Zaterdag 23/10/2021

Dagelijkse leven in miniatuur gaat dezer dagen vlotjes over toonbank

Speelgoedketens verkopen dit jaar tot 20 procent meer speelgoed voor Sinterklaas dan vorig jaar. Dat bevestigt een rondvraag in de sector. Ouders laten zich niet afschrikken door de stijgende levensduurte of door onrustbarende berichten over onveilig speelgoed uit China.

Door Nele Eeckhout

Brussel l Bart Coeman van de speelgoedketen Fun spreekt van een recordverkoop. 'In de maanden oktober en november noteren we een meerverkoop van 20 procent.' In dezelfde periode steeg de omzet bij Dreamland met 10 procent.

"Het zijn vooral de merken die populair zijn dit jaar", zegt Coeman. "Playmobil en Lego scoren het best en zelfs zo goed dat we continu bij moeten bestellen. Het succes van beide merken heeft vooral te maken met het kiezen voor sociale thema's, de leefwereld van papa en mama wordt graag gekopieerd. Het dagelijkse leven in speelgoedversie gaat vlotjes over de toonbank: brandweerauto's, vliegtuigen, ziekenhuizen... Een digitale camera voor kids die tegen meer dan één stootje kan, voor 79 euro heb je hem."

Ook games en klassieke gezelschapsspellen zoals monopoly doen het heel goed. Sciencefictionspelen en gevechtsspeelgoed zijn dan weer minder in trek.

"Gemiddeld 150 euro wordt er gespendeerd aan sinterklaascadeautjes, per kind welteverstaan", zegt Coeman. "Inventieve reclamemakers hebben een niet te onderschatten invloed. Niet iedereen heeft al maanden op voorhand zijn sinterklaasinkopen gedaan, de meeste verdelers zien een duidelijke piek enkele dagen voor 6 december."

Economist Adriaan Meirsman van de verbruikersorganisatie OIVO bevestigt de cijfers. "De speelgoedmarkt is de grootste groeier. Mensen kunnen steeds meer speelgoed kopen, want de prijs ervan is dankzij de zwakke dollar niet echt gestegen. Bovendien hebben gezinnen steeds minder kinderen, waar ze dus meer speelgoed voor kunnen kopen."

Ouders blijken ook niet wakker te liggen van Chinees speelgoed dat met lood in de verf zou zijn gemaakt of waarvan stukjes inslikbaar zijn. Tachtig percent van het ingevoerde speelgoed in Europa is in China geproduceerd, veel alternatieven zijn er dus niet. Elk speelgoedartikel binnen Europa moet trouwens verplicht het veiligheidslabel CEE dragen en dikwijls ondergaan die producten nog bijkomende tests in eigen of erkende laboratoria.

De Groep Colruyt (Colruytsupermarkten, Dreamland, ColliShop) stelt ongeruste klanten zelfs een brochure over veilig speelgoed ter beschikking. "Om de veiligheid van speelgoed ingevoerd uit niet-Europese landen te garanderen, vraagt ons team kwaliteitszorg alle testrapporten van fabrikanten op. Het ingevoerde speelgoed wordt vervolgens uitgebreid mechanisch getest in onze testruimte", aldus Peter Biesemans van Dreamland.

Bart Coeman van de speelgoedketen Fun

De vraag naar brandweerauto's, vliegtuigen, ziekenhuizen is niet bij te houden

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234