Donderdag 23/09/2021

CSI Jezelf

Videogames hoeven niet per definitie tegen een verschroeiend tempo aan uw netvlies voorbij te vliegen: soms komen er ook titels met een bedachtzamer ritme. Zoals Murdered: Soul Suspect, een verrassende nieuwe game waarin u als verse overledene uw eigen moord moet oplossen.

Als de geest van een vroegtijdig overleden flik moet u op zoek naar degene die u eerst door een raam op de derde verdieping heeft gegooid en daarna op straat nog zeven kogels door uw lijf heeft gepompt. Hoe kan zoiets? Omdat uw geest in het limbo tussen het aardse leven en het hiernamaals blijft bengelen, niemand u dus nog kan zien, en u als geest zelfs nieuwe mogelijkheden hebt om op onderzoek uit te gaan.

Welkom in Murdered: Soul Suspect, een game waarin exploratie de boventoon voert. U kunt meerdere plaatsen-delict onderzoeken, dingen zien die anderen misschien niet ontwaren, en zelfs eventjes bezit nemen van andere personages, onder meer door hen iets te laten doen wat uw onderzoek vooruithelpt of gewoon hun gedachten te lezen.

Van zodra u alle bewijsmateriaal hebt verzameld, volgt een deductie, die een belangrijke rol speelt in de game: u moet dan een soort meerkeuzevraag oplossen, of bepaalde objecten met elkaar combineren om een verband tussen de twee te leggen. "Soms moet je vechten, maar het is niet de pilaar waarop Murdered: Soul Suspect rust", zegt Eric Studer, een van de designers achter de game. "Onder geen beding wordt er bijvoorbeeld geschoten. Het is de bedoeling dat je je tijd neemt in onze game, nadenkt over de acties die je onderneemt."

Hekkensluiter

Het strookt niet meteen met het helse tempo dat de meeste andere videogames vandaag leveren, maar ooit was dat anders. Tot ongeveer vijftien jaar geleden kwamen er videogames aan twee snelheden op de markt: er waren de actiegames, die in essentie zo veel mogelijk bedreigende objecten naar de speler toe gooiden die hij vervolgens moest weghakken, -slaan of -schieten, en er waren de verhalende adventuregames, die traag en behoedzaam een verhaal vertelden, en u vooral uw verstand deden gebruiken om ze tot een goed einde te brengen.

De allereerste van die games kwamen in de jaren 70 en 80 al uit, en vertelden - waar de 'echte' games het ook nog met doodsimpele blokjes moesten doen - hun verhaal door middel van tekst: de games werden bediend met eenvoudige tekstcommando's.

Daar kwamen halfweg de jaren 80 plaatjes bij, en sinds het einde van dat decennium konden spelers hun personage daar ook in laten rondlopen. Het is uit die periode, van de late jaren 80 tot halfweg de jaren 90, dat de bekendste games uit het genre ontstonden, zoals Maniac Mansion, Leisure Suit Larry en The Secret of Monkey Island.

Ondertussen werden ook actiegames groter en mooier, en gingen ze stilaan een verhaal vertellen. Met de snelle ontwikkeling van 3D-technologie - en de komst van de eerste PlayStation-console halfweg de jaren 90, die gamen ineens verkocht als een entertainmentervaring zoals film - vloeiden de twee vormen stilletjes in elkaar over en ging de balans overhellen naar actie. Grim Fandango, een game uit 1998, wordt gezien als de hekkensluiter van het adventure-gamegenre.

Maar de afgelopen zestien jaar bleven er wel geregeld games op de markt komen die het opnieuw aan een lagere versnelling probeerden, en hun aantal groeit. Recente games als Heavy Rain, L.A. Noire, The Walking Dead en Beyond: Two Souls zijn allemaal, in zekere zin, titels die eerder aanknopen bij die oude traditie, met een nadruk op onderzoek, keuzes en plot.

Misschien niet toevallig waren het ook allemaal titels die videogames op de kaart probeerden te zetten als verhalend medium. Zie bijvoorbeeld Beyond: Two Souls, dat eind vorig jaar een heuse première-avond kreeg in Parijs. "Ik zie adventuregames een comeback maken in de komende jaren", zegt ook Matt Toner, gamedesigner en oprichter van de Canadese gamestudio Zeros 2 Heroes. "Als je echt de narratieve kracht van bijvoorbeeld een film wil evenaren, dan kom je er niet door af en toe wat niet-speelbare scènes tussen de actie te wringen. Je hebt een procedure nodig: dat is de enige manier om de speler rechtstreeks in de plot te trekken."

Dat is ook het centrale concept van 'trage' game Murdered: Soul Suspect: het detectivewerk dat de speler moet uitvoeren is meteen ook de rode draad van het verhaal. "Alles gebeurt aan een tempo dat je zelf kiest, en de acties die je onderneemt gebeuren in een volgorde van je eigen keuze", zegt Studer. "Je hoeft niet, zoals in de meeste games van vandaag, bezig te zijn met overleven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234