Zaterdag 06/06/2020

Cultzender HBO is bij ons een dvd-merk

Filmmaatschappij Warner Bros. gebruikt logo van Amerikaanse betaaltelevisiezender op boxen met series

The Sopranos, Six Feet Under en Rome zijn bij een bepaald soort kijkers zo populair dat HBO, de Amerikaanse tv-zender die de series in de VS uitzendt, ook bij ons een keurmerk is geworden. Filmmaatschappij Warner Bros., die de series van de zender op dvd uitgeeft, zag dat ook en gaf het logo van HBO onlangs een prominente plaats op de dvd-boxen.

Door Ronald Meeus

Brussel l Op de cover van de dvd-boxen verving Warner Bros. zijn eigen logo zelfs door dat van HBO. In reclameboodschappen over de boxen wordt het logo van de betaalzender eveneens op de voorgrond gezet.

Ook bij wie HBO niet kent (voluit Home Box Office), de betaaltelevisiezender voor de Amerikaanse meerwaardezoeker, moeten The Sopranos, Rome, Entourage, Six Feet Under of Carnivàle wel een belletje doen rinkelen. Maar fans van die series weten waar HBO precies voor staat: televisieseries, tv-films en documentaires die een ommetje maken rond de rigide moraliteit en de korte concentratiespanwijdte van de gemiddelde Amerikaanse kijker en materiaal leveren dat iets moeilijker of subversiever mag zijn dan wat de gemiddelde Amerikaan op de grote 'networks' krijgt geserveerd. De voornoemde series zijn op openbare zender Canvas geweest of werden als laatavondserie geprogrammeerd op commerciële tv-zenders die iets meer trendy willen zijn dan de rest, zoals 2BE.

Daardoor heeft de Vlaamse kijker ondertussen HBO als merk aanvaard. Sinds kort worden ook de dvd-boxen van bepaalde HBO-series, die ondertussen al een jaar of vijf op de markt worden gebracht door de thuisvideoafdeling van filmstudio Warner Bros., dan ook onder het keurmerk HBO geplaatst, met het logo van de zender prominent onderaan op de cover.

"Het is een rebranding: we plaatsten de series onder een nieuw merk", zegt productmanager Rutger Severens van Warner Home Video. "Het is ook een beslissing die we lokaal hebben gemaakt, met medeweten uiteraard van HBO. Een bepaalde groep dvd-kopers beschouwt HBO nu al als een leverancier van kwaliteit. We willen die liefhebbers laten zien dat er nog meer keuze bestaat."

Het is niet noodzakelijk het soort boxen die bestsellers worden. In de top tien van meest verkochte series, die werd opgesteld door de Belgian Entertainment Association, staat geen enkele HBO-serie opgelijst. Amerikaanse series die worden uitgezonden door de zenders van de grote mediaconglomeraten in de Verenigde Staten, zoals Prison Break en Lost, wel.

"We richten ons op een 'brede niche' van vooral mannelijke liefhebbers van het betere tv-product, die het gewend zijn om hun eigen keuzes te maken", zegt Severens. "We hoeven niet te schreeuwen dat ze het product moeten kopen: een goede distributie en een herkenbare verpakking zeggen genoeg. Bovendien leveren we een bonus-dvd mee in elke box, met de beginaflevering van een aantal andere series."

Ondertussen is het HBO-effect aan het tanen in de Verenigde Staten. De grote mediaconglomeraten hebben de kwaliteit van hun publieksseries een stukje opgevijzeld. Ook concurrerende zenders (zoals Showtime, de bron van eveneens kwalitatief hoogstaande series zoals Californication en Dexter) maken series naar het model van HBO, en sommige HBO-namen, zoals het bevreemdende Carnivàle, deden het in Europa veel beter dan in eigen honk.

Bij ons, waar de invasie van HBO nog relatief vers is, heeft het tv-merk echter nog heel wat krediet. Een HBO-serie zoals The Wire bijvoorbeeld, een politieserie die zich diep in de endeldarm van de Amerikaanse samenleving afspeelt en zelfs niet door Vlaamse zenders als Canvas wordt opgepikt wegens te zwaar en te ontoegankelijk, is wel populair genoeg om onder HBO-vlag op dvd uit te geven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234