Donderdag 19/09/2019

'Dag en Heidi'-klassieker van stripauteur Jeff Broeckx opnieuw in de winkel

Ik werk in alle stilte aan een nieuw Dag en Heidi-verhaal. Ik weet alleen niet of er nog wel een uitgeverij in ge�nteresseerd is

'Ik blijf tekenen, anders word ik nooit honderd'

Dag en Heidi zijn terug. Drie avonturen van de twee blonde weeskinderen werden zopas gebundeld in een luxe-editie en begin volgend jaar verschijnt een nooit eerder gepubliceerd werk. Intussen werkt geestelijke vader Jeff Broeckx na meer dan twintig jaar stilte aan een nieuw avontuur.

Door Geert De Weyer

De fantasy- en sciencefictionavonturen van de twee blonde weeskinderen verschenen voor het eerst veertig jaar geleden in Ohee en vervolgens Zonnestraal. Tussen 1980 en 1986 verschenen zestien albums, daarna was het voorgoed gedaan. De geestelijke vader van de toen erg populaire jeugdreeks is Jeff Broeckx, een gedreven vakman die doorgaat als de onzichtbaarste Vlaamse striptekenaar ooit. Hij is meteen ook de enige Vlaamse stripauteur in vast dienstverband (voor Bessy, Bessy Natuurkommando, Verdwaald in het verleden, Waterland en Klein Suske en Wiske) die er bovendien in slaagde eigen reeksen op de markt te brengen als Dag en Heidi, Mozes en Sloeber).

Hij wijt het zelf aan toeval, maar na vier decennia kwamen onlangs twee uitgevers op hetzelfde idee Dag en Heidi opnieuw in boekvorm te gieten. Brabant Strip zal begin volgend jaar een nooit eerder in album gepubliceerd verhaal brengen en Saga Uitgaven bracht naar aanleiding van het stripfestival Valkenswaard net een grote luxe-editie op de markt met drie verhalen én een originele plaat. De populariteit van de reeks is blijkbaar niet voorbij, want ook op beurzen krijgt Broeckx (63) nog talloze jongeren en ouderen die hun album willen laten signeren.

"Het is allemaal zo lang geleden", begint Broeckx. "De eerste verhalen werden voorgepubliceerd in Ohee. Toen ik echter een kleine loonsverhoging ging bepleiten bij de bazen werd me dat geweigerd, hoewel de oplage beduidend hoger was als Dag en Heidi erin verschenen. Ik ben dan naar Averbode gestapt. Pater De Kesel, toenmalig hoofdredacteur, heeft de reeks meteen verder gepubliceerd in Zonnestraal. Voor hen heb ik toen overigens ook Sloeber getekend voor Zonneland.

Standaard Uitgeverij gaf het toen uit. Ik weet wel dat op de cover altijd 'Studio Vandersteen' stond, maar die had er niets mee te maken. Het was mijn eigen reeks. De verwijzing naar Studio Vandersteen kwam er uit commerciële overwegingen. Willy (Vandersteen, GDW) had daar indertijd zijn toestemming voor gegeven."

Waarom ben je eigenijk gestopt met Dag en Heidi?

Broeckx: "Ik tekende toen Bessy in Duitsland en was begonnen aan infostrips voor organisaties en overheidsinstanties. Dat was ontzettend veel werk. Ik tekende zestien uur per dag, weekends incluis. In Averbode werd iedereen ontslagen. Niet alleen hoofdredacteur De Kesel werd vervangen, ook alle tekenaars werden van de ene op de andere dag aan de deur gezet. Jean-Pol, Berck en ik werden bedankt voor bewezen diensten. Er zijn nadien nog twee of drie verhalen verschenen in het blad Spectator, maar het derde verhaal kreeg ik zelfs nooit uitbetaald omdat ze toen al failliet waren."

Als ik het goed heb zijn er twee verhalen nooit in album verschenen. Hoe kwam dat?

"Ik was Bessy beginnen tekenen en ik was mijn stijl er wat door kwijtgeraakt. Bij Willy Vandersteen mocht ik bijvoorbeeld niet met een penseel tekenen, dat moest met de pen. Weet je, toen ze me voor het eerst belden voor dat Dag en Heidi-verhaal wilde ik het aanvankelijk niet eens afstaan voor een album. Ik stond er niet erg achter. Maar uit sentimentele overwegingen vond ik het dan weer wel leuk. Misschien brengen we volgend jaar ook wel dat tweede in albumvorm, dat weet ik nog niet."

Welke verhalen heb je gekozen voor de luxe-uitgave? En waarom?

"Het zijn drie verhalen die mijn moeder geschreven heeft. Ik heb het boek opgedragen aan haar. Ze stierf twee jaar geleden. Als je dus de naam Maria Dewinter als scenarist ziet staan, dan is dat mijn moeder. Kijk, wij waren vroeger erg arm. Toen ik tien was, wilde ik al strips tekenen. Mijn moeder had ontzettend veel fantasie en vertelde me altijd verhaaltjes. Ze stuurde ze ook vaak op naar uitgevers om wat bij te verdienen, maar hoewel ze om haar fantasie werd gefeliciteerd kreeg ze ze nooit verkocht.

"Op een of andere manier is daar het idee ontstaan om samen iets te doen. Zij schreef Dag en Heidi-verhalen van een pagina of twintig, ik schreef er de dialogen bij. Om volledig te zijn: eerst tekende ik Serge, de boswachter, op haar scenario's, maar die stijl was te realistisch en dat lag me niet zo. Dag en Heidi ging me beter af. Maar ik werkte veel met haar samen. Ook voor de Sloeber-reeks schreef zij de scenario's."

Ondertussen heb je ook je vrouw ingeschakeld als scenariste voor onder meer Mozes.

"Eigenlijk werk ik op dit moment in alle stilte aan een volledig nieuw Dag en Heidi-verhaal, waarvoor mijn vrouw het scenario geschreven heeft. Ik heb momenteel vijf pagina's geschetst, waarvan twee ingeïnkt. Ik weet alleen niet welke uitgeverij het zal uitgeven en of een uitgeverij überhaupt nog wel geïnteresseerd is. Begin volgend jaar is het album klaar, dan zien we wel."

Heb je er geen spijt van dat je al die tijd zo onzichtbaar bent gebleven voor de buitenwereld? Je hebt zoveel strips getekend, maar je naam haalde zelden de cover.

"Ach, vroeger was dat niet de gewoonte. Mijn naam staat nog altijd amper op de cover. Bij Walt Disney was dat ook zo, hé. Ik ben wel blij dat ze mijn naam nu wel op het schutblad zetten. Paul Geerts heeft ook jaren Suske en Wiske-strips voor Vandersteen getekend vooraleer dat mocht. Over twee jaar ga ik met pensioen, waarom zou ik nog vechten? Maar strips zal ik wel blijven tekenen. Anders haal ik mijn honderdste verjaardag niet eens."

Het luxealbum van Dag en Heidi verschijnt bij Saga Uitgaven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234