Dinsdag 12/11/2019

Daar bij die Molen

Gasten leggen de grens tussen oud en nieuw af via een ondergrondse tunnel

Overal waar je komt, blijft de molen domineren

Damiaan Vanhoutte ontwerpt eerste Kortrijks designhotel

Je opent er deuren met een iPod, slaapt er op de set van A Clockwork Orange en oefent er yoga tussen de ecowindmolens. Voor het eerste designhotel van Kortrijk trok architect Damiaan Vanhoutte alle hippe designregisters open. Want nu Interieur 08 haar laatste weekend ingaat, moet het d-hotel de internationale designliefhebbers naar Kortrijk blijven lokken.

Door An Bogaerts / Foto's Yann Bertrand en gerald van rafelghem

De ingang van het gloednieuwe designhotel vat het concept al onmiddellijk samen. "Langs de ene kant een koude, gladde betonnen muur en aan de andere kant een boerderij-achtige oude bakstenen muur", vertelt architect Damiaan Vanhoutte van het Brugse architectenbureau Govaert en Vanhoutte. Vanhoutte ontwierp het nieuwe hotel volledig in het teken van de beschermde gerestaureerde windmolen uit 1841 en het beschermde hoeveplein dat zich op de site in Marke (bij Kortrijk) bevindt. Oud en nieuw hand in hand, wie vandaag 'trendy' wil zijn, moet het authentieke weten te eren. "Ik heb bij het ontwerpen de molen constant als pronkstuk behandeld", vertelt Vanhoutte. En dat zullen we tijdens onze privétour geweten hebben.

Opdrachtgever van dit nieuwe verblijf is Henk Dejonckheere, een selfmade man pur sang. Deze loodgieter van opleiding oogstte zakelijk succes met de bedrijven Saniboy, New Carpetboy en Partyboy. En wil nu dus hetzelfde doen als rasechte 'hotelboy'. Dejonckheere startte zijn carrière vlakbij de Kortrijkse Xpo en was altijd enorm geïnteresseerd in exposities en beurzen. Door goed te luisteren naar de klaagzangen van exposanten, ontdekte Dejonckheere een gat in de markt: een stijlvol verblijf voor zakenrelaties vlakbij Kortrijk Xpo. Dejonckheere woont zelf naast 'Vannestes Molen' (zoals de molen in Marke wordt genoemd) en toen hij de omliggende grond kon kopen, zag hij zijn kans schoon om zelf een hotel te bouwen. Over de deadline moest Dejonckheere niet lang nadenken: met Interieur 08 kon hij geen betere openingspubliciteit verzinnen. "We zijn tot de laatste dag blijven werken", aldus Vanhoutte. "Met de aanhoudende regen deze zomer hebben we af en toe problemen gehad om het beton droog te krijgen, maar uiteindelijk zijn we net op tijd opengegaan. De openingsavond van de Interieurbiënnale waren we volledig volgeboekt."

De materialen in het d-hotel zijn de eenvoud zelve: veel meer dan beton, glas en wat oude bakstenen vind je er niet terug. "Al dat glas is natuurlijk nodig om het doorzicht naar de molen te behouden", zegt Vanhoutte en hij vergeet niet me er in elke hoek van het hotel op te wijzen. "Hier heb je weer een prachtig uitzicht op de molen", klinkt het wel tien keer. Eén glaswand in de inkomhal wordt toch gecoat met een matte laag om doorkijken te verhinderen. "Hier blokkeren we het uitzicht op Henks privéwoning", aldus Vanhoutte. Aan de andere kant van de hotelreceptie vormt een bar de verbinding tussen oud en nieuw. Het uitzicht hier is het beschermde hoeveplein en de hoeve zelf, waar gasten kunnen ontbijten. Achter de hoeve ligt het eigenlijke hotel, een modern, betonnen gebouw. "Er bestaat geen visuele verbinding tussen de oude hoeve en het strakke hotelgebouw", aldus Vanhoutte. "De gasten leggen de grens tussen oud en nieuw af via een ondergrondse tunnel. Dankzij die tunnel konden we de oude hoeveweg naast de molen ook behouden. Dat moest niet per se van Erfgoed Vlaanderen, maar ze waren daar uiteraard wel blij mee."

