Donderdag 15/04/2021

Danone zwijgt over verkoop waterdivisie

undefined

Voor de Franse voedingsgroep Danone blijft water, met de merken Evian, Volvic en Badoit, een strategische activiteit. Dat is het antwoord van financieel directeur Pierre Terisse op de geruchten dat Danone zijn waterafdeling zou verkopen aan het Japanse Suntory. Suntory zelf wil evenmin de gesprekken bevestigen.

In november 2010 doken al de eerste geruchten op over een mogelijke verkoop van de waterafdeling van Danone. Het persagentschap Bloomberg noemde gisteren het Japanse Suntory als mogelijk kandidaat. De Japanse drankbedrijven, zoals Suntory, Kirin en Asahi Group, zitten met een krimpende thuismarkt. Zij moeten groeien in het buitenland.

Suntory zou enkel geïnteresseerd zijn in de Aziatische markten van de waterdivisie van Danone, zo zeggen twee bronnen die dicht bij de deal staan. Suntory ging dit jaar een joint venture aan met GarufaFood uit Indonesië en kocht in 2009 het merk Orangina.

Analisten schatten de waarde van de waterdivisie van Danone in op 5,6 tot 6,4 miljard euro. Danone zou die waterdivisie willen verkopen omdat het geïnteresseerd is in de babyvoedingsafdeling van Wyeth, een dochter van farmareus Pfizer. Die divisie zou 10 miljard dollar of 7,3 miljard euro waard zijn. Ook het Zwitserse Nestlé wordt als kandidaat genoemd voor die divisie.

Stabiele melkprijs

Danone maakte gisteren zijn kwartaalcijfers bekend. De omzet steeg 5,9 procent tot 4,81 miljard euro, zoals verwacht. De wereldleider in yoghurt met de merken Actimel en Activia ziet in dat segment ook voor 2012 nog een robuuste groei in omzet en rendement. Het bedrijf verwacht een stabilisering van de melkprijs en een forse afzetgroei in de opkomende landen voor melkproducten met een hogere toegevoegde waarde. Bovendien verwacht Danone veel van de recente overname van het Russische Unimilk.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234