Zondag 05/12/2021

Cristina Hoyos en Paco Peña met nieuw werk in België

Het is niet de eerste keer dat deze twee gezelschappen ons land aandoen. Als we ons niet vergissen was Paco Peña hier een paar jaar geleden met zijn Misa Flamenca en oogstte Cristina Hoyos in 1996 groot succes met haar Caminos Andaluces. Ze komen nu terug met nieuwevoorstellingen, Cristina Hoyos met Arsa y toma en Paco Peña met Flamenco in concert.

Cristina Hoyos werd wereldberoemd door haar films aan de zijde van Antonio Gades, telkens onder leiding van cineast Carlos Saura: Bodas de sangre, op een tekst van García Lorca (nog altijd haar geliefkoosde rol, zegt ze zelf), El Amor Brujo, naar Manuel de Falla, en vooral Carmen. Als kind danste ze in de straten van Sevilla, haar geboortestad. Ze was 12 toen ze in het Teatro San Fernando in Sevilla debuteerde en 15 toen ze in Madrid in verschillende tablaos (flamencoclubs) optrad. Van 1968 tot 1975 toerde ze de wereld rond met de fameuze danser en choreograaf Antonio Gades. Een partnership dat eigenlijk maar in 1988 eindigde, omdat Cristina haar eigen weg wilde volgen. Ze speelde in een viertal films zonder Gades en creëerde verschillende eigen dansproducties: Sueños flamencos, Yerma y lo flamenco, Caminos Andaluces en nu dus Arsa y toma.

Cristina Hoyos is erg begaan met de flamencodans. Zij vond dat die in het begin van de jaren zestig erg commercieel was en aan sensatiezucht leed en nam zich voor die kunstvorm zijn waardigheid terug te schenken en te verrijken. In Arsa y toma stelt ze die operette-flamenco aan de kaak en wil ze het publiek een dieper sociaal en cultureel besef bijbrengen. Daarom nodigt ze uit tot een reis door de geschiedenis van de flamenco, waarbij ze laat zien hoe de stijl, de betekenis, de enscenering en zelfs de kostuums zijn veranderd.

Gitarist Paco Peña komt met zes artiesten naar Leopoldsburg: drie gitaristen, een zanger en twee dansers. Normaal moet het accent meer op de gitaar vallen, maar echo's uit het buitenland, die erg lovend over die productie klinken, klagen erover dat Peña zelf al te discreet blijft. Flamenco in concert wil niet alleen de gitaar maar ook de zang en de dans naar voor brengen. Niet alleen de pure flamenco blijkbaar, want danseres Charo Espino is bijvoorbeeld een specialiste van de castagnetten.

Zanger Angel Gabarre zagen we al in Brussel, in Paco Peña's Misa Flamenca. Op hem rust de zware taak de flamenco, oorspronkelijk toch vooral cante, in zijn traditionele vormen hoog te houden. Paco Peña, ook uit Córdoba, heeft naam gemaakt buiten Spanje, omdat hij al vanaf zijn 11 jaar in Engeland woonde en nu trouwens al jaren in Nederland gevestigd is. Dat belette hem niet vijftien jaar geleden de eerste prijs weg te kapen in de nationale wedstrijd voor gitaar in Córdoba.

(AF)

Cristina Hoyos, 'Arsa y toma': 22/1/'98 Aalst, CC De Werf, tel. 056/76.13.12; 24/1/'98 Turnhout, CC De Warande, tel. 014/ 41.69.91; 25/1/'98 Brugge, Schouwburg, tel. 050/44.30.60.

Paco Peña, 'Flamenco in concert': 23/1/'98 CC Leopoldsburg, tel. 011/34.65.48.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234