Zaterdag 28/11/2020

Die with me

Dankzij deze Belgische internetkunstenaar is een bijna-lege smartphonebatterij een feest

Dries Depoorter heeft met 'Die With Me' een app ontwikkeld met een chatroom die enkel gebruikt kan worden als de batterijwaarde lager is dan 5 procent.Beeld Franky Verdickt

Privacy, surveillance en sociale media. Dries Depoorter is erdoor geobsedeerd. Hij doet niet liever dan mensen spelenderwijs op de gevaren van technologie wijzen. "Niet per se om negatief te doen. Ik wil iedereen doen nadenken over zijn relatie met technologie." 

Er is maar één app ter wereld die ervoor zorgt dat je geen zenuwinzinking krijgt als je smartphone aangeeft dat er nog maar 5 procent batterij over is. Die laatste dosis energie is namelijk de enige voorwaarde om binnen te raken in de chatapp Die With Me, een idee van kunstenaar Dries Depoorter en developer David Surprenant. 

Eens je op het punt staat alle connectie met de wereld te verliezen, word je binnengelaten in de app. Je maakt een gebruikersnaam aan en je kunt beginnen chatten met lotgenoten over de hele wereld. 

"Deze week zijn er elk moment van de dag gemiddeld vijftig tot negentig mensen online die samen het einde van hun batterij beleven", zegt Depoorter, die gisteren een TEDx Talk gaf in Brussel en volgende week dat kunstje overdoet op het gerenommeerde showcasefestival South By Southwest (SWSX) in Austin in Amerika. 

Er staan ondertussen al meer dan 3 miljoen berichten in de meest absurde chatroom van het moment, die overigens weken op nummer één stond in de wereldwijde Apple Store. Mensen schrijven blogposts vol trucs om zolang mogelijk in
Die With Me te overleven. Sinds vorige week gebruiken internetcelebrity's de app om exclusieve chats met fans te organiseren.

Chatten in 'Die With Me' met lotgenoten die ook maar minder dan 5 procent batterij over hebben.Beeld Dries Depoorter

Hoe werkt dat laatste precies?

Dries Depoorter: "Eerst en vooral: de app is voor iedereen, niet enkel voor celebs. Maar wat ze doen is slim: zodra de batterij van die celebrity's, die ik overigens zelf niet ken, bijna leeg is, nemen ze een screenshot en delen dat via sociale media. Ze geven hun gebruikersnaam mee en roepen fans op om hen vragen te stellen. Het fantastische is dat enkel fans van wie de batterij ook maximaal 5 procent levensduur heeft, kunnen deelnemen."

In plaats van hun batterij te willen sparen, willen fans hun batterij laten leeglopen. Tips hoe je dat efficiënt doet?

"Veel mensen denken dat de zaklamp energie vreet. Maar het beste wat je kunt doen om je batterij te doen leeglopen, is filmen. Ik kan het weten, want ik heb de app uitvoerig getest." (lacht)

Wat wil je met Die With Me bereiken?

"Ik toon de gevaren van de technologie. Die With Me confronteert je met het feit dat je heel afhankelijk bent geworden van de technologie. Als je batterij plat is, kun je niet eens je lief bellen, want je hebt haar telefoonnummer niet onthouden. De app speelt met dat gevoel en brengt je in contact met lotgenoten."

Hoe is jouw relatie met technologie?

"Ingewikkeld. Ik probeer bijvoorbeeld op te letten waar ik gegevens achterlaat, maar ik heb wel een iPhone en gebruik ook Google, Twitter en Facebook. Je kunt ervan op aan dat iemand ons afluistert. Is het geen mens, dan is het wel een algoritme. 

"We kunnen binnenkort aan alle bedrijven opvragen welke gegevens ze van ons hebben verzameld (via de Algemene Gegevensverordening van EU, FE). Dat is op zich een interessante evolutie, maar je weet niet wat er met die data gebeurt op servers van die bedrijven."

Wat gebeurt daar dan?

"Persoonsgegevens worden maar bruikbaar als je ze combineert met andere data. Een voorbeeld daarvan is mijn project TinderIn van twee jaar geleden. Daarin toonde ik Tinder- en LinkedIn-foto's van dezelfde personen naast elkaar. Die combinatie gaf je een ander beeld over mensen. Meestal krijg je dat als consument niet te zien."

Moeten we dat kunnen zien?

"Dat laat ik in het midden. Mijn rol is vragen opwekken, de antwoorden vinden is weggelegd voor mensen die slimmer zijn dan ik."

Ik formuleer het anders: moeten we beter op de hoogte zijn van de technologische mogelijkheden van bedrijven en overheden?

"Ik schrik soms als ik merk hoe weinig mensen weten. Zo was ik enorm verbaasd dat zo weinig mensen beseffen hoe gemakkelijk het is om volgers te kopen op sociale media. Ik verkoop op mijn website kraskaarten. In de plaats van maandelijks 2.000 euro te kunnen winnen, kun je 25.000 volgers winnen. Als je wint, moet je enkel je gebruikersnaam achterlaten en dan koop ik die volgers voor je. Op Coincrack.com kost me dat ongeveer 14 euro voor duizend volgers. Dat is geen geld.

"Tegelijkertijd hechten we wel waarde aan die volgers. Als we nog moet kiezen tussen twee restaurants om uit te eten, is het aantal volgers op sociale media regelmatig een doorslaggevende factor. Maar die kunnen allemaal gekocht zijn."

Een automaat vol kraslotjes: maak kans op 25.000 volgers op Twitter en Instagram.Beeld Kristof Vrancken

Je hebt ook iets met bewakingscamera's.

"Met onbeveiligde camera's die geconnecteerd zijn met het internet kun je als kunstenaar heel wat. In Jaywalking stream ik allemaal livebeelden van bewakingscamera's. Een zelfgeschreven algoritme toont kijkers mensen die foutief de straat oversteken. Indien dat gebeurt, krijgen ze de keuze: niets doen, of een screenshot sturen naar het dichtstbijzijnde politiekantoor. 

Binnenkort ga ik het project uitbreiden. Je kunt dan het gekozen beeld met mooi kader kopen voor de prijs van de boete die geldt in het land van waar de beelden gestreamd worden."

Grappig en eng tegelijkertijd. Moeten we echt niet voorzichtiger zijn met hoe we met technologie omgaan? Technologie lijkt in de eerste plaats veel problemen op te lossen, maar creëert ook nieuwe.

"Ik begrijp wat je bedoelt. Vroeger dachten mensen, bedrijven en steden dat een app alle problemen in een keer zou kunnen oplossen. Maar dat gelooft nu niemand meer, onze relatie met technologie verandert al. Dat zie je in alle cijfers: we downloaden haast geen apps meer. Iedereen heeft alles wat hij nodig heeft."

Plus de Die With Me-app.

"(lacht) Wacht maar, binnenkort komt er een update waar een aantal gebruikers al even op zit te wachten."

Dries Depoorter (27)

• Komt uit Ingooigem, woont in Gent.

• Studeerde mediakunst aan het KASK in Gent.

• Maakte zijn eerste werk in 2008.

• Lanceerde Die With Me in januari 2018.

Volg Dries Depoorter via Twitter en Instagram.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234