Woensdag 08/12/2021

DaimlerChrysler benoemt hakbijl in de VS

Aandeel zakt naar recorddiepte na ontslag topman

De koers van het aandeel DaimlerChrysler is gisteren met 4,6 procent gezakt tot een recorddiepte van 47,5 euro. De markt reageerde negatief op het ontslag van James Holden, de algemeen directeur van Chrysler.

Frankfurt

Bloomberg

Het aandeel DaimlerChrysler heeft nog nooit zo laag gestaan, sinds de fusiegroep twee jaar geleden van start ging. Toen leek het alsof Daimler-Benz, de groep die Mercedes overkoepelt, een fusie aangegaan was met een van de meest winstgevende automakers ter wereld. "Chrysler had een van de hoogste winstmarges in de hele autosector", zegt David Healey, een analist van Burnham Securities. "In het midden van de jaren negentig maakten ze per auto een winst voor belastingen van 2.000 tot 2.500 dollar."

Maar die bloeiende tijden zijn voorbij. Het voorbije kwartaal verloor de Amerikaanse automaker 513 miljoen dollar (ruim 23 miljard frank), onder meer door de scherpe concurrentie op zijn thuismarkt. Daardoor zag Chrysler zich verplicht zware kortingen toe te staan. Ook tijdens het vierde kwartaal zou Chrysler verlies maken.

Analisten voorspellen bovendien dat de zware verliezen volgend jaar nog zullen voortduren. De zakenbank Lehman Brothers gaat ervan uit dat Chrysler in 2001 de boeken zal afsluiten met een verlies van 255 miljoen dollar (12 miljard frank).

Om orde op zaken te stellen, heeft DaimlerChrysler vorige week vrijdag zijn topman James Holden vervangen door de Duitser Dieter Zetsche. Die heeft onder meer de leiding gehad bij Mercedes en staat bekend als een vertrouweling van Jürgen Schrempp.

Zetsche krijgt meteen zijn bord vol bij Chrysler. Hij zal onder meer banen moeten schrappen, de prijzen van de leveranciers heronderhandelen, en goedkoper auto's moeten proberen te maken. Bij Chrysler werken 125.000 mensen, verdeeld over twaalf fabrieken in de VS.

De benoeming van Zetsche is ook tekenend voor het overwicht dat de Duitsers gekregen hebben in de nieuwe groep, die in 1998 nog aangekondigd werd als "een fusie van gelijken". Maar gaandeweg werd duidelijk dat DaimlerChrysler niet alleen financieel het grootste deel van de nieuwe fusiegroep uitmaakte. Steeds meer Duitse managers gingen zich mengen met het beleid bij Chrysler. Dat zorgde dan weer voor een exodus bij het management van Chrysler. Voor Holden, die al achttien jaar voor Chrysler werkte, verlieten al een dozijn andere toplui de Amerikaanse automaker.

De overname van Chrysler door Daimler heeft volgens vakbondsmensen al tot een "lage moraal" bij het personeel geleid. Naast een toenemende vrees voor banenverlies zeggen vakbondsvertegenwoordigers ook dat ze zich "bedrogen" voelen door de manier waarop Daimler een fusie van gelijken heeft weten om te buigen tot een dominante positie.

Met het schrappen van banen heeft Zetsche al wel ervaring. De nieuwe Chrysler-topman besloot in augustus 3.745 jobs te schrappen bij het DaimlerChrysler-filiaal Freightliner, een producent van zware vrachtwagens. Freightliner moet het met minder mensen doen omdat de vraag naar trucks aan het zakken ging. Analisten zeggen dat Zetsche ook bij Chrysler voor zo'n massale operatie staat. "Er is een duidelijke nood tot herstructurering en dat betekent meestal dat er banen op de helling staan", zegt Nigel Lawson, een analist van Salomon Smith Barney. "Ik benijd hem niet", zegt Healey. "Hij moet tegelijk het moreel bij de werknemers herstellen en toch mensen laten afvloeien."

Vooral de werknemers die de Neon assembleren, een kleine auto voor de Amerikaanse markt, lijken te moeten vrezen voor hun baan. Chrysler legde deze maand de Neon-fabriek in Belvidere, Illinois al twee weken stil, omdat het een te grote voorraad van onverkochte Neons opgebouwd had. Op termijn lijkt zelfs het voortbestaan van de Neon zelf twijfelachtig. "Ze scheuren hun broek bij elke Neon die ze verkopen", zegt Healey. "En er is geen enkele kans dat ze er ooit winst mee zullen maken, zeker nu de Koreanen ongeveer dezelfde auto's maken, met een aanvaardbare kwaliteit en een prijs die 3.000 dollar (135.000 frank) lager ligt."

Maar andere modellen lopen wel goed. Naast sterke merken als Jeep en Dodge beschikt Chrysler met zijn jongste model, de PT Cruiser, over een succesnummer. Van die wagen, die eruitziet als een kruising tussen retro en 4 x 4, kan de productie de vraag niet volgen. Chrysler zou overwegen om op korte termijn de productie van de PT Cruiser te verhogen.

Het voorbije kwartaal verloor Chrysler ruim 23 miljard frank

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234