Dinsdag 24/11/2020

Dardenne-gebroeders in Cannes-competitie

Tijdens het 52ste Filmfestival van Cannes, dat van woensdag 12 tot zondag 23 mei aan de Franse Azurenkust georganiseerd wordt, wordt België in de Officiële Selectie (én in competitie) vertegenwoordigd door Rosetta, de nieuwe film van de Luikse gebroeders Luc en Jean-Pierre Dardenne. Het festival opent met de vertoning van The Barber of Siberia van de Russische cineast Nikita Mikhalkov en wordt afgesloten met de Britse film An Ideal Husband, een Oscar Wilde-adaptatie van regisseur Oliver Parker.

De broers Dardenne, die in '96 hoge toppen scheerden met La Promesse, beschouwen hun nieuwe productie Rosetta, waarvoor ze zelf ook het scenario schreven, als een 'oorlogsfilm'. Het zeventienjarige titelpersonage vertrekt inderdaad iedere dag naar het front, telkens weer. Het slagveld in kwestie is dat van de arbeidsmarkt. Ze vindt een job, maar verliest hem. Kort daarna krijgt ze opnieuw een baan, maar die wordt haar snel weer afgenomen... Boven dat alles zweeft de angst om te verdwijnen, om op te lossen in het niets. En er is natuurlijk ook de schaamte. Net zoals La Promesse lijkt Rosetta dus opnieuw een schrijnend en geëngageerd tijdsdocument te zijn.

Eerder deze week werd gemeld dat de Chinese regisseur Zhang Yimou aan de festivalorganisatoren had laten weten dat hij zijn twee nieuwe films niet door Cannes wou laten selecteren, als protest tegen de volgens hem gepolitiseerde manier waarop het Westen tegen de Chinese filmproductie aankijkt. Toch blijft Azië dit jaar sterk vertegenwoordigd in de Officiële Selectie, met Kikujiro No Natsu van Takeshi Kitano (uit Japan), De Keizer en de Moordenaar van Chen Kaige (uit China) en Love will tear us apart van Yu Lik-wai (uit Hongkong). Uit Iran werd de collectieve film Ghessé Hayé Kish geselecteerd, samengesteld uit drie korte films van Mohsen Makhmalbaf, Abolfaz Djalili en Nasser Taghvai. Ook in de officiële (niet competitieve) nevensectie Un Certain Regard werden veel Aziatische films opgenomen, onder meer van Wang Xiao-shuai (China), van Chen Kuo-fu en Lin Cheng-sheng (allebei uit Taïwan), van Masahiro Kobayashi (Japan), van Murali Nair en Shaji Karun (allebei uit India) en van de Egyptische veteraan Youssef Chahine.

Aan Europese zijde is Frankrijk opvallend aanwezig in de competitie, met Pola X van Léos Carax, L'Humanité van Bruno Dumont (die enkele jaren geleden sterk debuteerde met La Vie de Jésus), Nos Vies Heureuses van debutant Jacques Maillot en de Proust-verfilming Le Temps Retrouvé van Raul Ruiz.

De Amerikaanse kleuren worden verdedigd door John Sayles met Limbo, door Jim Jarmush met Ghost Dog: the Way of Samourai, door David Lynch met The Straight Story en door Tim Robbins met Cradle Will Rock, waarin een naar verluidt 'bewogen episode' uit het leven van Orson Welles behandeld wordt.

Uit Italië komt Marco Bellocchio met La Balia, uit Spanje Pedro Almodovar met Todo sobre mi Madre en uit Portugal de blijkbaar onvermoeibare Manoel de Oliveira met A Carta. Regisseur Peter Greenaway zal in Cannes zijn film 8 1/2 Women presenteren en uit de UK reist ook nog Michael Winterbottom met Wonderland naar de Azurenkust. In Moloch heeft de Russische cineast Aleksandr Sokourov het over de laatste dagen van Hitler en Eva Braun in Berchtesgaden. Ook Atom Egoyan uit Canada, Amos Gitai uit Israël en Arturo Ripstein uit Mexico doen mee aan de strijd om de Gouden Palm. Buiten competitie zullen ook nog de nieuwe films van Werner Herzog en Steven Soderbergh gedraaid worden tijdens zogenaamde Séances Spéciales, net zoals het als controversieel aangekondigde Dogma van Kevin Smith. (Jan T.)

Aan Europese zijde is Frankrijk opvallend aanwezig in de competitie

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234