Donderdag 02/12/2021

"Dagelijks stijgen in België vliegtuigen met defecten op"

null Beeld UNKNOWN
Beeld UNKNOWN

Steeds meer luchtvaartmaatschappijen laten toestellen met defecten toch opstijgen, en dat voornamelijk vanwege economische motieven. Dat blijkt uit een onderzoek van Aircraft Engineers International, dat ontdekte dat defecten vaak pas na de landing worden gemeld.

"Dagelijks stijgen ook in België vliegtuigen op met een defect", bevestigt BECA, de Belgische vereniging van lijnpiloten, al benadrukt die ook dat de veiligheid daarmee niet per definitie in het gedrang komt.

Aircraft Engineers International (AEI), dat wereldwijd 45.000 luchtvaarttechnici vertegenwoordigt, voerde een doorgedreven studie naar logboeken van vliegtuigen. Daaruit bleek dat 80 tot 90 procent van de defecten aan toestellen pas gemeld werden na de terugvlucht, of wanneer de werkdag er op zit. Daaruit concludeert de organisatie dat piloten te lang wachten met het melden van problemen, en hun vlucht zelfs met een defect verder zetten.

"Er is geen evenredige verdeling van de meldingsuren, en dat is hoogst onlogisch", vertelt Fred Bruggeman, secretaris-generaal van het AEI. "Wanneer piloten een defect opmerken, melden ze dat pas wanneer de reis achter de rug is. Zelfs tijdens tussenstops wordt zelden een rapport opgesteld."

Volgens het AEI gaat het hier wel degelijk om een toenemende tendens. "Vroeger werden de toestellen voor het opstijgen nagekeken door technici; de laatste tien jaar besparen maatschappijen door piloten die controles zelf te laten uitvoeren. Wanneer dan een defect wordt opgemerkt, is het vaak te kostelijk om dat meteen te laten herstellen. Want herstellingen zorgen voor vertragingen en misnoegde reizigers, die eventueel zelfs moeten worden opgevangen. Daarom wordt er alles aan gedaan om de reparaties naar een later en gunstiger tijdstip uit te stellen", aldus Bruggeman.

Het gaat bovendien ook om redelijk ernstige mankementen. "We hebben het hier niet over krasjes op een scherm, maar om ernstige problemen die de veiligheid in het gedrang brengen. In sommige gevallen vonden we zelfs losse briefjes met systeemklachten in de cockpit, van de ene piloot aan de andere."

Tot slot worden de meldingstijdstippen volgens het AEI zelden gecontroleerd door de nationale autoriteiten. "Zij reageren dat er geen probleem is, omdat zij zelf nooit hebben opgemerkt dat er systematisch te laat wordt gerapporteerd. Maar dat is omdat ze het fenomeen helemaal niet onderzoeken."

Leven op het spel
Volgens Pierre Ghyoot van de Belgian Cockpit Association (BECA) staan piloten wereldwijd inderdaad onder druk om toch te vertrekken, zelfs wanneer een defect wordt vastgesteld. "In België stijgen er dagelijks vliegtuigen op met een fout, en er is altijd een zekere druk om toch te vertrekken", aldus Ghyoot.

Toch relativeert hij enigszins de kritiek van het AEI. "Maar vliegtuigen zijn ook zo gebouwd dat er altijd een systeem voor handen is dat het defect kan opvangen. Daarom gaat het niet per definitie om gevaarlijke of problematische situaties. Vergeet niet dat piloten zelf ook hun leven op het spel zetten als ze met een zwaar defect opstijgen."

Ook meent Ghyoot dat piloten wel degelijk door hun werkgever op de vingers worden getikt wanneer zij een ernstige veiligheidsfout maken.
De FOD Mobiliteit heeft geen weet van het rapport. "Er zijn bepaalde kleine defecten waarmee de piloten, volgens de internationale regelgeving, wel mogen opstijgen", aldus het departement, dat ook benadrukt dat er wel degelijk onaangekondigde controles worden uitgevoerd op vliegtuigen. (Lotte Beckers)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234