Zondag 20/09/2020

Dappere Ruud

"Wie eenmaal een vluchteling in de ogen heeft gekeken, laat hem nooit meer in de steek." Die woorden van Ruud Lubbers waren misschien wel de oprechtste en maakten in elk geval de meeste indruk op een lange avond waarop veel woorden aan de vluchtelingenproblematiek werden gespendeerd.

Het Holland Festival opende vrijdag met een voorstelling van regisseur Peter Sellars in de Beurs van Berlage in Amsterdam, waar Ruud Lubbers als Hoge Commissaris van de VN-vluchtelingenorganisatie hoofdgast was. Een gedroomde opening van het laatste festival van directeur Ivo Van Hove. In de zeven jaar dat hij het festival leidde, was er zelden zoveel media-aandacht voor de openingsavond. Die aandacht betrof echter niet de artistieke kant van de avond, maar de aanwezigheid van geplaagde Lubbers in zijn hoedanigheid van vermeend billenknijper.

Op verzoek van Sellars vindt iedere avond voorafgaand aan het stuk The Children of Herakles een debat plaats over het vluchtelingenprobleem. Lubbers en drie vluchtelingen vormden tijdens deze openingsavond het panel voor de pauze. En gespreksleider Margriet Vroomans (ex-Nova) deed wat ze als journalist moest doen: Lubbers aanspreken op de affaire met een werkneemster bij de UNHCR. "Wat betekent dit voor u?", vroeg ze en Lubbers antwoordde dat het hem, zijn vrouw en gezin zwaar viel.

Een tweede vraag van Vroomans werd weggehoond door het publiek ('kappen!'), dat luidruchtig kenbaar maakte dat Lubbers maar voor één ding hier was, en dat waren de vluchtelingen. Hij kreeg een warm applaus.

Peter Sellars liet in daarna in The Children of Herakles acht jongeren opdraven uit onder meer Afghanistan, Iran en Sri Lanka. De jonge asielzoekers fungeren vooral als levend decor. Ze zitten en liggen op slaapzakken midden op het podium. Sellars' enscenering van Euripides' tragedie (over de kinderen van de vermoorde Herakles die in Athene asiel zoeken) ging al in 2002 in Duitsland in première. Sellars heeft het stuk geactualiseerd door er een statement in te maken over oorlogsvoering en behandeling van krijgsgevangenen.

De reacties na afloop waren lauw. Het gedoe rond Lubbers bracht de tongen meer in beweging dan de voorstelling, die hooguit 'interessant' werd bevonden, maar vaker 'afstandelijk', 'dodelijk saai' en 'typisch Amerikaans'. "Ik heb getekend tot eind 2005 en ik maak die termijn vol. De vluchtelingen hebben mij nodig", zei Lubbers. Hij kreeg die avond het meeste sympathie. Misschien af en toe een tikje ondeugend (Lubbers later die avond in Netwerk: "Ik blijf een man die graag mag omhelzen") maar toch vooral: dappere Ruud.

de Volkskrant

Hein Janssen

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234