Zondag 09/08/2020

Analyse

Dacht u echt dat de rijke N-VA zich geen deftige campagne kan permitteren?

U heeft zich ook al geërgerd aan/ krom gelachen met het amateurisme van de filmpjes waarmee de N-VA het internet bestormt? Dat is dan precies de bedoeling.

Een al wat oudere dame uit Borgerhout die klaagt dat "een mens niet meer veilig op straat kan tegenwoordig". Ze spreekt in een kromme schrijftaal en met duidelijk hoorbaar Antwerps accent. De dame is te zien in een van de onlinefilmpjes waarmee de N-VA sinds deze week haar precampagne is gestart. De vorm van de filmpjes is statisch en ouderwets, de inhoud op zijn zachtst gezegd discutabel. Amper een paar weken geleden raakte bekend dat de misdaadcijfers in ons land op hun laagste peil sinds twaalf jaar staan, en overigens is een N-VA-burgemeester hoofd van de politie in de Antwerpse deelgemeente Borgerhout.

Maar dat doet er niet toe. Dat wil zeggen: het is juist de bedoeling dat er reactie komt op de look and feel van de campagne. N-VA mikt met de filmpjes niet op een Gouden Leeuw op het reclamefestival van Cannes en evenmin op statistische waarheid. Het enige doel is boodschappen viraal te verspreiden. Dat lukt alleen met beelden die tot reactie - ongeloof, ontzetting - aanzetten. De N-VA vindt het perfect dat de kwaliteit van de filmpjes commentaar uitlokt of tot een voorspelbare parodie aanzet, omdat zo nieuwe kijkers naar de filmpjes gelokt worden. Meer nog, precies daarom heeft ze zich zoveel moeite getroost om dat amateurisme in scène te zetten. Of dacht u echt dat de grootste en rijkste partij van Vlaanderen zich geen deftige reclameregisseur en acteurs kan permitteren?

De schijn van lompigheid wekken is een slimme marketingtruc. Dat is zo sinds Donald Muylle een internethype geworden is. Wat hebben we gelachen met de met aardkluiten in de mond articulerende West-Vlaamse keukenbouwer. Intussen is de omzet van Dovy Keukens in vier jaar tijd verdubbeld en bleek het bedrijf op Open Bedrijvendag zowaar de populairste trekpleister.

Authenticiteit
Bijna per toeval is Muylle op de Heilige Graal van de hedendaagse marketing gestoten: authenticiteit. Wat zoveel reclamemakers zoeken - geloofwaardigheid en betrouwbaarheid overbrengen -, lag plots voor het grijpen. Door te doen alsof ze geen reclame was, bleek de Dovy-reclame juist erg effectief. Creativiteit werd ingeruild voor echtheid. De rechttoe rechtaan filmpjes van Donald Muylle zijn een game changer in de Belgische advertentiewereld geworden. Plots zie je ze overal opduiken, de 'gewone Vlamingen' die met trots over 'hun' product of bedrijf spreken - van Randstad tot Carglass. Nu dus ook bij de N-VA.

Het welslagen van de N-VA-communicatie hangt niet af van de hilariteit die opgewekt wordt door het schijnbaar krukkige niveau van de onlinefilmpjes. Het succes ervan zal bepaald worden door het aantal mensen dat geloof hecht aan deze vakkundig geregisseerde pogingen tot echtheid.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234