Donderdag 25/02/2021

DAAN

Charles Manson, dood. Dit weekend stierf hij in een Amerikaanse gevangenis aan inwendige bloedingen. In mijn jeugdjaren was ik lang gefascineerd door deze messianistische slager. Achteraf gezien heeft Charles Manson me twee dingen geleerd.

1. Dat kunst en moord niet altijd op gespannen voet staan. Dat Hitler een kunstschilder was, dat weten we nu wel, maar wist u ook dat Manson ooit een aspirant-singer-songwriter is geweest? In 1968 reed Dennis Wilson, drummer van de Beach Boys, naar zijn huis in Malibu. Hij nam twee vrouwelijke lifters mee, die deel uitmaakten van een groepje rondom een 'interessante jongeman' genaamd Charlie. Charlie was een hele goede zanger, meenden de vrouwen, wilde Dennis Charlie soms eens ontmoeten? Dennis dacht lang na, had nog geen antwoord geformuleerd, toen deze Charlie enkele dagen later voor Dennis' huis stond te wachten. Dennis raakte geïnteresseerd in de denkbeelden van Charlie, die inmiddels Charles heette.

De Manson Family trok bij Dennis in - deze episode kostte de drummer ongeveer een ton. Vooral de herhaaldelijke aanschaf van penicilline joeg hem op kosten; de Mansons hadden veel last van gonorroe. Maar Dennis was overtuigd van het talent van Charles, die 'great musical ideas' had. Ze schreven samen nummers, Dennis beval Charles zelfs aan bij de producer van The Byrds. Uiteindelijk nam Dennis één Manson-nummer op: 'Never Learn Not to Love'. Maar tot zijn grote woede werd Manson nergens genoemd als medeschrijver. Daarop gaf Manson Dennis een kogel. Dennis vroeg wat dit te betekenen had. Manson: "Deze kogel is voor jou. Telkens wanneer je ernaar kijkt, moet je eraan denken hoe fijn het is dat je kinderen veilig zijn."

Toen Wilson begreep met wie hij te maken had, verbrak hij de vriendschap. Een jaar later sloegen de Mansons aan het moorden. Op de vraag wat er zou zijn gebeurd als Dennis Wilson Charles Manson de credits had gegeven die hij als medeschrijver van het nummer verdiende, zullen we nooit een antwoord krijgen.

2. Dat woorden codes zijn, en dat codes altijd verkeerd begrepen kunnen worden. Toen Manson was veranderd in een moordenaar - een transformatie waarvan je nooit weet hoe geleidelijk zij is - stelde hij dat hij was ingefluisterd door de Beatles. Die hadden immers 'Helter Skelter' geschreven, een nummer dat volgens henzelf over een achtbaanritje ging, maar dat volgens Manson preludeerde op een rassenoorlog. Volgens Manson waren er parallellen tussen nummers als 'Blackbird', 'Piggies' en 'Revolution 1' en 'Revolution 2' en het Bijbelboek Openbaringen: het einde der tijden kwam eraan. Voor Manson was het duidelijk: de Beatles eisten een bloedige revolutie. Als geen ander stemde hij zijn gehoor af op de vele 'subliminale boodschappen' in de muziek van de Beatles: de willekeurige geluiden die wel erg veel leken op het ge-oink van varkens die naar de slachtbank geleid moesten worden, en hoorde je daar niet AK-AK-AK, verwijzend naar het wapen waarmee de revolutie moest worden voltrokken; de kalasjnikov? Maar wat me vooral is bijgebleven, is het kinderlijke latere verweer van Manson: "Waarom word ik een soort maniak gevonden alleen omdat ik iets hoor in muziek?"

Manson, die in een parallel leven wellicht muzikant had kunnen worden, eindigde als een verdwaasde, zieke man met een hakenkruis tussen zijn ogen gekerfd. Vlak nadat ik van zijn dood vernam, sms'te ik A.F.Th. van der Heijden, die met Het schervengericht een onvergetelijke roman over Manson schreef, en met wie ik menigmaal heb gewodka-filosofeerd over de motieven van de moordenaar. 'Hij is gestorven in een ziekenhuisbed', schreef hij terug. 'Dat gaat paradoxalerwijze toch weer van de levenslange celstraf af. 'Helter Skelter' finally brought him down.'

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234