Vrijdag 27/01/2023

Dance u De Red Bull Music Academy, deze keer in Rome

Het idee: stuur een pak beginnende dj's en producers naar dezelfde locatie om met en van elkaar te leren. Eerder streek de karavaan ook al neer in Kaapstad, S�o Paulo, Londen, New York en Dublin

'We zijn een vredige sekte, geen hippies'

Red Bull lijkt zich te vereenzelvigen met de dansvloer, maar investeert ook in danceliefhebbers die thuis experimenteren met muzieksoftware. Daarvoor organiseert het merk een muziekstage, telkens in een andere stad. Dit jaar was dat in Rome. 'De Academy moet de brug zijn tussen slaapkamer en clubscene.'

Rome

Van onze medewerker

Gunter Van Assche

Tussen de grafheuvels van de Etrusken, het Colosseum en de overblijfselen uit de renaissancetijd, in het historische joodse getto van Rome ligt een oud klooster. Onlangs kwam dat een maand lang tot leven met pick-upnaalden, moderne software en keyboards. Een rist gerenommeerde dj's en producers leert er de ambitieuze newbies de kneepjes van het vak.

Het begint in 1998 in Berlijn met een eenvoudig idee: zestig landen sturen een beginnende dj of producer naar eenzelfde locatie, waar de mengelmoes van nationaliteiten, muzikale voorkeuren en technieken nieuwe samenwerkingen moet uitlokken. De rondtrekkende karavaan sloeg eerder haar tenten op in Kaapstad, São Paulo, Londen, New York en Dublin. Het reusachtige project wil dan ook over continentale en culturele grenzen heen kijken: dj's uit Kazachstan of Peru kunnen zich evengoed inschrijven als Engelse of Belgische kandidaten.

Dat gaat ook op voor de Antwerpenaar Janne Geelen (25). "De enige manier om opgenomen te worden is je oogkleppen afnemen." In België maakt Geelen onder de dj-naam Vim trancemuziek, maar hij wil evengoed een duet met Joni Mitchell zingen: "Ik kan jammer genoeg niet eens op toon fluiten." Geelen was in de eerste plaats geïnteresseerd in de Academy om zijn producersvaardigheden op te krikken. Daar kwam blijkbaar nog een collateraal voordeel bij: "Ik ben normaal vrij schuchter. De afgelopen weken was dat anders. Je leeft en werkt samen met mensen die je niet kent maar van wie je weet dat ze dezelfde passie hebben. Als je samen muziek maakt, is het ijs snel gebroken."

Echt moeilijk is het niet om aan de voorwaarden van de inschrijving te voldoen, vindt Geelen, al is de aanvraagformulieren invullen wel vermoeiend. Je krijgt vijftien pagina's vol persoonlijke vragen voorgeschoteld, zoals wanneer je voor het laatst huilde, of wie je voorbeelden in het leven zijn.

Tweeduizend mensen schreven zich in, slechts zestig haalden de uiteindelijke selectie. "Ik denk dat ze de grote ego's zoveel mogelijk wilden buitensluiten", vermoedt Rustam Ospanov, een jonge dj en radiojournalist uit Kazachstan. "Je hoeft eigenlijk niet eens een muziekcrack te zijn om toegelaten te worden."

Het klooster werd in zeven haasten omgebouwd tot een hightech speelvlak voor muziekliefhebbers. Het moet een berenklus geweest zijn, want tot voor kort was er enkel elektriciteit in het gebouw. Het klooster lijkt vandaag meer op een hypermodern centrum van een commune. Een dertigtal jonge mensen loopt af en aan en schuimt het internet af op de hagelwitte iMacs in de lobby. Anderen maken boven, in een van de splinternieuwe oefenruimtes, songs. Nog verder hoor je dj's hun scratchtechnieken opvijzelen.

Je zou denken dat een groot deel van het geld alleen al opgaat aan het loon van de gastsprekers. Maar zoals Quentin Tarantino topacteurs wist aan te trekken voor Reservoir Dogs en Pulp Fiction met allesbehalve riante acteursgages, heeft ook de stage nooit problemen ondervonden om gereputeerde producers en dj's voor een gastlezing te vragen. Many Ameri, de bedenker van de academie, is daar onverdeeld trots op: "We hebben een goede reputatie opgebouwd zodat de meeste sprekers verguld zijn als we hen vragen. Geld is bijzaak, ze gaan duidelijk voor de eer. We hebben zelfs sprekers die ons elk jaar terugbellen." De grote kracht die uitgaat van het hele gebeuren is volgens Ameri, een Duitser van Iraanse afkomst, "de zachtmoedige sfeer. We zijn geen hippies die flowerpower uitdragen, maar we leven hier toch in een vredige sekte. (lacht) Er heerst geen competitief sfeertje onder de kandidaten of gastdocenten. Iedereen is met zijn eigen ding bezig en probeert voor zichzelf het onderste uit de kan te halen."

Net als de kloosterbroeders zijn de leden van de academie zeer toegewijd. We passeren oefenruimtes waar de leerlingen, in diepe concentratie verzonken, aan sequencerknopjes draaien en keyboards afstellen tot die ene sample precies goed zit. Wanneer uw ongenode bezoeker opgemerkt wordt, gaat de muziek echter op slag uit. "Nee, we zijn niet bang dat je met onze ideeën gaat lopen", grinnikt de jonge Rus Ilja Raskazov gegeneerd, "maar wat je hier te horen krijgt, is een ongeboren kind. We willen niet dat iemand zou denken dat we maar wat aanmodderen."