Willen of niet, in het d-hotel gaat een mens mee met zijn tijd. Want deursleutels, daar doen ze in Marke niet aan mee. Na het inchecken krijg je een iPod in de handen geduwd. Handig om muziek mee te beluisteren, maar ook essentieel voor een verblijf in het d-hotel. De iPod opent deuren, registreert het drankverbruik én zorgt voor sfeer op de kamer. Het machientje past immers perfect in de stereodocks op de kamer die er zo de muziek verspreiden. Voor een laatavondsnack of een slaapmutsje worden de gasten de gang op gestuurd. "Wij hebben er bewust voor gekozen om geen minibars in de kamers te integreren", aldus Vanhoutte. "Dat concept is intussen verouderd. Op veel plaatsen in de gangen hebben we grote automaten gezet met een ruim aanbod aan drank en versnaperingen. Met de iPod kunnen de gasten er naar eigen believen iets uithalen." Het hotel heeft zo nog van die culinaire eigenaardigheden. Zo is er geen restaurant, wat vrij uitzonderlijk is voor een designhotel. "Verschillende gerenommeerde restaurants in de omgeving bieden de gasten een d-menu aan. Vanuit het hotel worden er shuttleservices ingelegd naar die restaurants. Het is een bewuste keuze van de bouwheer om niet voor een restaurant te kiezen. Waar je niets van kent, daar moet je afblijven, is zijn overtuiging", zegt Vanhoutte.

Ontbijten kan gelukkig wel in het d-hotel, zelfs in het meest authentieke decor (de molen zelf niet meegerekend, daarin huist een bakkerijmuseum). De hoeve werd met behoud van authentieke elementen gerenoveerd en staat vol ontbijttafeltjes. Wie met een grote groep ontbijt, kan zelfs een tafel met ingebouwde haard reserveren. De ontbijtruimte geeft via een trap uit op de ondergrondse gang, waar gasten kunnen kiezen: rechts naar de lobby en de bar of links naar de kamers, de feestzaal en de wellnessruimte. Want het d-hotel is meer dan een verblijf alleen. Naast de d-rooms (in de formaten XXL, XL en X) is er ook plaats voor de concepten d-boxx, d-maxx, d-drinxx en d-mixx. d-drinxx, dat spreekt voor zich, dat is de loungebar. d-boxx is een grote feestzaal achteraan het hotel. Het is de bedoeling dat die zaal ook onafhankelijk van het hotel draait. d-maxx bevindt zich in de oude hoeve en was bedoeld als conferentieruimte. "Maar intussen is d-maxx ook al gereserveerd voor babyborrels", vertelt communicatieverantwoordelijke Katrien Thiers.

d-mixx is de trendy naam voor het wellnessgedeelte van het hotel. Dat staat onder de deskundige auspiciën van mevrouw Dejonckheere, die er haar kapsalon voor in de steek laat. "Het wellnessgedeelte werd ingericht door Het Bourgondisch Kruis in Bavikhove", zegt Vanhoutte. "Zij zijn gespecialiseerd in het gebruik van oude materialen in wellnessomgevingen en wijnkelders en dergelijke." Voor hotelgasten is het gebruik van de biosauna, de infraroodsauna en de hamam helemaal gratis, buitenstaanders kunnen er tegen betaling ook gaan relaxen. Vlak naast de saunavoorzieningen is er, grenzend aan de tuin, een yogaruimte. Die kamer met plankenvloer is een alternatief voor regenachtige of koude dagen. Want als het enigszins kan, wordt de yogales buiten gegeven, op het grasveld dat uitkijkt op de helling naast de molen. Op datzelfde grasveld komen windmolens te staan die energie genereren voor het hotel. Ook zonnepanelen dragen bij tot het groene karakter van het d-hotel.

