Woensdag 07/12/2022

Dag van religieuze film viert tiende verjaardag

'L'humanité is een van de belangrijkste films van de afgelopen 25 jaar'

Hasselt / Van onze medewerker

Ward Daenen

Op kousevoeten is De dag van de religieuze film aan zijn tiende editie toe. "We zien de film als een volwaardig medium van hedendaags religieus leven en denken", zegt filosoof, filmcriticus en bezieler van de dag Sylvain De Bleeckere. "Dat leven en denken vertaalt zich immers niet meer in het aantal bezette stoelen tijdens de kerkdiensten."

De organisatie maandag rust in handen van De Bleeckeres vzw Men(s)tis (lees: mens, mentis). De dag van de religieuze film draagt de titel Tabula sacra. Onder die kop wordt in de loop van het jaar ook een tentoonstelling van hedendaagse iconen en hedendaagse kunstwerken op poten gezet. "Het eerste doel van deze dag is om waardevolle films van onze tijd de gepaste aandacht en hun eigen publiek te geven", weet De Bleeckere. "Deze films vallen tussen de mazen van het infotainingnet omdat ze esthetisch en thematisch weerstand bieden aan het heersende dogma van snelle kijkconsumptie." Naast Secrets and Lies (1995) van Mike Leigh en Babettes Gaestebud (1988) van Gabriel Axel staat L'humanité van Bruno Dumont geprogrammeerd. De beruchte David Cronenberg-jury van Cannes 1999 bekroonde laatstgenoemde film met de Grote Prijs en een dubbele vertolkingsprijs. Slechts een deel van de internationale filmkritiek zat op één lijn met de jury. De meeste critici prezen wel nog beleefd het esthetische meesterschap van Dumont, meestal echter werd de film als bevreemdend getaxeerd en wegens een alarmerende hoogdravendheid afgewezen. "Ik durf L'humanité een van de belangrijkste films van de afgelopen 25 jaar te noemen", zegt De Bleeckere, waarmee hij tegen de stroom in roeit. "Met L'humanité en La vie de Jésus bevindt Dumont zich in de traditie van grote kunstenaars als Bresson, Tarkovski en Kieslowski. Hij bezorgt net als zijn voorgangers memorabele beelden die de tijdgeest doorgronden."

"Je kunt Pharaon (het hoofdpersonage in L'humanité, WD) een Christusfiguur van deze tijd noemen. Pharaon is een politieman, niet omdat hij als arm der wet de regeltjes volgt maar omdat hij het kwaad wil bestrijden. Zo is het ook met christenen. Het christelijke geloof is in de eerste plaats geen rits dogma's maar een mentaliteit van leven. Dumont associeert Pharaon helemaal niet met het kerkgebouw. Hij heeft zijn eigen zondagsliturgie: het verzorgen van zijn Dahlia-tuin en het kijken naar het licht." Dumont brengt tot tweemaal toe een close-up van het vrouwelijke geslacht in beeld. "Maar helemaal niet zoals de pornografische filmerij zou doen", aldus nog steeds De Bleeckere. "Dumont brengt in de lijn van L'origine du monde (1886) van de Franse schilder Gustave Courbet naakte beelden die alles te maken hebben met de aardse realiteit."

"Het komt werkelijk op beelden aan. Pharaon zegt overigens weinig, maar hij kijkt ongelooflijk intens. Het zijn allemaal aspecten van L'humanité waar we te weinig bij stilstaan, laat staan naar leven."

Dag van de religieuze film, 26 februari van 9 tot 18.30 uur in Kinepolis, Universiteitslaan 11 in Hasselt. De Bleeckeres bijdrage over L'humanité van Dumont verschijnt in het lentenummer van het filmtijdschrift CineMagie. De tentoonstelling Tabula sacra loopt van 1 maart tot 17 mei in kasteel Mariagaarde in Hoepertingen, van 24 mei tot 3 juni in Regina Pacis in Schoten en van 17 september tot 23 december in de Oude abdij van Drongen. Alle info op 011/25.27.43 of www.menstis.be.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234