Vrijdag 27/11/2020

Paris Fashion Week

Dag twee van de Parijse modeweek: Futurisme en een jaren 40-flair

Een beeld uit de collectie van Alice Knackfuss op de modeweek in Parijs.Beeld Stefaan Temmerman

Op de tweede dag van de modeweek struikelen we over streetstylers in plaats van binnen te geraken bij Margiela, zitten we in de loods bij Dries Van Noten en plannen we in de Belgische ambassade de kolonisatie van het heelal.

"Doe geen moeite", had de persagente van Maison Margiela gezegd. Sinds John Galliano twee jaar geleden toetrad als artistiek directeur, werd het aantal toegelaten perslieden op de shows van Margiela teruggeschroefd naar tweehonderd. Paranoia volgens sommigen, aanstellerij volgens de meesten. Van geen kleintje vervaard besloten wij toch naar Les Tuileries te trekken, mister Galliano mocht maar eens in een gulle bui zijn.

Eenmaal in de koninklijke tuinen wordt duidelijk dat een uitnodiging hier eigenlijk niet van belang is: het echte spektakel speel zich buiten af, niet binnen in de streng bewaakte tent. Als vliegen op stroop (of stront, het is maar hoe je het bekijkt) troepen fotografen samen rond elk individu dat genoeg attitude aan de dag legt om door te gaan voor iemand die echt belangrijk is, of gewoon lieslaarzen aanheeft.

Voor de gelegenheid draagt de Amerikaanse styliste Lily Gatins een originele, met verf besmeurde A.F. Vandevorst van vorig seizoen, inclusief bunny-hoofddeksel. Accessoire van dienst: haar twee zoontjes. "Stilzitten, jongens. Jullie maken mama zo trots", roepen de gulzige fotografen de springerige kereltjes in hun zwarte pakjes en dito nagellak toe.

Aan de ingang van de Margiela-tent laten de strenge mannen in hun witte labojassen er geen twijfel over bestaan: niet op de lijst, niet binnen. "Maar we komen uit België, het land van Margiela!" probeer ik nog. Een meewarige blik is mijn deel.

Even later geraakt landgenote Sofie Valkiers, de Antwerpse Fashionata-blogster, wel vlot binnen. Naast me haalt een medegedupeerde haar schouders op. "Wij hebben niet genoeg volgers. Zo zit de wereld vandaag in elkaar."

Runwayshow van Dries van Noten op de modeweek van Parijs.Beeld Stefaan Temmerman
Dries Van Noten op de modeweek van Parijs 2015.Beeld Stefaan Temmerman

Flapoor

Geef ons dan maar Dries: trouw als hij blijft aan zijn roots, krijgt de Belgische modepers bij hem steevast een plekje op de eerste rij. Recht tegenover mij zit oma Menkes, meer aandacht voor haar telefoon dan haar omgeving; helemaal mee met haar tijd.

Onder de muzikale begeleiding van het Brusselse strijkkwartet Balanescu marcheren Belgische topmodellen als Hanne Gaby, Yumi Lambert en Ine Neefs, maar ook de Duitse Lena Hardt en de Britse flapoorsensatie Molly Bair op torenhoge plateauzolen de tot de nok gevulde loods binnen.

De vrouw die Van Noten voorstelt voor komende lente-zomer is in één woord samengevat flamboyant, op een manier zoals vrouwen daar in de jaren 40 en 50 van de vorige eeuw in uitblonken. Iconische mannenstukken zoals de overjas en de pantalon worden gecombineerd met tule prinsessenjurken, en zien we daar ook enkele beha's en korsetten boven blouses verschijnen?

Onze journaliste Jana Antonissen brengt verslag uit van op de front row in Parijs.Beeld Stefaan Temmerman

"Deze vrouw is gesofisticeerd, maar met een ruw kantje. Het is een dunne grens tussen chique en cheap. Ze houdt van het leven en wil geen keuzes maken. Ze neemt wat van overal", legt de ontwerper achteraf geduldig uit in de backstage.

Collectie Dries van Noten.Beeld Stefaan Temmerman

Van Notens consequente trouw aan vaste waarden zoals oriëntaalse bloemenprints en degelijke elegantie zorgden voor een stabiele signatuur, maar echt vernieuwend kun je hem niet meer noemen.

Om ons vleugje chauvinisme te behouden in het land der chauvinisten trekken we nog naar de Belgische ambassade. Daar houdt de in Brussel gebaseerde ontwerpster Alice Knackfuss een presentatie van haar nieuwste collectie. Human Colonies is een mix van etnische invloeden en futuristische sportswear die onze toekomstige kolonisatie van outer space verbeeldt. Knackfuss ziet het groots: "Wanneer we het heelal gekoloniseerd hebben, zal niets meer zijn zoals we gewend waren. Toekomst en verleden zullen één worden."

Streetstyle op de Paris Fashion Week: Lily Gatins, Art director/styliste met een kleed van AF Vandervorst.Beeld Stefaan Temmerman
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234