Het belangrijkste onderdeel van een hotel is en blijft de accommodatie. d-hotel telt 45 kamers, ingedeeld in drie categorieën. Het neusje van de designzalm zijn de vijf XXL-kamers, die vanaf 200 euro beschikbaar zijn, en de zes XL-kamers, vanaf 160 euro per nacht. "Voor die kamers hebben we grote namen uit de muziek-, film-, mode- en designwereld gevraagd om hun eigen perfecte hotelkamer te ontwerpen", legt Vanhoutte uit. Voor de Franse ontwerpster Matali Crasset is een hotelkamer een rustpunt vol emoties. Typisch voor haar zijn kleine zithoekjes, zachte pasteltinten en veel bollen op de muur. In de Ozark Henry-suite daarentegen komt muziekbeleving op de eerste plaats. Edouard Vermeulen ontwierp een modesuite, de suites van Nedda El-Asmar en Fabiaan Van Severen hebben dan weer een designtintje terwijl Geert Pattyn koos voor een bloemensuite en Hulchi Belluni voor een diamantkamer. "Van die suites mogen we geen foto's maken", aldus Katrien Thiers. "Henk wil het verrassingseffect zo groot mogelijk maken voor de gasten."

Toch is er één suite waarvan we de verrassing al een beetje weggeven. Jan Verheyen richtte immers een ongeëvenaarde filmsuite in. "Via beweegbare lamellen kan de hotelgast zelf kiezen in welk filmdecor hij of zij wil slapen. Een optie is bijvoorbeeld de Milkbar uit Stanley Kubricks A Clockwork Orange. Aan de raamzijde hangt een gigantisch projectiescherm", legt Vanhoutte uit. "In plaats van televisie te kijken krijg je hier een echt cinemagevoel. Van op het toilet en vanuit de douche kan je op een beeldscherm kijken naar bekende douche- en wc-scènes, geselecteerd door Verheyen himself." Hoe ze in Kortrijk bij Jan Verheyen terechtkomen? "Ik heb zijn privéwoning ontworpen", geeft Vanhoutte toe.

De 'gewone' kamers, de X-rooms, worden al vanaf 140 euro per nacht aangeboden. Hier geen bollen op de muur of projectieschermen, wel fotomateriaal van de Gentse fotograaf Bart Van Leuven. "Elke standaardkamer bevat een ander werk van Van Leuven, pal tegenover het raam dat uitkijkt op de helling. Als je van op de helling het hotel binnenkijkt, krijg je een soort tentoonstelling van de verschillende beelden in de afzonderlijke kamers", zegt Vanhoutte.

Naast het fotogegeven is de inkleding van de standaardkamers vrij sober. Een geheel uit Corian® een massief oppervlaktemateriaal verbindt de wastafel met het beduiteinde. Eén groot meubel dus eigenlijk. Enkele architecturale verlichtingselementen van het Belgische DeltaLight en een inloopregendouche maken de kamers af. "Het hotel zet niet aan om constant in je kamer te zitten", zegt Vanhoutte wanneer we de kamer verlaten. "d-hotel is een wandelhotel. Het geheel is met gangen en veel ramen ideaal om al wandelend op ontdekking te gaan. Overal waar je komt, blijft de molen domineren", wil hij toch nog even meegeven.

De naam d-hotel verwijst zowel naar design als naar Dejonckheere. "Het is tegelijk ook een knipoog naar het nieuwe Kortrijkse winkelcentrum K", legt Thiers uit. "Als zij zich K noemen, dan zijn wij D." Dat winkelcentrum, dat zo'n 85 winkels zal huisvesten, zal pas eind volgend jaar volledig klaar zijn. "De D komt voor de K", lacht Thiers. Ondertussen sluit Vanhoutte onze privétour stilaan af. "Terwijl binnen alles recht en hoekig is, wordt er in de tuin wel met rondingen gewerkt. Vuurbronnen, keien, windmolens en een symbolische rivier uit glasscherven vertegenwoordigen de vier grote aardelementen", legt Vanhoutte bij het buitenwandelen uit. En moet ik nog vragen waarom er buiten wel rondingen zijn... Vanhoutte: "Omdat de molen ook rond is." n

INFO d-hotel, Abdijmolenweg 1, 8510 Marke (Kortrijk), 056/21.21.00, www.d-hotel.be

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234