Donderdag 25/02/2021

'Dagelijkse kost' wordt 'Menú del día'

Nadat miljoenen Vlamingen tv-kok Jeroen Meus in hun armen sloten, gaat nu ook de rest van de wereld stilaan overstag. Vanaf december zal een gedubde Meus met zijn Dagelijkse kost op de Spaanse en Portugese televisie te zien zijn. 'Dit is heel goede reclame voor de Belgische keuken.'

Witloof met kaas en hesp, balletjes in tomatensaus of gehaktbrood met patatjes: wie aan Jeroen Meus denkt, denkt haast automatisch aan een eerlijke, Vlaamse keuken. Een keuken die men blijkbaar ook in Spanje wel wil leren kennen, want vanaf december zal Dagelijkse kost er op de kookzender TV Cocina te zien zijn. "Ze gaan 44 afleveringen van het eerste seizoen uitzenden", bevestigt Meus. "Al die afleveringen worden gedubd. Ik ben heel benieuwd wat dat gaat geven."(lacht) Behalve TV Cocina zal ook een Portugese zender Dagelijkse kost uitzenden.

Verder is er interesse uit het Midden-Oosten en de Verenigde Staten, maar die deals zijn voorlopig nog niet rond. "Voor het Amerikaanse Food Network gaan we binnenkort twee afleveringen in het Engels opnemen", zegt Bart Verbeelen van Hotel Hungaria, het productiehuis van Dagelijkse kost. "Zij willen geen gedubde versie. Het Engels van Jeroen vinden ze wel charmant."

Voor een appel en een ei

De ene wil een Jeroen Meus die Spaans en Portugees spreekt, de andere verkiest een Engelstalige versie. Qua gerechten zijn de buitenlanders gelukkig iets minder kieskeurig. "Die Spanjaarden gaan hun gerechten willen kiezen, dacht ik in het begin", zegt Verbeelen. "Maar, nee: ze wilden de eerste 44 afleveringen, zonder uitzondering. Echte Vlaamse kost, dat is wat ze willen. Bedoeling is om zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven."

Alleen als de deal met het Midden-Oosten er komt, zullen toegevingen gedaan moeten worden. "Ik hoor van onze agent dat ze er geen gerechten met varkensvlees willen. Ook de hond van Jeroen, die af en toe mee in beeld komt, zou een probleem zijn."

Het blijft toch bijzonder: onze Vlaamse dagelijkse kost die de wereld verovert. "De Belgische keuken heeft de jongste jaren een zeer sterke reputatie opgebouwd", zegt Frank Fol, voorzitter van de Vereniging van Meesterkoks van België. "We zijn misschien niet even bekend als de Italiaanse of Franse keuken, maar we situeren ons wel vlak achter die landen. Steeds vaker komen we in de top 10-lijstjes terecht."

Vooral onze groeten en fruit zijn toppers. "Met onze witloof, bloemkool, asperges en aardbeien zijn we nummer één qua kwaliteit. Jeroen Meus kookt eenvoudige gerechten, maar zijn producten zijn wel van hier en van topkwaliteit", aldus Fol. "Dat is heel goede reclame voor de Belgische keuken. "

Met onze keuken zit het dus wel snor. Al is er - hoe had u het kunnen raden - natuurlijk ook een commerciële factor in het spel. Niet voor Meus of Hotel Hungaria (zij hebben de reeks naar verluidt zo goed als gratis weggegeven, JL), wel voor de buitenlandse kookzenders. "Kookzenders zijn succesvol, maar ook duur en niet altijd even rendabel. Om het toch betaalbaar te houden, gaat men programma's uitwisselen met andere landen. Men zal in Spanje en Portugal hopen dat het succes van Jeroen Meus ook bij hen zal aanslaan."

Al blijft Meus er zelf intussen kalm onder. "Het is helemaal niet mijn ambitie om nu ook in het buitenland massaal kookboeken en programma's uit te brengen. Het is wel een nieuw elan, en dat is leuk en spannend. Wie weet word ik binnenkort wel de gedubde Matthias Schoenaerts onder de tv-koks."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234