Dinsdag 12/11/2019

DA DA

Schrijvers en cinefielen Daan Heerma van Voss en David Pefko gaan twee keer per maand in de clinch over hun dada's: film en literatuur. Vandaag hebben ze het over het hoofd als statement.

Daan: "Afgelopen week zag ik foto's voorbijkomen van een Ernest Hemingway-lookalike contest in Amerika. En toen dacht ik: "De karakterkop, een begrip dat in de film zo belangrijk is, waar is het in de literatuur?"

David: "We hebben het hier alleen over mannelijke karakterkoppen? Want ik weet er zo uit mijn hoofd toch wel een paar. Om een recente schrijver te noemen: Peter Buwalda."

"Ja, daar dacht ik ook al aan."

"En wat dacht je van Michel Houellebecq die trouwens op dit moment, na zijn film L'enlèvement de Michel Houellebecq, in een bodywarmer loopt zonder iets eronder en haar heeft tot op zijn schouders?"

"Michel is een karakterkop met benen."

"Nou, die benen zijn de afgelopen jaren juist forser dan zijn karakterkop. Die is aan het krimpen."

"Kan een vrouw een karakterkop hebben?"

"Zeker kan dat, alleen zul je die zelden of nooit in films zien."

"Want dat is onaantrekkelijk? Terwijl een mannelijke karakterkop op een gekke manier meestal iets van viriliteit uitstraalt?"

"In de film is het gewoon meer aan de man besteed. Maar laten we hier geen kwestie van maken, want dat doe ik al met elke vrouw met wie ik hierover spreek, over hoe belachelijk het is dat een vrouw aantrekkelijk moet zijn en een man niet."

"Ik heb een zwak voor de karakterkop van Christopher Walken. Kilte, absurditeit, gekte, alles in één kop."

"Ja, dat is een mooie."

"De groeven in een gezicht kun je als schrijver niet beschrijven zonder larmoyant te worden, in film gaat dat vanzelf. Eén shot van Jack Nicholsons voorhoofd en je voelt als kijker een roman- vracht aan life en leed.De hoofdpersoon in Joseph Roths Job, die heeft ook een karakterkop. Moet wel."

"Net als de hoofdpersoon in Thomas Manns Toverberg. Maar iedereen zal een ander beeld hebben van de hoofdpersoon uit Job, iedereen zal dat personage baseren op iemand die hij kent. Het mooie van koppen in films is dat je het daarmee moet doen. Dan komt er opeens een boekverfilming en ziet Humbert Humbert uit Nabokovs Lolita eruit als James Mason uit Kubricks Lolita."

"Tegelijk houdt zo'n kop een beperking in. Het is bijna een cliché an sich."

"Nee, het is een karakterkop."

"Ja, maar omdat je dat als kijker weet, duid je het karakter meteen aan de hand van wat je al weet. Als je Jack Nicholson ziet, weet je: deze vent spoort niet."

"Net als Dennis Hopper. Dat kan alleen maar een psycho zijn."

"Alleen in Easy Rider is hij niet compleet knetter. Ook Jack Nicholson is daar maar half geschift."

"Nou, ik vond het alsnog behoorlijk geschifte rollen. En Depardieu?"

"Depardieu is Obelix. I rest my case."

"Depardieu is niet alleen Obelix, hij is ook een zachtaardige man. Een beetje een sullige, 'te grote' man. Hij kan een wijnboer spelen, of een Franse lover die hijgend een trap opkomt, maar meer niet."

"En Obelix."

"En Obelix."

"En Dominique Strauss-Kahn."

"Ah ja. Waarom niet. Maar Robert de Niro kan dat straks ook, denk ik."

"Toch heeft die geen karakterkop. Een karakterkop moet ook bijna niet kunnen acteren, vind ik."

"Klopt. Een karakterkop is een karakterkop. Die schuif je de set op en dan heb je iets."

"Je hebt ook acteurs die doen alsof ze een karakterkop hebben. Zoals James Caan - die vooral op Tom Jones lijkt. Zijn er nog meer voorbeelden? Ik ben toch weer geneigd Ryan Gosling te nomineren."

"Ga niet weer op Gosling kutten, Daan. Dat is geen karakterkop, dat is een beetje zoals Joost de Vries die zou willen dat hij iets mannelijker was, of Maartje Wortel die zou willen dat ze mooi was, snap je? Ik vraag me nu af: vind jij dat jij een karakterkop hebt? "

"Dat is een goede, zij het wat confronterende vraag. Ik ben natuurlijk niet lelijk genoeg om een karakterkop te hebben."

David: "Maar ik wel."

Daan: "Wil jij graag een karakterkop?

David: "Heel graag, Daan."

Daan: "Je hebt het in je, hoor. Maar je moet dan wel geleefd hebben."

David: "Maar ik héb geleefd."

Daan: "... Hugo Claus? Karakterkop. Mulisch. Nooteboom. Mensen die zichzelf zien als schrijver en als filosoof, maar vooral als echte mensen, die weten van de fles en van de vrouwen."

David: "Ja nee sorry, zo ben ik niet. Dan maar niet. Tot slot, wij hebben allebei een wens, al lang: lijken op een bepaalde acteur. Ik weet dat je bijna emotioneel wordt als je zijn naam moet noemen, dus zal ik dat doen?"

Daan: "David Schwimmer?"

David: "Doe je het toch. Ja."

Daan: "Iemand met een karakterkop is vooral iemand die te vaak in het café heeft gezeten. Hoe zou het eigenlijk gaan met Hafid Bouazza?"

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234