Zaterdag 15/08/2020

Cult@home

Cultuurtips in coronatijden van regisseur Tim Mielants: ‘Een film bekijken waarin de wereld vergaat, dat helpt’

Regisseur Tim Mielants geeft richtlijnen aan acteur Cillian Murphy op de set van 'Peaky Blinders'. Beeld RV

Hoe overleven notoire cultuurminnaars thuis hun corona-isolement? Vandaag de tips van regisseur Tim Mielants.

Hoe gaat het met u?

“Het is dubbel. Ik leef mee met de zorgverleners die in het heetst van de strijd staan en met de families van overledenen. Maar tegelijkertijd is het toch iets waar ik eigenlijk altijd al naar verlangd heb: veel tijd met het gezin kunnen doorbrengen. Daarnaast blijf ik wel bezig. Ik ben onder andere bezig met de voorbereidingen van de film Wil, naar het boek van Jeroen Olyslaegers. Verder is Tales from the Loop pas uitgekomen, nu te zien op Amazon Prime. Daarin brengen een aantal regisseurs de schilderijen van de Zweedse sciencefiction-artiest Simon Stålenhag tot leven. Het is een reeks van films die grotendeels op zichzelf staan, en waarvan ik Control gedraaid heb. Ik ben er heel trots op.” (lacht)

Van welke films heeft u recent genoten?

“Ik was in de bakker, net toen heel de pandemie uitbrak. Er was een gesprek gaande en een vrouw van middelbare leeftijd deed de uitspraak dat ‘het toch oorlogstijden waren’. En toen zei zo’n vrouwtje van 84 vanop de achtergrond: ‘Den oorlog, dat was toch nog iets anders.’ (lacht) Ik heb dan ook een filmtip in de relativerende sfeer, namelijk Fail Safe, de dramatische versie van Dr. Strangelove. De film gaat over een atoomoorlog. Daar zijn we gelukkig nog lang niet, maar een film bekijken waarin de wereld vergaat, dat helpt. (lacht) De regisseur is Sidney Lumet, die de meeste mensen kennen van Dog Day Afternoon en Twelve Angry Men en die ongelofelijk veel juweeltjes heeft gemaakt.”

“Maar ik wil eigenlijk vooral reclame maken voor regisseur Preston Sturges. Als je wat leest over de regisseurs naar wie ik opkijk, zoals de broers Coen of Wes Anderson, dan zeggen zij altijd: de man van wie wij alles hebben geleerd, of zelfs gepikt, is Preston Sturges. Zijn grote meesterwerk is Sullivan’s Travels. Dat speelt zich af tijdens de Depressie en gaat over een rijke Hollywood-acteur die het beu is om komedies te maken. Hij wil liever sociaal-realistische drama’s maken omdat hij vindt dat dat relevanter is in die barre tijden. Uiteindelijk belandt hij na een hele zoektocht in de gevangenis, waar ze een komische film tonen en daar beleeft hij een soort van catharsis: hij moet net géén sociaal-realistische, maar wel komische films maken. Om zo’n film te maken tijdens de Depressie, dát is pas ballen aan je lijf hebben.”

“Ook Sturges’ leven was fantastisch. Hij is eigenlijk aan zijn carrière begonnen doordat één van zijn eerste liefjes ietsje te veel opkeek naar de acteurs en het theater van Broadway. Hij vond het allemaal flauwekul, en beweerde dat hij dat ook kon. Zij zei: jij kan dat in geen honderdduizend jaar. Wanneer hij dan eens twee weken tijd had, heeft hij een Broadway-hit geschreven. En heeft hij haar gedumpt. (lacht) Daarna ging hij naar Hollywood en heeft hij mee de film groot gemaakt. In ieder geval: iemand om te leren kennen.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234