Zondag 17/01/2021

Dansen met de dood en de liefde

Cort�s' reflectie op de wereld blijft hangen in knullige filosofietjes

Dans l gitana cortés met 'de amor y Odio'

HHH

Wilfried Eetezonne

Na een afgelaste première, wegens een technische storing, konden de dansers van Joaquin Cortés dan toch het podium van de Stadsschouwburg in Antwerpen betreden voor hun flamencoshow De Amor Y Odio.

Flamencopuristen zullen allicht af en toe de wenkbrauwen fronsen bij het hoge showgehalte van de productie. Wie echter zin heeft in goed gemaakt entertainment komt zeker aan zijn trekken.

Cortés bouwt zijn choreografieën, en die van enkele andere choreografen als Juan Carlos Lérida en Cristóbal Reyes, omtrent levensbeschouwingen over Tijd, Bewustzijn, Beginsel en Einde. De voorstelling begint in elk geval al spectaculair met vliegende halfnaakte danseressen die over het decor klauwen.

Dat decor blijken later ronddraaiende schermen waarop allerlei beelden getoond worden. Van een passioneel kussend koppel, tot dood en verderf of een uitzicht op een minaret voor een op oosterse bewegingen gebaseerde choreografie.

Want het is niet al flamenco wat de show uitmaakt. Cortés mengt allerlei: wat postmodern, wat klassiek, wat flamenco.

Het is vooral in dat laatste dat zijn gezelschap uitblinkt en voor het nodige spektakel zorgt. Enigszins beklijvend is de choreografie 'Mens', waarin een peloton soldaten een dorp uitmoordt en de vrouwenlijken opstapelt. Goya's Executies van de derde mei 1808 lijkt dan niet veraf.

Het is een van de weinige momenten waarop de inhoud de stijl overstijgt. Cortés wil wel wat reflectie op de wereld brengen, maar komt daar niet verder mee dan weerspiegelingen als "het menselijke wezen en zijn tweeledigheid. Het goede, het slechte. De dag en de nacht, houden van haten" of nog "het negatieve, de haat, de slechtheid. We kennen het slechte want we komen ervandaan". Knullige filosofietjes waar Cortés weinig mee aanvangt. Dat er zowel ellende als liefde in de wereld is, is een wagenwijde deur intrappen. Als artiest daar een invulling aan geven, is niet besteed aan Cortés.

De Amor Y Odio is dan ook vooral een zeer professionele, goed uitgevoerde en knap gestileerde kijkervaring met wervelende ensembles. Van de knappe belichting en sfeerrijke gezangen van Angela Bautista en Encarna Amador tot de kostumering van Armani - vooral jeansbroeken voor de dansers en weelderige jurken voor de danseressen -, alles zorgt voor een fraai visueel geheel. Soms moet het niet meer zijn, maar het mag natuurlijk wel.

WAAR EN WANNEER Nog op 10 december in Vorst Nationaal. Info en kaarten: 070/34.41.11 of www.sherpa.be

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234