Woensdag 03/03/2021

Cultuur ook gemakkelijker toegankelijk voor leerkrachten

cultuurbeleid

ministers vanderpoorten en anciaux ondertekenen protocol

Brussel / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

'Het is niet de bedoeling om van alle kinderen kunstenaars te maken, maar ook en vooral om de passieve kunstbeleving te stimuleren. Daar is voor de school een opdracht weggelegd: talenten koesteren en tot ontwikkeling brengen, ongeacht de afkomst of financiële mogelijkheden van het kind."

Met die woorden lichtte Vlaams minister van Onderwijs Marleen Vanderpoorten (VLD) het samenwerkingsprotocol toe tussen cultuur en onderwijs (zie DM 18/2) dat zij gisteren samen met Vlaams cultuurminister Bert Anciaux (Spirit) ondertekende. Door de samenwerking wordt cultuureducatie op school, het kunstonderwijs en in het socio-culturele veld structureel aangepakt en dat op alle raakvlakken.

"Er bestaan al heel wat initiatieven, maar die moeten beter op elkaar afgestemd worden", aldus Anciaux, die voor (basis)scholen bijvoorbeeld een actieve rol ziet in het lokaal cultuurplan, "om op die manier van onderuit een samenwerking tussen cultuur en onderwijs tot stand te brengen".

Anciaux zal vanaf 2003 "voldoende middelen" uittrekken voor het komende steunpunt cultuur en onderwijs, dat moet groeien uit de bestaande Canon Cultuurcel, en ook Vanderpoorten vindt dat de middelen die nu al ter beschikking staan "moeten groeien", maar concrete bedragen werden er nog niet op geplakt.

"Dit is een basis, een begin", stelde Anciaux. "We hopen dat het heel snel gevolgen tot stand kan brengen. Het culturele veld is niet altijd vertrouwd met de manier waarop de onderwijswereld werkt en andersom. Als we daar een goede wisselwerking kunnen realiseren is dat al een belangrijke stap."

Als voorbeeld van hoe het kan, nam Vanderpoorten het project Vlaggen en Wimpels, waarbij kunstenaars uit diverse disciplines naar de scholen stappen. "Dat project heeft geleid tot schitterende resultaten, vooral voor kansarmen, een doelgroep die we zeker moeten bereiken. Vooral omdat jongeren cultuur niet als een dwang ervaren. De manier waarop cultuur overgebracht wordt, is daarbij belangrijk."

Daarom zal ook in de lerarenopleiding en de nascholing van leerkrachten meer aandacht uitgaan naar cultuur. Een leerkrachtenkaart die voordelen oplevert bij culturele instellingen moet cultuur ook toegankelijker maken voor lesgevers.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234