Zondag 15/12/2019

Dansparadijs voor jongeren in Berchem

Ergens tussen de voorste rijen van de schouwburg van CC Berchem gaat een gsm af. De titelmelodie uit Rocky weerklinkt. Ze past bij deze gelegenheid. Net zoals de arbeider Rocky Balboa in de film op een bokscarrière hoopt, staan hier jongeren met dromen en ambities op het podium. De meeste van hen vinden echter geen toegang tot de geijkte theater- en dansopleidingen. Daaraan wil het project Bobo in Paradise verhelpen.

Berchem / Van onze medewerker

Peter Anthonissen

In totaal zijn tweeëntwintig jonge mensen voor deze eerste workshop komen opdagen. Het gaat om een zeer gevarieerde groep. Zowel autochtone jongeren als jongeren van Marokkaanse, Bulgaarse of Japanse oorsprong maken er deel van uit. CC Berchem organiseert deze week gelijkaardige workshops in de Gentse Vooruit en de Brusselse Pianofabriek. In één dag komen drie verschillende disciplines aan bod: eerst hedendaagse dans, dan theater, tot slot streetdance. Nogal wat deelnemers zijn de hedendaagse dans, waarmee de workshop in Berchem begint, zichtbaar niet gewend. Toch spannen ze zich allemaal in. Niemand mort.

Marc Goossens van CC Berchem toont zich tevreden: "Er is sinds ons eerste dansproject met allochtone jongeren in 1993 veel veranderd. Wie toen met streetdance bezig was, weigerde aan workshops hedendaagse dans mee te doen." CC Berchem nam samen met dansgezelschap Hush Hush Hush en Asansör vzw het initiatief tot dit sociaal-artistieke project. De Vlaamse Gemeenschap besloot het voor een periode van drie jaar te ondersteunen. Uitgangspunt was de vaststelling dat er als het ware geen allochtonen de reguliere Vlaamse kunstopleidingen volgen, zelfs al tonen zij er belangstelling voor. De sociale drempel blijkt vaak te hoog.

"Daarom voorzien wij in een opleiding die mensen met een minimum aan ervaring kan laten doorstromen naar de professionele podiumkunstensector", zegt coördinator Murat Can.

Hoewel Bobo in Paradise in de eerste plaats allochtonen beoogt, zijn ook andere kansarme aspirant-kunstenaars welkom. Het project omvat twee onderdelen. Enerzijds wil Bobo in Paradise uit de workshops in Berchem, Gent en Brussel vijf à zes mensen selecteren die voor een periode van tien maanden deeltijds in dienst worden genomen. In een eerste fase maken zij een preproductieproces door, dat hen vertrouwd maakt met de eisen van de professionele podiumkunsten, in een tweede fase werken ze aan een professionele voorstelling met meer ervaren kunstenaars. De eerste productie die op die manier tot stand komt, zal - zeer toepasselijk - Bobo in Paradise heten en eind volgend seizoen gerealiseerd worden door choreograaf Abdelaziz Sarrokh en Hush Hush Hush. Anderzijds organiseert Bobo in Paradise vanaf september een opleiding die over één jaar loopt en aan de noden van de studenten aangepast wordt. Hij omvat minstens acht lesuren per week, en is gratis. De vijf à zes geselecteerden zijn verplicht die opleiding te volgen. Wie aan de inleidende workshops deelneemt, maar uit de boot valt, krijgt er echter ook toegang toe, en komt een jaar later opnieuw in aanmerking voor de eindselectie. De coördinatie van die opleiding wordt aan danscritica Katie Verstockt toevertrouwd.

Vreest Bobo in Paradise niet de kritiek van bestaande dans- en theateropleidingen als zij gratis - zij het deeltijds - onderwijs verstrekt? Murat Can: "Van mij mogen de bestaande opleidingen commentaar geven. Als zij ons project willen overnemen, des te beter. Ons uitgangspunt is een laagdrempelig initiatief dat elders niet bestaat. Vanaf het moment dat er inschrijvingsgeld gevraagd wordt, moeten de meeste van onze mensen afhaken."

De negentienjarige Sabi Medhi, een van de jongste deelnemers aan de workshop, bevestigt die analyse. Hij is vooral voor streetdance geïnteresseerd: "Er bestaan wel privé-opleidingen streetdance, maar die zijn peperduur."

Medhi ziet Bobo in Paradise best zitten: "Ik zou de opleiding wel combineren met mijn studie accountancy. Het is beter op twee paarden te wedden. Sommige jongeren hier gaan tweehonderd procent voor dans. Dat vind ik niet zo gezond."

Ook Abdelaziz Sarrokh toont zich enthousiast. Na de onderdelen hedendaagse dans en theater heeft hij er al een vrij precies zicht op wie voor de finale selectie in aanmerking komt. "Je ziet snel wie zich op het toneel laat opmerken", zegt hij. Bedoeling is om tot een preselectie van een vijftiental jongeren te komen, die worden uitgenodigd voor een auditieweek in september. Daaruit worden dan de laatste vijf à zes gekozen. Voor Sarrokh als maker biedt Bobo in Paradise een aantal voordelen: "Vaak heb je zes maanden nodig om mensen met minder ervaring te doen inzien waar ze mee bezig zijn, en dan staat de première al voor de deur. Door hen in een preproductieproces te betrekken, kun je hun vooraf leren wat de artistieke wereld inhoudt, hoe je met druk moet omgaan, wat de moeilijkheden van het toeren zijn... Daarnaast biedt de opleiding de mogelijkheid om een onderlaag, een soort pool te creëren, waaruit niet alleen Hush Hush Hush maar ook andere gezelschappen kunnen rekruteren." Voor 2002-03 denkt Bobo in Paradise inderdaad aan een theatervoorstelling als sluitstuk van het opleidingsjaar.

Info over Bobo in Paradise is te verkrijgen bij Murat Can, CCB, Driekoningenstraat 126 te 2600 Berchem, tel.03/286.88.57, murat.can@cs.antwerpen.be. Vandaag om 12.00 uur vindt er een derde en laatste workshop plaats in DePianofabriek, Fortstraat 35A te 1060 Brussel.

Uitgangspunt voor dit project was de vaststelling dat er weinig allochtonen de reguliere Vlaamse kunstopleidingen volgen, omdat de sociale drempel te hoog blijft

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234