Zondag 07/08/2022

Crisis veegt de vloer aan met interieurwinkels

De Franse groep achter Home Market plant een exit uit België. En de keten is niet alleen. Zowat alle klassieke interieurwinkels kreunen onder slechte cijfers.

"Home Market kondigt met spijt zijn intentie aan om zijn activiteiten stop te zetten." Met een kort persbericht, bevestigde de Franse groep Saint Maclou wat de werknemers al langer vreesden: ze ziet geen toekomst meer voor de Belgische tak van de onderneming. Op een bijzondere ondernemingsraad werd aangekondigd dat Home Market de 41 Belgische vestigingen wil sluiten. 233 jobs staan op de helling.

Saint Maclou zette in 1976 de stap naar ons land. Onder de naam Home Market verkoopt de groep er net als in thuisland Frankrijk stoffen, behangpapier, parket, laminaat, vinyl en tapijten. De ruim 40 winkels in ons land waren tot 2009 goed voor een omzet van circa 43 miljoen euro en een winst van ruim 3 miljoen euro. Maar daarna ging het bergaf. "2013 was een absoluut dieptepunt", aldus woordvoerder Bram Smets. "De omzet klokte af op 32,5 miljoen euro en het verlies zakte ruim 5 miljoen euro in het rood."

Als oorzaak wijst Home Market nogal vaag naar "de bijzonder moeilijke economische context". En - opvallend - ook de vakbond onderschrijft die analyse. "De werknemers zagen al langer dat het niet liep zoals het moest, de klanten bleven weg", zegt Jan De Weghe van de bediendenbond BBTK. Ook over het beleid van de groep zelf is hij duidelijk. "Ze hebben de afgelopen jaren 10,5 miljoen euro geïnvesteerd om de winkels te moderniseren en te reorganiseren. Meer kun je niet verwachten. De directie heeft het spel hier echt wel eerlijk gespeeld."

De moeilijke markt waar Home Market naar verwijst is geen excuus, eerder een understatement. Ook de andere spelers in de sector lijden onder een fors dalende verkoop. Zo zag Heytens - een interieurketen met een 50-tal winkels in ons land - zijn omzet teruglopen van 93 miljoen euro in 2009 naar 68 miljoen euro in 2012. De miljoenenwinst verpulverde tot 600.000 euro. De Frans-Belgische keten werd datzelfde jaar opgekocht door de Franse groep Ariane.

Een andere bekende sectorgenoot, Kwantum, werd afgelopen zomer in de etalage gezet door eigenaar Macintosh Retail Group. De omzet van de interieurketen was in het eerste halfjaar 6,8 procent gedaald tot 92,8 miljoen euro. Kwantum heeft 10 winkels in ons land. "De huizenmarkt zit al jaren op slot", verklaarde Macintosh deze zomer. "En de woondecoratiemarkt ziet zijn inkomsten daardoor continu dalen."

Stoffig imago

Ook Carpetright, dat weliswaar enkel vloerbekleding verkoopt, heeft het lastig. De CEO van het Britse moederbedrijf zette in oktober nog een stap terug na het zoveelste winstalarm. En de situatie betert voorlopig niet. In het laatste kwartaal, dat afliep op 25 januari, daalden de verkopen in Nederland, België en Ierland met bijna 8 procent. Carpetright heeft 26 winkels in ons land.

Of de ketens zelf geen hand hebben in hun neergang, valt echter te betwijfelen. Zo kampen de meeste met een nogal stoffig imago. Iets waar meer dynamische en budgetvriendelijke ketens als Ikea meer en meer van profiteren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234