De muziekfreaks van over de hele wereld worden echter royaal geholpen door grote sterren op het gebied van mastering, producen of songschrijven zelf. In het designhotel Radisson lopen we bijvoorbeeld Bob Power tegen het lijf, een grote studionaam die al met de Wu-Tang Clan en Joni Mitchell werkte. Hij geeft volop insiderstips. Power is een oude rot in het studiovak, maar ook als gastspreker reisde hij al meermaals de continenten af. "Ik ben nooit zenuwachtig. De enige keer dat ik met een ei in mijn broek zat, was toen ik, jaren geleden, op een maffiatrouwfeest speelde. (lacht) Dit is een dankbaar concept. Wij leerden met vallen en opstaan onze apparatuur gebruiken. Dit is perfect om sneller bedreven te raken in de studio."

Dat merk je inderdaad. De meeste deelnemers sluiten zichzelf urenlang op tussen de kloostermuren om hun vaardigheden te verbeteren, en samenwerkingen aan te gaan met muziekgekken uit andere landen. "Elk jaar weer ben ik gelukkig als ik zie dat Spanjaarden banden leggen met mensen uit Servië", zegt Ameri. "Nadien blijven ze ook vaak met elkaar contact houden. Daar kunnen heel knappe projecten uit ontstaan. Dit evenement moet die brug zijn tussen slaapkamer en clubscene."

Wanneer de groep zich 's avonds tegoed doet aan het eten in een van de beste pizzeria's van Rome, worden andere, officieuze lessen gegeven: ze krijgen een handleiding voor de muziekbusiness. Wie zijn eerste stappen in de muziekwereld zet, luistert met gespitste oren naar de raad van ervaren dj's. "Het is belangrijk dat de jonge dj's en mc's die kennis opdoen", legt Ameri uit. "Anders komt er alleen maar rotzooi van. Het is triest als je een artiest die iets heeft in een van de valkuilen van de business te zien sukkelen."

Ameri wilt echter niemand ontmoedigen: "Goede muziek maken blijft de eerste prioriteit, maar het is niet de enige. Om muziek te blijven maken komt een zakelijke neus je meer van pas dan talent."

De Amerikaanse super-dj Magic Mike, die al sinds 1988 meedraait, kan daarover meespreken. "Muziek is een keiharde business, maar het is er ook een als een ander. It's a dirty job, but someone's gotta do it. En daarom dacht ik: waarom zou ik die someone niet zijn? (lacht)" De enige raad die Magic Mike kan bedenken na zijn lezing, is dat je het hoofd nooit mag laten hangen: "Als iedereen zegt dat je muziek op geen bal trekt, kan dat waar zijn. Het kan dat je je tijd gewoon vooruit bent. Dat laatste hield ik mezelf altijd voor."

De Canadese dj Tiga, die zijn remix van 'E Talking' van Soulwax in première laat horen, toonde zich de controversieelste spreker op de academie: "Er zijn maar twee manieren om te testen of je nieuwe plaat goed is of stinkt: de dansvloer en acid. Die twee liegen nooit."

Het Romeinse klooster is niet alleen voor de zestig deelnemers een paar weken lang een homestudio geweest. Many Ameri maakt er een goede gewoonte van om telkens een relikwie achter te laten op elke locatie waar de muziekstage neerstrijkt. Het klooster kreeg na deze editie een bijzonder gul aandenken. In recordtempo heeft de organisatie een geluiddichte opnamestudio gebouwd die er zal blijven nadat iedereen zijn koffers heeft gepakt. Het is dan wel geen state of the art miljoenenstudio, maar de opnameruimte komt blijkbaar toch geavanceerder over dan sommigen gewoon zijn. Een Letse journalist kijkt stomverbaasd zijn ogen uit bij het zien van de mengpanelen. Het is de eerste keer dat hij zo'n geëquipeerde studio ziet: "Bij ons moeten zelfs de grootste artiesten het met minder stellen", roept hij verbouwereerd uit. Voor de Oost-Europese reporter emigratie kan overwegen, krijgen we een demonstratie te horen en zien: de jonge dj's volgen nauwgezet elke beweging van de studioknoppen en zijn nadien evenmin weg te slaan uit de kamer.

De thuisstudio blijft er echter niet staan voor de kloosterorde, die gehuisvest is in een vleugel van het gebouw. Het elfde gebod 'gij zult muziek maken en muziek zal er zijn' zullen ze niet huldigen: "Absoluut niet! De studio schenken we aan de gemeenschap in Rome. Het is een regelrechte schande, maar blijkbaar zijn er nog steeds amper voorzieningen voor jonge muzikanten in deze wereldstad. Op die manier krijgen jonge Italiaanse groepen en dj's tenminste de kans om een deugdelijke demo op te nemen."

De sporen die de Academy achterlaat op de gehuurde locatie zijn vaste prik: "In São Paulo investeerden we in een persmachine voor vinylplaten. In Zuid-Afrika kregen we een vergunning voor het radiostation Spectrum FM. Daar wordt nu de klok rond dancemuziek gedraaid, een primeur voor dat land." Ameri legt uit dat zo'n initiatieven vaak bloed, zweet en tranen kostten, maar wat hij terugkrijgt, maakt alles de moeite waard: "Muziek verandert mensen hun leven. Daar geloof ik écht in. Vandaar, als we met onze middelen muzikaal talent kunnen tegemoetkomen, zorgen we er mee voor dat iemands leven verandert. Die gedachte houdt me gaande, vermoed ik."

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234