Zaterdag 20/07/2019

Dakar 2017 start maandag bij temperaturen tot 40 graden

Een beeld uit de editie 2016: kinderen zoeken verkoeling bij het water bij het passeren van de Dakar. Beeld AFP

Op maandag 2 januari start de 39ste editie van de Dakar, de negende in Zuid-Amerika. In tegenstelling tot de voorbije Zuid-Amerikaanse edities start de wedstrijd niet in Buenos Aires, maar in de Paraguyaanse hoofdstad Asuncion.

Met Paraguay doet de Dakar het 29ste land in de geschiedenis van de wedstrijd aan. Bolivië is het derde land in deze Dakar. Dagenlang wordt er op grote hoogte gereden. Na een trip van ruim 9.000 km, waarvan 4.000 km verspreid over twaalf klassementsritten, eindigt de Dakar op 16 januari. De finish ligt zoals steeds in de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires.

40 graden
"De deelnemers vertrekken uit Asuncion in een tropisch klimaat, bij temperaturen van om en bij de 40 graden", legt wedstrijdleider Etienne Lavigne uit. "Een paar dagen later krijgen ze te maken met temperaturen van rond het vriespunt, op de hoogvlaktes van Bolivië. Contrast is er ook in de hoogte: we gaan van zeeniveau naar bijna 5.000 meter hoogte en blijven bijna een week op meer dan 3.000 meter hoogte. De Dakar van 2017 is vierdimensionaal."

De ontscheping in de haven van Buenos Aires gebeurt vanaf 27 december, waarna de hele karavaan aan een tocht van ruim 1.200 km richting Paraguay begint. Na de technische en administratieve controles start de Dakar op 2 januari met een korte klassementsrit van 39 km. Op woensdag staat de eerste test op het programma met off-piste en wordt er naar grote hoogte geklommen.

Gps
"Fysiek en mechanisch wordt het zwaar, maar het zwaarste zal de rally zelf zijn", zegt sportief directeur Marc Coma. "De navigatie wordt anders doordat de rol van de gps wordt beperkt. Zelfs de verborgen waypoints worden grotendeels vervangen door zogeheten controlled waypoints (WPC), die slechts worden geactiveerd als het voertuig er is. Door dit systeem hebben de deelnemers minder hulp van de apparatuur en wordt het goede oude kompas in feite in ere hersteld."

Protesten
De Dakar-organisatie mag zich ook verwachten aan protesten in Bolivië, waar er een waterschaarste heerst. Eerder liet de organisatie via een persbericht weten dat ze hun eigen water meenemen en op die manier volledig autonoom zijn. De tweede week begint met een marathonetappe op grote hoogte waarbij de teams geen beroep kunnen doen op hun assistentie. Tijdens het tweede deel op dinsdag gaat de karavaan opnieuw richting zeeniveau. De koninginnenrit van deze Dakar wordt op woensdag 11 januari gereden met ruim 400 km off-piste inclusief de duinen van Fiambala. Op vrijdag zijn de duinen van San Juan de laatste hindernis vooraleer het op de slotdag richting eindpodium in Buenos Aires gaat.

Marc Coma, sportief directeur bij de Dakar-organisatie. Beeld EPA

316 voertuigen hebben zich ingeschreven voor de Dakar waarvan 83 auto's, 146 motoren en 87 vrachtwagens. Onder hen bevinden zich 15 Belgen. Voor het eerst in twee jaar neemt er met Gilles Vanderweyen (KTM) opnieuw een Belgische motorrijder deel aan de Dakar. Tom Colsoul is de enige Belgische corijder die aan de start komt bij de wagens. Hij mikt op de top 10. Onder de deelnemers bij de wagens is er geen Belgische rijder, wel een Belgisch team. Jean-Marc Fortin zet 96 mensen in verspreid over 26 voertuigen waarvan 8 wedstrijdwagens. Bij de vrachtwagens vinden we het gros van de Belgische deelnemers. Met Jan Van der Vaet (MAN) en Serge Bruynkens (MAN) zijn er twee Belgen in koers die terecht podiumambities hebben. Met zijn 73 jaar is Noël Essers de oudste Belg in de race. Charly Gotlib is de meest ervaren Belg. Hij begint aan zijn 28ste Dakar.

Motoren
#102 Gilles Vanderweyen (KTM)

Wagens
#316 Jakub Przygonski (Pol) - Tom Colsoul (MINI)

Vrachtwagens
#504 Hans Stacey (Ned) - Jan Van der Vaet (Bel) - Hugo Kuppen (Ned) MAN
#512 Artur Ardavichus (Kaz) - Serge Bruynkens (Bel) - Michel Huisman (Ned) MAN
#520 Steven Rotsaert (Bel) - Joeri Christiaen (Bel) - Thomas Stroo (Bel) MAN
#523 Victor Willem Versteijnen (Ned) - Tom De Leeuw (Bel) - Aart Schoones (Ned) Scania
#527 Noël Essers (Bel) - Johan Cooninx (Bel) - Marc Lauwers (Bel) MAN
#529 Thomas Robineau (Fra) - Jose Martins (Por) - Dave Berghmans (Bel) Iveco
#538 Albert Llovera (Spa) - Charly Gotlib (Bel) - Jaromir Martinec (Tsj) Tatra
#541 Dave Ingels (Bel) - Benny Raes (Bel) - Michael Wrzos (Pol)

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden