Zondag 25/10/2020

Opinie

Dankzij Uberpop zijn Hakim en ik samen Belg geworden

Beeld Bas Bogaerts

Jelte Wiersma is in Brussel EU-correspondent voor het Nederlandse weekblad Elsevier en fervent - legaal en minder legaal - taxigebruiker.

Hakim heeft ruzie met zijn vrouw. Vanaf de achterbank spreek ik hem bemoedigend toe. Maar ik denk: dat zou niet in mijn voordeel zijn. Hij rijdt op deze avond immers liever als taxichauffeur met zijn oude Skoda klanten door Brussel, dan dat hij thuis bij zijn vrouw op de bank zit. Nu ben ik niet voor ruziënde echtelieden, maar hoe meer mannen als Hakim hun al dan niet clandestiene diensten aanbieden, hoe lager de prijs.

Want ja, ik beken: ik gebruik naast de officiële taxi's ook Uber en zelfs Uberpop. Die laatste twee taxidiensten hebben stadsbesturen in alle grote Europese steden alsook officiële taxichauffeurs tot wanhoop gedreven.

Het systeem functioneerde bijna overal als volgt: stadsbesturen gaven een beperkt aantal vergunningen aan chauffeurs met een opleiding en een nette wagen. De chauffeurs betaalden voor die vergunning en kregen de facto een monopolie op taxivervoer. Het gevolg: extreem hoge prijzen. Zoals de chauffeur mij uitlegde toen hij me recent voor 100 euro van het vliegveld van Nice naar Monaco reed. De vergunning kostte hem 200.000 euro - te betalen aan de lokale overheid. Leuk voor de politici, minder leuk voor de chauffeur en voor mij als klant.

In Monaco lachte iedereen me uit. Zelfs de helikopter van en naar de luchthaven is goedkoper: 90 euro.

Het Amerikaanse Uber zag een kans. Het ontwierp een digitaal reserveringssysteem en een app. Via de app op mijn telefoon bestel ik een taxi. Daarmee is een kostbare telefooncentrale overbodig. En als het goed is, leidt het systeem ertoe dat taxi's nauwelijks meer zonder passagiers rijden. Deze efficiëntie zou leiden tot lagere prijzen.

Dat blijkt meer theorie dan werkelijkheid. In Amsterdam, Londen en sinds deze week ook in Brussel zijn compromissen gesloten tussen Uber en stadsbesturen. Uber mag zijn app-dienst aanbieden, maar de chauffeurs moeten een vergunning hebben en aan alle reguliere eisen voldoen. De aloude telefooncentrale is vervangen door een app en een deel van de winst gaat naar het Uber-hoofdkwartier in San Francisco in plaats van naar een lokale ondernemer - voorts is alles hetzelfde, ook de prijzen. De stadsbesturen vullen nog steeds samen met monopolistische ondernemers de zakken ten koste van de klant. Het enige voordeel: in een Uber-taxi is een flesje water verplicht aanwezig, maar dat ziet er vooral lullig uit.

Nee, dan Uberpop. Een paar weken geleden zat ik 's nachts in Boekarest op vier verschillende achterbanken van particulieren die net als Hakim in Brussel met hun eigen wagen rijden. Te bestellen via de Uberpop-app. Dat werkt hetzelfde als Uber en is ook eigendom van dat bedrijf, maar de chauffeurs zijn niet gediplomeerd en hebben geen vergunning. De rechter in Brussel bestempelde Uberpop gisteren als illegaal en gelijk heeft hij. Daarmee zei hij niets bijzonders. Eerder concludeerden rechters in Frankfurt en Amsterdam hetzelfde. Taxirijden zonder vergunning is altijd al illegaal geweest. Wat wel curieus is, is dat Uber compromissen sluit met stadsbesturen én tegelijkertijd via dochter Uberpop illegale activiteiten faciliteert.

Dat is niet netjes. Maar zolang stadsbesturen een beperkt aantal vergunningen uitgeven en zo de prijzen van taxiritjes opdrijven, zal Uberpop of een illegaal equivalent bestaan.

Het is met zijn allen lekker tegen de overheid - dat zal de meeste Belgen niet onbekend in de oren klinken. Dankzij Uberpop zijn Hakim en ik samen Belg geworden - tijdens één taxiritje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234