Dinsdag 15/10/2019

Dansend de Oscars tegemoet

Met veertien nominaties werpt La La Land zich op als Oscar-favoriet. De sprankelende musical van Damien Chazelle evenaart het record van All About Eve en Titanic, maar komt hij ook aan het recordaantal beeldjes van die laatste? BEN VAN ALBOOM

Voor de professionele kwisser: Titanic blijft de enige film die ooit kans maakte op veertien Oscars. La La Land kan er op 26 februari hooguit dertien winnen omdat het - geen verrassing voor een musical - twee keer genomineerd is in de categorie Beste song: een keer voor de torenhoge favoriet 'City of Stars', en nog eens voor het even hartverwarmende 'Audition (The Fools Who Dream)'. Maar als de ongegeneerd romantische musical straks in al zijn categorieën wint, dan vestigt hij alsnog een record. Ben-Hur, Titanic en The Lord of the Rings: The Return of the King geraakten niet verder dan elf Oscars.

De kans dat dat gebeurt, is evenwel bijzonder klein. La La Land van Whiplash-godenkind Damien Chazelle ligt in poleposition om de Oscar voor Beste film, Regisseur, Cinematografie, Montage, Muziek, Song en Productiedesign mee naar huis te nemen. Maar hoofdrolspelers Emma Stone en Ryan Gosling krijgen het nog lastig met respectievelijk Natalie Portman, wier portret van Jackie Kennedy in Pablo Larraíns uitstekende Jackie in elk ander jaar goud waard is, en Casey Affleck, die een krachttoer neerzet in Kenneth Lonergans aangrijpende drama Manchester by the Sea.

Die laatste is in Hollywood zelfs zo geliefd dat hij La La Land eveneens de Oscar voor Beste scenario kan afsnoepen en - als het écht tegenzit - die voor Beste film. Zoals vorig jaar gebeurde met underdog Spotlight, die het enigszins verrassend haalde van koploper The Revenant. Spotlight was toen echter overduidelijk de consensusfilm - in tegenstelling tot The Revenant, die ook tegenstanders had - en de consensus dit jaar is dat La La Land dé film is die, naast de wereld, ook Hollywood even naar adem laat happen. Een wervelende, succesvolle, romantische en belachelijk vrolijke musical die zich afspeelt in het hart van de filmindustrie: what's not to like?

Met elk acht nominaties lijken trouwens de intelligente sciencefictionfilm Arrival van Denis Villeneuve en het indiekleinood Moonlight van Barry Jenkins de grootste uitdagers van La La Land. Maar het is zo goed als uitgesloten dat Arrival de eerste scifi-film wordt die de hoofdvogel afschiet - zelfs E.T. en Gravity slaagden daar niet in - en hoe je het ook draait of keert: Moonlight blijft een piepkleine film over een zwarte man die met zijn homoseksuele geaardheid worstelt. Let op: de liefde voor het verzengende drama is groot, maar om een budgetfilm te laten winnen van een spetterende musical zou de Academy of Motion Picture Arts and Sciences er wel érg gebrand op moeten zijn om de blanke schandvlek van de afgelopen jaren weg te werken.

Trump-effect

Dat heeft ze gisteren trouwens al behoorlijk overtuigend gedaan. De hashtag #OscarsSoWhite lijkt volledig begraven met maar liefste zes zwarte acteurs die meedingen naar een beeldje, onder wie de frontrunners Mahershala Ali (Moonlight) en Viola Davis (Fences). Een record. Bovendien kreeg ook Moonlight-regisseur Barry Jenkins een nominatie, en diens Moonlight is lang niet de enige 'zwarte' film die het goed deed. Denzel Washingtons eerder routineuze theateradaptatie Fences kreeg in totaal vier nominaties en de onderhoudende NASA-film Hidden Figures van Theodore Melfi werd drie keer genomineerd. Beiden dingen ook mee naar de Oscar voor Beste film.

Andere opvallende vaststellingen: Trump-supporter Clint Eastwood komt er dit jaar amper aan te pas (niettegenstaande dat diens Sully uitgelezen Oscar-voer is); Trump-tegenstander Meryl Streep heeft haar twintigste nominatie beet voor het niet eens zo bijzondere Florence Foster Jenkins van Stephen Frears; de Duitse komedie Toni Erdmann zou normaal gezien geen probleem mogen ondervinden om de andere niet-Engelstalige films te vloeren; en het is Mel Gibson kennelijk allemaal vergeven. Zijn oorlogsdrama Hacksaw Ridge mag met zes nominaties hopen op één of twee Oscars in de technische categorieën. Als die tenminste ook niet naar La La Land gaan.

In een perfecte wereld hadden daarnaast ook het sublieme American Honey van Andrea Arnold, het minstens even sublieme Nocturnal Animals van Tom Ford en het duidelijk zwaar onderschatte Silence van Martin Scorsese dit jaar een prominente(re) rol gespeeld, maar de wereld is niet perfect, en precies daarom moet en zal La La Land volgende maand met een karrenvracht beeldjes naar huis gaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234