Dinsdag 29/09/2020

Televisie

Daar is 'Deadwood' weer: de cocksuckers maken hun comeback

Captain Turner (boven) en Dan Dority vechten in de modder. 'Deadwood' laat de rauwe kant van het Wilde Westen zien.Beeld Deadwood

Bijna tien jaar na de laatste aflevering van Deadwood beslist betaalzender HBO om een vervolg te breien aan de reeks waarin niet alleen de scheldwoorden topniveau haalden. Maar waarom kan dat zoveel kijkers nog wat schelen?

Toen de inwoners van Deadwood, South Dakota, in augustus 2006 zich een laatste keer lieten zien aan de kijker, bleven er heel wat van hun verhaallijnen onafgerond. HBO's bejubelde tv-serie over het goudmijn-kampement, dat langzaam uitgroeide tot een stadje, kwam na drie seizoenen op de meest pijnlijke manier aan haar einde.

De reeks doofde niet uit na een mager eerste seizoen, de manier waarop de meeste Amerikaanse feuilletons aan hun einde komen, en was ook nog niet voorbij haar piek, wat dan weer het lot is van degene die wél succesvol zijn. Het was - voor het doen van een betaaltelevisiezender - een kijkcijferkanon, met een gemiddeld aantal kijkers dat tussen vier en vijf miljoen lag, en een lievelingetje van de critici.

De reden waarom de reeks werd afgevoerd lag bij een dispuut over royalty's tussen HBO en medeproducent Paramount. "Ik was er niet op voorbereid", opperde bedenker David Milch, die eerder al baanbrekende reeksen NYPD Blue en Over There had helpen maken, in een documentaire die enkele jaren geleden voor de dvd-boxen van Deadwoods derde seizoen werd gemaakt.

Tijdloze waarachtigheid

Nadat de reeks onder luid protest van kijkers werd afgevoerd, zetten HBO en Milch nog het plan uit om de boel netjes af te sluiten via twee tv-films, maar dat idee werd snel een dode letter. Tot afgelopen vrijdag HBO's directeur programmatie Michael Lombardo aankondigde dat de zender bij Milch een scenario voor een vervolg heeft besteld, dat de vorm van een film of een gelimiteerde serie van slechts enkele afleveringen kan aannemen. "David heeft ons engagement dat we het gaan doen", zei Lombardo tegen de Amerikaanse website TVLine.

Lombardo stelde dat hij een "tastbaar gevoel" heeft dat Milch nog dingen ongezegd heeft gelaten aan het einde van de iets te vroeg afgevoerde serie. En dat vinden de fans ook: op Twitter werd de uiteindelijke terugkeer van Deadwood alvast op gejuich onthaald door fans.

De resonantie van de reeks is dan ook niet min: ze dateert uit de eerste hoogdagen van HBO, uit de periode toen ook The Sopranos nog op de zender liep, en iconische reeksen als The Wire en Six Feet Under pas hun aanvang hadden genomen. Deadwood hoort, ondanks de korte tijdspanne waarin het op televisie is geweest, evengoed in dat rijtje klassiekers thuis: niet voor niets wordt het wereldwijd (bij ons nog niet zo lang geleden op tv-zenders Canvas en Acht) nog altijd geregeld in herhaling uitgezonden.

Het komt voor een stuk door de tijdloze waarachtigheid die de makers in de reeks hebben gestoken. Het was, qua kostumering en decors, een peperdure tv-reeks (een aflevering kostte zo'n 4 miljoen euro om te maken, niet veel minder dan een gemiddelde episode van Game of Thrones), die een rauwe westernvibe naar het scherm bracht. Vergeet de bordkartonnen, stoffige netheid van de klassieke John Ford-westerns of de weidse natuurfotografie van de revisionistische westerngolf uit de jaren 60 tot 80. Deadwood ziet eruit alsof het midden in een grote modderpoel is gebouwd.

Ook het feit dat heel wat personages historische figuren zijn, hielp het tijdloze appeal van de reeks een handje. De historische waarheid werd hier en daar weleens geweld aangedaan, maar het stadje uit de titel heeft effectief de prominentste figuren uit de jaren 1870, het tijdsgewricht vlak na de Amerikaanse Burgeroorlog, op bezoek gehad: niet alleen revolverheld Wild Bill Hickok (Keith Carradine) en scout Calamity Jane (Robin Weigert), wier naam wellicht vaagjes een belletje doet rinkelen, maar ook sheriff Seth Bullock (Timothy Olyphant), saloon-eigenaar Al Swearengen (Ian McShane) en andere figuren hebben effectief bestaan.

Ian McShane als Al Swearengen.Beeld Deadwood

Overvloed aan fucks

Aan de manier waarop Deadwood uitgroeide van kampement tot stadje, met een aanhoudende toestroom van zonderlingen, randfiguren en misdadigers tot gevolg, hing showrunner Milch ook een aantal thema's vast die tot de verbeelding blijven spreken. Zoals de etnische of naar het Europese of Aziatische thuisland gemodelleerde gemeenschappen die in de straten van de stad op een bepaalde manier met elkaar moesten zien samen te leven. Of de prilste kiemen van het kapitalisme, met personages die naar de stad trokken om hun fortuin te maken via het exploiteren van hun goudclaim, het leveren van drank en hoeren aan de vele verloren zielen in de straten, of het starten van een ijzerwinkel.

Maar het element uit Deadwood dat nog het sterkst in het geheugen blijft hangen, zijn de met een shakespeareaanse verve gedebiteerde dialogen, die jambische vijfvoeters afwisselden met een overvloed aan fucks, cocksuckers en andere krachttermen. Het beitelde de onvergetelijke rol van Ian McShane als entertainmentmogol, bordeeleigenaar, mensenhandelaar en schofterige klootzak Al Swearengen voorgoed in het collectieve geheugen vast, en speelde een doorslaggevende rol in waarom fans na zowat tien jaar nog steeds uitkijken naar een vervolg op de reeks.

Of, zoals een fan van Swearengen parafraseerde op Twitter na de aankondiging van het vervolg: "Break out the peaches and the fuckin' pears."

Kim Dickens als Joanie Stubbs en Powers Boothe als Cy Tolliver.Beeld Deadwood
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234