Donderdag 14/11/2019

Crocs stapt op zijn klompen richting kleding

Het Amerikaanse bedrijf Crocs, dat wereldwijd succes kent met zijn felgekleurde plastic klompen, start in oktober met een eigen kledinglijn. Crocs wil zich daarmee indekken voor het geval de hype van de plastic schoen overwaait.

DE TIJD

BOULDER l Crocs is niet de eerste schoenenfabrikant die zich waagt aan kleding. Sectorgenoten als Nike en Timberland gingen de groep al voor, zij het met wisselend succes.

"Schoenen en kleding zijn totaal verschillende producten", merkt een analiste op. "Bij kleding wisselen de trends veel sneller af. De overstap is niet zo vanzelfsprekend."

Het valt dus af te wachten of Crocs met zijn kledinglijn de spectaculaire groeicijfers van de voorbije jaren kan aanhouden. Crocs trok in 2003 naar de beurs. Sindsdien vervijfvoudigde het aandeel ruimschoots.

Het bedrijf is het snelst groeiende schoenenmerk ter wereld. Er werden al 26 miljoen paar Crocs verkocht in meer dan 15.000 winkels in ruim 60 landen. De fabrikant heeft alle moeite van de wereld om aan de vraag te blijven voldoen. Dit jaar alleen verwacht het bedrijf meer dan 20 miljoen paar aan de man te brengen. De omzet groeide van 1 miljoen dollar in 2003 tot 322 miljoen in 2006.

Crocs zijn gemaakt van een antibacteriële kunststof, een soort buigbaar hars dat zich aanpast aan de vorm van de voet en eruitziet als rubber. De massagebolletjes op de zool zorgen voor een goede doorbloeding en door de ventilatiegaten blijven de voeten fris en koel, meldt de fabrikant. Een orthopedisch zooltje geeft extra steun.

Tegenstanders vinden Crocs lelijk en lomp. Liefhebbers beweren dat niets beter zit aan de voeten. Precies om die reden hebben al heel wat verpleegsters in ziekenhuizen hun witte klompen ingeruild voor een paar Crocs.

Het begon allemaal in 2002 in de Verenigde Staten. Drie vrienden, George Boedecker, Scott Seamans en Duke Hanson, besloten een uiterst comfortabele en tegelijk zeer betaalbare bootschoen te ontwerpen. Het werd een bootschoen met een antislipzool en een opvallende styling. De schoenen werden Crocs gedoopt, omdat ze net als krokodillen stoer waren en lang meegingen in het water en op het land.

Het drietal introduceerde de Crocs nog hetzelfde jaar op de Florida Boat Show. Binnen twee dagen was de voorraad uitverkocht. Toen enkele Hollywoodfilmsterren Crocs gingen dragen, groeiden de grove sandalen al snel uit tot een rasechte hype en stond er geen rem meer op het succes.

Minstens zo opmerkelijk is het verhaal achter de Jibbitz, de accessoires voor de gaatjes van de Crocsschoenen. In de zomer van 2005 besloten de Amerikaanse huismoeder Sheri Schmelzer en haar drie kinderen hun Crocs te versieren met zelfgemaakte hangertjes van klei en kristal.

De Schmelzers schakelden hun ouders in voor de productie en verkochten hun toen nog beperkte collectie 'Jibbitz' op het internet.

In december 2006 realiseerden de Schmelzers hun American dream: ze verkochten hun business aan Crocs voor 10 miljoen dollar. Jibbitz is nu een dochterbedrijf van Crocs.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234