Dinsdag 17/05/2022

Dansen op tv Van De Keersmaeker tot Véronique De Kock

In 2006 moeten we de spaanders uit het parket dansen. Althans zo zien de televisiezenders het. Terwijl Eén al broedt op een tweede reeks van Dans mondial, pakt VT4 uit met Let's Dance en VTM met Sterren op de dansvloer. Alle zenders volgen daarmee een internationale trend, want dans op tv is in het buitenland al langer een hype. Maar de tv-sector is evenzeer schatplichtig aan de culturele sector, die al langer haar steentje bijdraagt aan de sociale dansrage.

Brussel

Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

In televisieland is originaliteit een relatief begrip. Ideeën die het goed doen in het buitenland worden netjes overgenomen en als de ene Vlaamse zender met een format begint, springen de anderen met een lichte variant mee op de kar. Nu zowat elke karaokebar is uitgeschud in een talentenjacht, hebben de zenders in de internationale kijkcijfertabellen een nieuwe rage opgemerkt: danswedstrijden. De stijl van de Engelse wals, de glitter van de disco, de glamour van de chachacha en de passie van de tango moeten van het scherm spatten, al dan niet met behulp van BV's en sms'jes van de kijkers.

"Ik merkte dat er iets in zat toen BBC met Strictly Come Dancing het in de kijkcijfers haalde van het Britse programma X-Factor", zegt VT4-programmadirecteur Ricus Jansegers. "Toen hebben we dat nagekeken en dansprogramma's bleken wereldwijd een succes, tot in Nieuw-Zeeland toe." Nochtans zal niet VT4 de BBC-format brengen (zie kader), want die werd gekocht door VTM, die er Sterren op de dansvloer van maakte. "Er bestaan momenteel heel wat formats omtrent danswedstrijden", zegt Steven Vlassenroot. "Wij brengen het origineel dat momenteel in veertien landen een hit is."

Het was echter de publieke omroep die eerder dit seizoen de dansprogramma's op gang trok met Dans mondial, waarin gewone mensen hun kunnen op de dansvloer konden tonen. Producent Dries Verhaeghen blikt tevreden terug op de eerste reeks van zes afleveringen. Er is bovendien een langere tweede reeks in de maak. "Toen we een oproep deden voor kandidaten kregen we achthonderd antwoorden. Dat was redelijk veel voor iets dat nieuw was en waaraan geen prijzen verbonden waren." Volgens Verhaeghen is het normaal dat een massamedium trends volgt. "Op de zangwedstrijden is nog maar weinig variatie mogelijk. Heel persoonlijk denk ik dat de dansrage ook maar enkele seizoenen zal meegaan."

Maar is het enkel dat internationale formatsucces dat speelt? In eerste instantie verwijzen de zenders daarnaar. Dat dans al een tijd leeft in Vlaanderen is meegenomen. "De dansscholen trekken veel volk", zegt Anouchka Balsing, voormalig ballerina bij het Ballet van Vlaanderen, nu directrice van twee dansscholen en jurylid bij Sterren op de dansvloer. "De klassen klassiek ballet zitten overvol, maar ook jazzballet en ballroom blijven populair. Alleen wordt er minder over gesproken, het haalt de media niet. Er wordt veel gedanst in Vlaanderen."

"In Groot-Brittannië heb je nog een grote ballroomscene", weet Vlassenroot. "Daar zijn echte sterren tussen. In Vlaanderen komt dat minder aan de oppervlakte, we zien het niet op televisie. Maar evenementen als Bal moderne hebben het dansen opnieuw hedendaags gemaakt."

Tijdens België danst, naar aanleiding van de 175ste verjaardag van ons land, stond Dries Verhaeghen mee op het Brusselse Poelaertplein. "Dat soort evenementen draagt er zeker toe bij. De underground versterkt altijd de mainstream. Cursussen als streetdance of hiphop zijn bij de jongeren razend populair, bijna vergelijkbaar met de aerobicrage in de jaren tachtig", zegt hij. "Ik denk dat Anne Teresa De Keersmaeker met Bal moderne daar een grote verdienste in heeft. Zij gaf de boodschap dat iedereen met de juiste ingesteldheid kan dansen."

De naam is gevallen. De Keersmaeker, die het pad effent voor een dansende Véronique De Kock of Sam Gooris? Guy Gypens, zakelijk leider bij Rosas, lacht: "Laten we het erop houden dat we er een rol in hebben gespeeld." Bal moderne, waarbij professionele choreografen dansen aanleren aan groepen mensen, ontstond in Parijs in 1993. Drie jaar later haalde De Keersmaeker het concept naar België, waar het nu nog steeds vele dansliefhebbers trekt. "Het was onze bedoeling om de sociale dans opnieuw een plek te geven", vertelt Gypens. "Nadat er jarenlang individueel gedanst werd in discotheken was daar weer behoefte aan." Volgens Gypens speelt het sociale aspect een rol. "Er ontstaat een clubsfeer onder de mensen. Een bizar soort van verbondenheid die ook met verdraagzaamheid en solidariteit te maken heeft. Daarom houden we bewust geen competities. Ik vrees dat het op tv weer om de beste danser gaat. Hopelijk gaan mensen daarbij niet denken dat zij niet goed genoeg zijn om te dansen."

Ook de tangoverenigingen blijven een publiekstrekker, zoals het Antwerpse Kattendijk Tango. "Dance is out, dansen is in", zegt voorzitter Jef Nietvelt. "In de jaren zestig en zeventig is het weggeweest. Dat het teruggekomen is, heeft te maken met de gezelligheid, maar ook met lichaamscultuur, want het bewegen in stijl speelt een rol, en zeker ook met intimiteit en respect." Ook het multiculturele ziet Nietvelt als reden. "Er is een honger naar andere culturen. Ook de volksdans is aan een opmars bezig. Dat zijn niet de geitenwollen sokken die op klompen dansen, maar het sluit aan bij de internationale folk, bij de werelddansen. Dansen is een beetje reizen."

www.balmoderne.be

www.kattendijktango.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234