Dinsdag 30/11/2021

Dag van de gezellige routine

klassiek

dag van de oude muziek in bilzen: klassiek alernatief voor tw of couleur café

Bilzen

Van onze medewerker

Rudy Tambuyser

Niemand kan eromheen dat de tot cultureel centrum omgevormde landcommanderij in Alden Biezen bij Bilzen een geknipt decor is voor de jaarlijkse dag van de oude muziek. Het zou een gedroomde plaats kunnen zijn voor wie een klassiek alternatief wil voor pakweg Couleur Café of Rock Werchter, 'váár van de basse van den box', zoals Wannes Van de Velde het zegt.

Ooit moet de dag van de oude muziek een bruisende plaats geweest zijn voor de liefhebber van een zomers festivalsfeertje én voor uitdagende concerten omtrent historische muziekpraktijk. Wat we zondag echter konden opsnuiven, was vooral een routineuze sfeer.

In een zuilengang speelt het Galliard consort, strijkensemble met renaissanceviolen. Een strijkje van de mooiste soort: juist en toegewijd. Op een binnenpleintje spelen Jowan Merckx en Iep Fourier doedelzak en draailier en we kunnen ons voorstellen dat hun enthousiasme ook eeuwen geleden aanstekelijk werkte. Het blaaswerk van Oltremontano heeft uiteraard iets plechtstatigers, maar draagt evenzeer bij tot een sfeertje waarbij antiek vocabularium allerhande je voor de geest komt.

De bedoeling was zondag het jaar 1542 te schrijven, en het liefst nog in Brugge. Daar werd toen op last van de textielhandelaar Zeghere van Male een nu beroemd manuscript uitgegeven met een schitterende bloemlezing uit het profane en geestelijke repertoire van die tijd. Het vormde zowel kapstok als rode draad voor wat er zondag binnen en buiten ten gehore werd gebracht.

Merkwaardig, en niet helemaal de bedoeling, was dat de 'grotere' concerten in de kerk minder fraais te bieden hadden dan de vooral als omkadering opgevatte voorstellinkjes in openlucht. Vox Alta bracht de anonieme parodiemis 'C'est doncq par moy' met vijf blazers en vier zangers, maar deed dat manifest onvoorbereid. De middag telt voor muzikanten slechts ongoddelijke uren, dat willen we begrijpen, maar met wat professionaliteit moet er meer inzitten dan verveling en weliswaar historisch verantwoord gebrek aan justesse.

Cappella Pratensis stelde, zonder maestra Rebecca Stewart, die ziek was, minder teleur met enkele psalmen uit het Zeghere-manuscript. Duidelijke tekstbeleving, vaak stralend precieze akkoorden, en van een specifiek soort exaltatie, die ons niet steeds kon overtuigen.

In de rijschool konden Capilla Flamenca met Joris Verdin en Les Flamboyants wat meer leven in de landcommanderij brengen: de Capilla tamelijk rechttoe rechtaan, daarbij geholpen door de profane inslag van de gezongen chansons; Les Flamboyants met puik instrumentaal werk, dat hen weliswaar niet de kans liet hun naam muzikaal enigszins te veruitwendigen.

De totaalindruk van deze dag van de oude muziek: een dankbaar, weinig kritisch publiek dat goed weet wat te verwachten: een gezellige dag uit met goede muziek. Echt snoepen kwam er niet van, daarvoor moet de dag opnieuw aan rek en dynamiek winnen.

Wegens technische problemen kon deze recensie niet eerder verschijnen.

Wat: dag van de oude muziek Wie: diverse ensembles met werk omtrent het manuscript van Zeghere van Male (1542) Waar en wanneer: zondag 30 juni in de landcommanderij van Alden Biezen Ons oordeel: Goed voor een gezellige dag uit, maar toch te weinig rek en dynamiek.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234