Dinsdag 11/05/2021

Dansaertstraat wil klein blijven

De Zweedse keten COS wil neerstrijken in de hippe Dansaertstraat. Maar daarvoor moeten een restaurant en een ontwerpster plaats ruimen. Die laatste stapt nu naar de rechter. 'Het einde is zoek als de multinationals komen.'

Het gaat de verkeerde kant op met de Antoine Dansaertstraat. De voorbije jaren trokken kleine, hippe boetieks al weg door de stijgende huurprijzen. In de plaats kwamen ketens, zoals Sandro en American Vintage. Het Zweedse COS, onderdeel van de H&M-groep, wil zich bij dat rijtje voegen, maar stoot op bijzonder veel weerstand.

Enkele weken geleden startte Sonja Noël, eigenares van kledingzaak Stijl, al een posteractie. Sindsdien prijkt op veel etalages in zwarte letters de slogan "NO COS". Ze wilde haar onvrede uiten, omdat COS - in tegenstelling tot de andere ketens in de straat - een grote winkel van circa 840 vierkante meter wil openen. Proporties die de eigenheid en de uniciteit van de Dansaertstraat zouden bedreigen.

Daar komt nog bij dat COS geen leegstaand winkelpand inneemt, maar de ruimte van twee bestaande zaken wil samenvoegen. Vastgoedgroep GH heeft de huidige huurders dan ook gevraagd om plaats te maken. Het restaurant Au Fond op de Nieuwe Graanmarkt heeft de minnelijke schikking aanvaard. Kledingontwerpster Johanne Riss weigert en heeft op haar beurt GH voor de vrederechter gedaagd.

Verarming of verrijking?

"Normaal mag ik hier nog 18 jaar blijven", zegt Riss. "Maar ze doen een beroep op een artikel in mijn huurovereenkomst dat hen toelaat een andere huurder te nemen als ze het pand afbreken en terug opbouwen. Tegenstrijdig genoeg komen ze nu, om hun bouwvergunning voor de werken te ontvangen, beweren dat er slechts enkele kleine aanpassingen nodig zijn."

Net als de handelsvereniging van de Dansaertstraat meent Riss dat een keten als COS de kleinschalige aard van de buurt aantast. Zij noemt de straat Brussels patrimonium en vreest dat Zara en H&M zullen volgen als COS de deuren opent. Het begin van het einde van de Dansaertstraat zoals ze nu gekend is, dus. Maar volgens retailexpert Jorg Snoeck hoeft het niet noodzakelijk zo'n vaart te lopen. Hij meent dat COS de aantrekkingskracht van de straat juist verder zou kunnen versterken.

"Een unieke winkelstraat combineert retail en middenstand. Die beide werelden moeten kunnen samenkomen. COS is bovendien geen platte winkel. Het wil hip zijn en heeft een duidelijk eigen publiek. De Dansaertstraat sluit daar bij aan."

Het is een evolutie die in feite niet meer dan logisch is. De gentrificatie van de Dansaertwijk is al enige tijd geleden begonnen, wat ervoor zorgt dat kleine, creatieve start-ups of bestaande winkels langzaam maar zeker in het gedrang komen. De strijd van Noël, Riss en de andere boetiekeigenaars is er dan ook eentje tegen het voortgaan van de tijd.

Modejournaliste Linda Van Waesberge beseft dat. Zij verhuisde midden jaren 80, toen Noël de zaak Stijl opende, naar de Dansaertstraat en woont er vandaag nog altijd. "Wat was hier toen? Een poelier, een apotheek en een koordenwinkel. Het was een doodgewone en saaie straat. In het kielzog van Stijl veranderde dat en volgden de boetieks, waardoor het hier uitgroeide tot een leuke en gevarieerde wijk. Dat COS voor zo'n locatie kiest, is normaal. Ze hebben het zelfs goed gezien en zullen het niveau van de wijk niet naar beneden trekken."

COS is volgens Linda Van Waesberge dan ook niet het grootste probleem. Zij heeft vooral schrik voor een toekomstige banalisering van de straat. "Het einde is zoek als de multinationals komen. Die angst leeft er. Er zijn al ontwerpers weggetrokken, omdat makelaars geld ruiken en de huren verhogen. Dat zou nu opnieuw kunnen gebeuren."

"Tegelijkertijd is het een evolutie die niet te stoppen valt. In Le Marais (hippe Parijse wijk met veel kleine boetieks, RA) huist ondertussen ook al een COS. Het wordt niet beter, zeg ik nu twaalf keer per dag tegen mezelf. Het wordt anders en wat we hier hebben, komt nooit meer terug."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234