Zaterdag 05/12/2020

DaimlerChrysler dumpt Mitsubishi

DaimlerChrysler zal geen kapitaalverhoging doorvoeren om de noodlijdende dochter Mitsubishi te redden. Dat lijkt de genadeslag voor een moeilijk huwelijk, dat zes jaar geleden werd voltrokken.

Bart Lenaerts

De kogel is door de kerk: DaimlerChrysler heeft op een uitzonderlijke beheerraad beslist geen kapitaalinjectie door te voeren om de verlieslatende Japanse dochter Mitsubishi te redden. DaimlerChrysler, dat naast Mercedes en Chrysler ook Smart en Maybach tot de zijne mag rekenen, bezit momenteel 37 procent van Mitsubishi, voldoende om een vetorecht te garanderen in de beheerraad. Mitsubishi is de op drie na grootse Japanse autobouwer, maar de enige die verlies boekt. Over het voorbije boekjaar (dat in Japan slechts op 31 maart wordt afgesloten) zullen ze waarschijnlijk een verlies moeten noteren van 72 miljard yen, voornamelijk veroorzaakt door een desastreus avontuur met goedkope autofinancieringen in Amerika. De beslissing komt onverwacht omdat algemeen werd aangenomen dat DaimlerChrysler het aandeel zelfs zou verhogen tot 50 procent. Het huwelijk tussen de twee dateert van 1998 en al in 2001 lanceerde topman Rolf Eckrodt een turnaround-plan, maar dat heeft nooit zijn beloftes kunnen waarmaken. In een ultieme poging om het neerwaartse tij nog te keren, vaardigde men onlangs wonderboy Andreas Renschler af, nadat die Smart al in recordtempo boven Jan had geholpen. Volgens Eric Van den Heuvel, communications manager van DaimlerChrysler België, becijferde Renschler dat er minstens 600 miljoen euro op tafel moet komen wil Mitsubishi overleven.

Als dat geld er niet komt, zou het wel eens over en sluiten kunnen zijn, maar DaimlerChrysler schuift de zwartepiet dus door naar de Japanners. Opnieuw volgens Eric Van den Heuvel zouden er zich al kandidaten hebben aangediend : "In zo'n gevallen lijkt het collectieve bewustzijn in Japan boven te komen drijven", aldus nog Van den Heuvel, die weet dat de bank of Tokio-Mitsubishi, Mitsubishi Heavy Industries en Mitsubishi Corporation hun verantwoordelijkheid willen nemen. Deze drie bezitten reeds 23 procent van Mitsubishi en in een kort persbericht laten ze inderdaad weten dat Yoichiro Okazaki, managing director van Mitsubishi Heavy Industries, een nieuw plan zal opstellen. Door dit initiatief verliest DaimlerChrysler waarschijnlijk wel zijn meerderheid. De Duitsers verklaarden voorlopig niet op zoek te gaan naar een koper voor hun aandelen, maar het blijft wachten op 30 april, wanneer de aandeelhoudersvergadering zich zal buigen over deze problematiek. Het is trouwens vooral onder druk van deze aandeelhouders dat DaimlerChrysler tot deze ingrijpende beslissing overging. Volgens de beheerraad is er immers geen enkele garantie dat een nieuwe kapitaalinjectie in Mitsubishi voldoende return on investment zou opleveren. Aangezien DaimlerChrysler-ceo Jürgen Schrempp al langer onder druk staat omdat het aandeel niet voldoende geld opbrengt, hadden de hoge heren dan ook nauwelijks een andere keuze. Nog maar twee weken geleden werd Schrempp om die reden trouwens gevraagd om een stapje opzij te zetten. Vooral ook omdat het huwelijk met Chrysler nog altijd de eerste duit moet opbrengen. Nadat de beslissing wereldkundig werd gemaakt, steeg het DaimlerChrysler-aandeel onmiddellijk. Even was er sprake van dat de Duitse autogigant zijn 10 procent in het Koreaanse Hyundai zou verlappen om de redding van Mitsubishi te financieren, maar zo ver is het dus niet gekomen. Logisch dat DaimlerChrysler liever eieren voor zijn geld kiest, nu Hyundai het bijzonder goed doet.

DaimlerChrysler wil in afwachting van de aandeelhoudersvergadering eind deze maand geen voorspellingen doen, maar na deze daad van wantrouwen lijkt een boedelscheiding onvermijdelijk. Toch wil Eric Van den Heuvel zeker niet gezegd hebben dat Mitsubishi niet meer te redden is: "Een herstelplan is zeker mogelijk. Maar wij voelen aan dat het niet aan ons is om de zaak te redden." Van den Heuvel wil graag benadrukken dat de bestaande samenwerking niet in gevaar komt: "De projecten tussen Mitsubishi en Chrysler en tussen Mitsubishi en Smart zullen afgerond worden." De Japanners ontwikkelen op dit moment samen met Chrysler een gemeenschappelijk platform voor de hogere middenklasse, terwijl de nieuwe Smart Forfour en de eveneens kakelverse Mitsubishi Colt in het Nederlandse Born broederlijk van de band rollen.

"De strategie van de wereldwijde aanwezigheid van DaimlerChrysler, waarbij Mitsubishi de Japanse tak vertegenwoordigde, komt evenmin in het gedrang", aldus nog Van den Heuvel, "ook al zal de tactiek onvermijdelijk moeten herbekeken worden." De samenwerking met de Japanse vrachtwagenbouwer Fuso, waarvan DaimlerChrysler 60 procent in handen heeft, verandert niet. Over het lot van topmanager Renschler en diens voorganger Eckrodt zal na 30 april beslist worden. Philip Jeukens van Mitsubishi België wenst zich voorlopig van commentaar te onthouden.

Mitsubishi is de op drie na grootse Japanse autobouwer maar de enige die verlies boekt

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234