie leest niet vol verbazing dat de enorme haardos van de Amerikaanse footballer Troy Polamalu door Head & Shoulders voor 1 miljoen dollar (zowat 888.000 euro) is verzekerd? En dat ook de lach van Ugly Betty-ster America Ferrera, de neus van de Nederlandse wijnconnaisseur Ilja Gort, de borsten van burleskester Holly Madison, de stem van Bruce Springsteen, de tong van chocoladeproefster Hayleigh Curtis van Cadbury en de billen van Jennifer Lopez onder een verzekeringspolis vallen? "Dat laatste voorbeeld is een mythe", corrigeert Thomas. Hij kan het weten, want in verreweg de meeste gevallen heeft deze goedlachse vijftiger de verzekeringen afgesloten.

Hollywood

Aansprakelijkheidsspecialist Thomas werkt al 33 jaar bij Lloyd's of London. De afgelopen tien jaar doet hij dat voor Munich Re, een van de tachtig ondernemingen die actief zijn op 's werelds bekendste en grootste verzekeringsmarkt. Hij verzekert onder meer journalisten en hulpverleners die in oorlogsgebieden werken tegen het risico op lichamelijk letsel. "De lichaamsdelen, die doe ik al meer dan twee decennia, maar het is een niche. Ik ben meer tijd en geld kwijtgeraakt door met journalisten te praten over lichaamsdeelverzekeringen dan ik heb verdiend met het opstellen en afsluiten van zulke polissen."

Zittend in een kantoor op een hoge verdieping van het Aviva-gebouw in de Londense City vertelt hij dat het verzekeren van lichaamsdelen een lange historie kent. Lloyd's begon ruim 330 jaar geleden met het verzekeren van de koopvaardij, zegt Thomas. Door de jaren heen zijn daar steeds weer nieuwe terreinen en markten bijgekomen. "We hebben een goede naam omdat we nog nooit een valide claim hebben afgewezen. Ruim een eeuw geleden kreeg Lloyd's voet aan de grond in de VS door na de grote aardbeving van San Francisco alle schadeclaims keurig te betalen. Daardoor zat Lloyd's op de eerste rang bij de opkomst van een nieuwe verzekeringsmarkt, de amusementsindustrie, die toevallig net iets verderop in Hollywood zat."

Filmsterren waren de eersten wier lichaam veel waard werd, omdat hun gezichten zo bekend waren. "De eerste lichaamsdelen die we verzekerden waren de gezichten, of delen daarvan, van sterren uit de stomme film. In de jaren 30 verzekerden we de grote neus van Jimmy 'the Schnozzola' Durante. En kort daarop de benen van Marlene Dietrich."

Marketing

Tegenwoordig is het verzekeren van lichaamsdelen steeds meer een vorm van marketing geworden. Wereldkundig maken dat je een van je lichaamsdelen hebt verzekerd, is goed voor je imago en bekendheid, wil Thomas maar zeggen. "De verzekeringsnemer laat daarmee zien hoe belangrijk een persoon (of delen van die persoon) is, en voor Lloyd's is het goed om te laten zien dat we bijna alles kunnen verzekeren."

De polissen van verzekeringen op lichaamsdelen voorziet hij van bijzondere clausules. Zo mag de fijnproefster van Cadbury geen hete pepers eten, en moet schrijver en wijnboer Gort zijn weelderige snor zelf bijwerken, of door een goede kapper laten onderhouden. Dit als voorzorg om de voor 7,8 miljoen dollar (6,9 miljoen euro) verzekerde neus te beschermen. Stel dat de schaar het kostbare reukorgaan beschadigt. "Dit soort clausules is vooral bedoeld om de media iets interessants te geven om over te schrijven. Daar word ik voor betaald. Ik verzorg in feite de publiciteit," lacht hij, "voor zowel Lloyd's als voor de cliënten die daar hun lichaam verzekeren."

"Hoe ik de waarde van een lichaamsdeel bepaal? Iedereen weet overal de prijs van, maar wat is de waarde? Hoe bepaal je de waarde van een voetballer? Je kijkt naar de commerciële contracten die de persoon heeft en waarvoor dat lichaamsdeel cruciaal is. Daarnaast komt er veel ervaring bij kijken. Er is steeds meer vergelijkingsmateriaal."

Gemoedsrust

Over de hoogte van de premies wenst Thomas zich niet uit te laten. Bij de helft, ongeveer tien, van de lichaamsdelen die hij per jaar verzekert, gaat het om 'marketingverzekeringen' die puur om publicitaire redenen worden afgesloten.

De andere helft van de lichaamsdeelverzekeringen is serieuzer van aard. "Er bestaat natuurlijk een echt risico dat iemand die parfums test zijn reukvermogen verliest, of dat er op een filmset een ongeluk gebeurt. Een belangrijke markt voor deze verzekeringen is de sportwereld. Het komt vaak voor dat duurbetaalde sporters, basketballers bijvoorbeeld, door hun club worden uitgeleend aan een nationaal team. Dan zijn wij bereid voor een paar weken een knie te verzekeren. Alleen al het idee dat er bij ons specialisten rondlopen die zoiets kunnen verzekeren, biedt onze klanten vaak al gemoedsrust."

Tot een grote uitbetaling in de 'marketingcategorie' is het voor zover Thomas zich kan herinneren nog nooit gekomen. Hij ziet geen groei in de markt voor verzekerde lichaamsdelen, maar vanwege de heersende celebritycultuur is de media-aandacht voor deze nicheverzekeringen wel toegenomen. "Het is een frivole activiteit naast het echt zware, technische verzekeringswerk."

OP SCHOONHEID STAAT EEN PRIJS

De benen van Heidi Klum

Met haar lange benen loopt supermodel Heidi Klum (44) al sinds 1992 over de catwalk. Het leverde de Duitse wereldfaam en vele miljoenen op. "Ik heb ze niet zelf verzekerd. Dat heeft een klant van mij gedaan", vertelde Klum in 2011 in het tv-programma Extra at The Grove.

Samen zijn haar benen 2 miljoen dollar (1,8 miljoen euro) waard. Wie ernaar kijkt zal waarschijnlijk vinden dat ze even mooi zijn. De verzekeraar oordeelde anders. "Ik ging naar een plek waar ze je benen taxeren", vertelt Klum. "Ze keken ernaar en ontdekten een klein litteken, opgelopen toen ik op een gebroken glas viel. Daarom is mijn linkerbeen minder waard dan mijn rechter."

Heidi Klum met haar benen van 1,8 miljoen euro. Beeld Photo News

De tong van de proefster

Niet alleen lichaamsdelen van beroemdheden zijn miljoenen waard. Chocoladefabrikant Cadbury verzekerde de tong van werkneemster Hayleigh Curtis (foto) en de baas van de Britse Diane Cox verzekerde de neus van de kaasexperte vorig jaar voor 5 miljoen pond (5,7 miljoen euro).

Cox volgde in oktober Nigel Pooley op als meesterkeurder bij het Engelse bedrijf Wyke Farms uit Somerset. Bij de opvolging hoorde ook de verzekering. "Voor ons is haar neus net zo waardevol als die van Nigel", schrijft het bedrijf op de website. De premie kost het bedrijf 25.000 pond (28.600 euro) per jaar.

Het is Cox' taak om jonge kazen te ruiken en te bepalen of ze goed genoeg zijn om tot een goede vintage cheddar te rijpen. "Ik heb al van kinds af aan een heel goed reukvermogen", zei Cox tegen The Daily Mail. "Ik bescherm mijn neus tegen infecties en houd hem gezond en fit."

Hayleigh Curtis. Beeld rv

Daniel Craigs hele lichaam

De ene ster verzekert haar benen, de andere haar stembanden. Acteur Daniel Craig (49) pakte het grondiger aan en verzekerde voor zijn rol in de James Bond-films zijn hele lichaam. De totale waarde van zijn fysiek: 5 miljoen pond (5,7 miljoen euro), schreef The Guardian in 2008.

Onbegrijpelijk is de angst voor lichamelijke manco's van de Bond-ster niet. Anders dan zijn voorgangers doet Craig veel stunts zelf, zei stuntman Gary Powell in The Guardian. De eerste James Bond, Sean Connery, deed bijna niets zelf en ook Pierce Brosnan waagde zich zelden aan een stunt. "Craig mag dat doen, omdat hij ertoe in staat is."

Dat Craigs filmcapriolen niet zonder gevaar zijn, bleek tijdens de opnames van Quantum of Solace (2008). Een achtervolging langs het Gardameer liep tot tweemaal toe mis. Gelukkig voor Craig werd deze stunt wel uitgevoerd door een stuntman. De man werd per helikopter naar het ziekenhuis gebracht. Craig zelf liep wat blauwe plekken op tijdens stunts waarin hij aan treinen hangt en over daken rent.

Acteur Daniel Craig verzekerde zijn hele lichaam, goed voor 5,7 miljoen euro. Beeld BELGAIMAGE
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234